Generic filters

سکوت وزارت بهداشت؛ نوزاد زنده را کفن پیچ به سردخانه بردند

دو نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان امام سجاد یاسوج را به طرزی عجیب و فاجعه بار در حالی که زنده بودند، کفن پیچ به سردخانه بردند اما بعد از 40 دقیقه با صدای گریه نوزاد، والدین متوجه شدند نوزاد زنده است.

به گزارش ساعت سلامت، شنبه شب یک مادر باردار با دوقلوی پسر به بیمارستان امام سجاد یاسوج مراجعه کرد،اما برای او اتفاق عجیبی رخ داد که اوج بی مسئولیتی، ضعف عملکرد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی تابعه آن را نشان می دهد.

مادر این نوزادان دو قلو بعد از 22 سال به روش IVF باردار شده بود و در ماه هفتم بارداری در انتظار تولد نوزادان خود بود که برای درمان به بیمارستان امام سجاد یاسوج مراجعه کرد اما به علت نبود ویلچر و آسانسور به زحمت از طریق راه پله خود را به محل سونوگرافی رساند.

محسن عادل‌خانی، برادر شوهر این خانم گفت: خانم برادرم حدود ۲۲ سال است که ازدواج کردند اما دارای فرزند نشدند، آنها برای درمان به مراکز درمان ناباروری برخی شهرهای کشور مراجعه کردند و نهایتاً از طریق «آی.وی.اف» باردار شد.

وی افزود: هفته گذشته زن برادرم برای انجام سونوگرافی به بیمارستان امام سجاد یاسوج مراجعه کرده اما به دلیل نداشتن آسانسور و ویلچر مجبور شد از طریق راه پله به محل سونوگرافی برود و برگردد که با مشکل مواجه شد.

عادل خانی گفت: شنبه شب حالش بد شد. پزشکش جوابگوی تماس تلفنی ما نبود بنابراین خانم برادرم در بیمارستان بستری شد و حالش بدتر شد تا اینکه کادر درمان اعلام کردند دوقلوها فوت کردند. کادر بیمارستان نوزادان را داخل کیسه مخصوص حمل جسد گذاشتند و به سردخانه بردند اما پس از حدود ۴۰ دقیقه وقتی برای تحویل جسد و انجام کارهای خاکسپاری به سردخانه بیمارستان کردیم متوجه شدیم دوقلوها زنده و در حال گریه کردن هستند و این موضوع را به سوپروایزر اطلاع دادیم.

عادل‌خانی افزود: متاسفانه نوزادان فوت کردند اما این سهل انگاری را از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری می کنیم. از ما که گذشت و ما دوقلوهایی را که ۲۲سال چشم انتظار آنها بودیم را از دست دادیم اما مسئولان و متولیان نظارتی کاری کنند که چنین  مسائلی برای پدران و مادران دیگر بر اثر سهل انگار اتفاق نیفتند.

سعید جاودان سیرت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بعد از انتشار خبر این حادثه به تیم حراست، معاونت درمان و تیم بازرسی این دانشگاه برای رسیدگی «سریع، دقیق و قاطع» در خصوص نوزادان دوقلوی تازه متولد شده در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج دستوراتی را صادر کرد.

وی گفت: این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است و به خانواده نوزادان اطمینان می دهیم تمام توان خود را برای بررسی و پیگیری این مسأله به کار خواهیم گرفت. بعد از بررسی دقیق و کارشناسی، نتیجه بررسی ها را به افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.

محمود شهامت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درباره این اتفاق اخیر با ابراز گلایه مندی از اصحاب رسانه اظهارکرد: برخی رسانه ها موضوعات را طوری جلوه می‌دهند که باعث زیر سوال بردن خدمات تیم درمان می شود و اعتماد مردم نسبت به کادر درمان را خدشه دار می کند.

وی افزود: مجموعه مدیریت درمان دانشگاه خود را هم به لحاظ انسانی و هم تخصصی نسبت به مسائل و اتفاقاتی که در مراکز درمانی برای هم استانی ها و نیز هموطنانمان رخ دهد، به صورت شفاف و صریح موظف به پاسخگویی می داند.

