Generic filters

سامانه مودیان چیست و چرا باید در آن ثبت‌نام کرد؟

پرداخت مالیات از مهمترین وظایف شهروندان در تمامی کشورهای جهان است. مالیات یکی از منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود که از طریق آن، رفاه اجتماعی را در جامعه فراهم کرده و استانداردهای خدمات اجتماعی را ارتقاء می‌دهند. عدم پرداخت مالیات، می‌تواند این منبع را محدود کرده و در فراهم کردن زیرساخت‌ها، ایجاد اختلال و مشکل کند.

سامانه مودیان یکی از امکاناتی است که برای بهبود شرایط مودیان راه‌اندازی شده است. اکنون قصد داریم درباره ی قوانین و ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی مطالبی ارائه دهیم.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی، یک سامانه آنلاین است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تسهیل امور مالیاتی مودیان، از جمله صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی، ایجاد شده است. این سامانه برای کلیه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول قانون مالیات های مستقیم قابل استفاده است.مودیان می‌توانند از طریق کارپوشه شخصی خود تمامی اطلاعات مالی را که مربوط به امور مالیاتی می‌شود دراختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

مزایای ثبت نام سامانه مودیان برای مشمولان مالیاتی

باید گفت، سامانه مودیان، درواقع یک سامانه جامع است که کلیه اطلاعات مالیاتی مودیان را در خود ذخیره می کند. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی و مالی مودیان، اطلاعات معاملات مودیان، اطلاعات مالیاتی پرداخت شده و غیره است. از جمله این امور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی

• اتصال پایانه فروشگاهی

• اظهارنامه مالیاتی

• پرداخت مالیات

• دریافت برگه مالیاتی

• استعلام مالیاتی

• اعتراض به مالیات

سامانه مودیان، علاوه ‌بر فوایدی که برای مالیات دهندگان دارد، به سازمان امور مالیاتی کشور نیز کمک می کند تا امور مالیاتی را به صورت دقیق و منظم انجام دهد.

بهبود شفافیت و نظارت بر امور مالیاتی

سامانه مودیان، اطلاعات مالیاتی مودیان را به صورت یکپارچه در خود ذخیره می کند. این امر موجب افزایش شفافیت و نظارت بر امور مالیاتی می شود.

کاهش فرار مالیاتی

سامانه مودیان، به سازمان امور مالیاتی کمک می کند تا به صورت دقیق تر و موثرتر به امور مالیاتی رسیدگی کند. این امر موجب کاهش فرار مالیاتی می شود.

افزایش درآمدهای مالیاتی

سامانه مودیان، با پیشگیری از فرارهای مالیاتی و افزایش شفافیت در امور مالیاتی،  به سازمان امور مالیاتی کمک می کند تا درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد.

کاهش هزینه های رسیدگی مالیاتی

سامانه مودیان، از سال ۱۴۰۱ به تدریج در حال اجرا است و در حال حاضر، کلیه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول قانون مالیات های مستقیم، موظف به ثبت نام سامانه مودیان هستند.

چه کسانی باید و چه کسانی نباید در سامانه مودیان ثبت نام کنند

خبرهایی که درخصوص ثبت نام سامانه مودیان و لزوم انجام اینکار مطرح می‌شود، نگرانی‌هایی را در بین صاحبان مشاغل و کسب و کارها ایجاد کرده است. نگرانی درباره اینکه آیا آن‌ها نیز دربین این مشمولین قرار دارند؟ در پاسخ به این نگرانی‌ها باید گفت، طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه مشمولین قانون مالیات‌های مستقیم، موظف به ثبت نام سامانه مودیان هستند.

• کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای فعالیت اقتصادی

• کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی صادر کننده صورتحساب الکترونیکی

• کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای دستگاه کارتخوان

بنابراین، افرادی که مشمول قانون مالیات‌های مستقیم نیستند، نباید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

• اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی ندارند

• اشخاص حقیقی و حقوقی که صورتحساب الکترونیکی صادر نمی‌کنند

• اشخاص حقیقی و حقوقی که دستگاه کارتخوان ندارند

همچنین، افرادی که در حال حاضر، به دلیل شرایط خاص، از پرداخت مالیات معاف هستند، نیز نباید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

• اشخاص حقیقی که درآمد سالانه آنها کمتر از یکصد میلیون تومان است

• اشخاص حقوقی که درآمد سالانه آنها کمتر از یک میلیارد تومان است

یکی از مواردی که می‌توان برای نمونه در این بخش یاد کرد، مشمولین پرداخت مالیات بر حقوق هستند که ضروریت ثبت نام در سامانه را ندارند. در صورتی که فردی که مشمول ثبت نام سامانه مودیان نیست، در این سامانه ثبت نام کند، مشمول جریمه‌های نقدی خواهد شد. میزان این جریمه‌ها، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم تعیین می‌شود.

جرائم عدم ثبت نام در سامانه مودیان برای مشمولان

مطابق با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیان مالیاتی که در مهلت مقرر اقدام به ثبت نام در این سامانه نکنند، مشمول جریمه‌های نقدی خواهند شد. میزان این جریمه‌ها، به شرح زیر است:

• جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

 معادل دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده یا مبلغ ۱۰ میلیون ریال (۱ میلیون تومان)، هر یک که بیشتر باشد.

• جریمه عدم اتصال پایانه فروشگاهی به سامانه مودیان

معادل ۵ درصد از مبلغ فروش صورتحساب‌های صادرشده از طریق پایانه‌های فروشگاهی.

• جریمه عدم صدور صورتحساب الکترونیکی