شهامت اظهار کرد: از نظر علمی و همچنین نظر متخصصان امر احیا و زنده نگهداشتن یک نوزاد زیر ۲۵ هفته به دلیل عوارضی که برای نوزاد به همراه خواهد داشت؛ نظیر مشکلات قلبی، سیستم عصبی، ریوی و گوارش در کل کلیه سیستم‌های حیاتی نوازد ناقص و احتمال زنده ماندن کم است بنابراین متخصصان تاکید دارند که احیای نوزاد زیر ۲۵هفته اتفاق نیفتد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: مادر به محض ورود به بخش زایشگاه بیمارستان توسط متخصص زنان ویزیت شد و به خاطر شرایط حادی که مادر داشته نظیر؛ کوتاهی طول دهانه رحم که منجر به نزدیکی به زایمان شده به مادر توصیه شده که سقط جنین و در واقع ختم بارداری انجام شود.

وی گفت: مادر به خاطر سوابق نازایی آی.وی.اف(IVF)  و سقط هایی که داشت، جان خود را به خطر انداخته بود و چند روزی تحت نظر بوده اما متاسفانه با پیشرفت زایمان کیسه جنین کامل از بدن مادر خارج شده و در این لحظه مادر به همراه خانواده به ختم بارداری راضی شده‌اند.

شهامت تصریح کرد: وقتی ختم بارداری اتفاق افتاد، رزیدنت زنان براساس پروتکل کشوری به مادر اعلام کرد که نوزادان متولد شده بقایی ندارند یا به شکل دیگری که شما این‌ها را مرده لحاظ کنید، همین مسئله باعث شد که خانواده بعدا متوجه شدند نوزادان قلب دارند.

وی گفت: مادر نوزاد به گفته رزیدنت و ماما را این گونه برداشت کردند که نوزادان زنده شدند در صورتی که چنین نیست و ممکن است نوزادان تا چند روز آینده قلب داشته و با زجر تنفسی تنفس داشته باشند، اما این جور نیست و در واقع شاید نوع گفتار و ادبیات کادر درمان در مواجه با مادر و همراهان مریض اخلاق حرفه‌ای رعایت نشده و گر نه به لحاظ مراقبتی و اصول علمی قصوری انجام نشده است.

وی ادامه داد: ۹۰درصد برداشت تا الان از این مساله برای اینجانب و تیم نظارتی دانشگاه صورت گرفته تنها بی تدبیری و رعایت نکردن اخلاق حرفه ای صورت گرفته است و گر نه بر اساس دستورالعمل‌ها و پروتکل علمی امیدی به بقا نیست و مطمئن باشید که کاهلی و سهل انگاری صورت نگرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: بلافاصله بعد از اطلاع در خصوص اتفاق اخیر تیم تخصصی معاونت به بیمارستان مراجعه و از نزدیک در جریان مسائل قرار گرفته اند و در چند روز آینده با برگزاری نشست تخصصی در سطح معاونت درمان  اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

به گزارش ساعت سلامت، این ماجرا به قدری عجیب است که توجیهات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و البته سکوت مسئولان وزارت بهداشت نه تنها کمکی به توجیه آن نمی کند بلکه بر ابعاد فاجعه آمیز آن می افزاید.

سوال این است چطور مسئولان بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج بعد از تولد نوزاد دوقلو و در حالی که نبود امکانات لازم در بیمارستان در بروز این فاجعه تاثیر داشته با این تصور که نوزادان بی جان هستند و فوت کردند، آنها را در کیسه مخصوص جسد در سردخانه گذاشتند.

تصورش هم دردناک است همسر خانواده ای بعد از 22 سال باردار شود بعد به او بگویند نوزاد شما مرده است و نوزاد را به سردخانه ببرند اما هنگام تحویل نوزاد در سردخانه صدای گریه نوزاد را بشوند و بعد از آن شاهد از بین رفتن نوزادشان باشند. چراهای زیادی که مسئولان وزارت بهداشت پاسخی برای آن ندارند.

مسئولانی که در آخرین روزهای فعالیت خود در کشاکش انتخابات ریاست جمهوری فقط به فکر انتشار آمار ساخت بیمارستانها هستند. بیمارستانهای نوسازی که معلوم نیست به علت کمبود نیرو، بی انگیزگی کادر درمان و کمبود امکانات چه فاجعه هایی را رقم می زنند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها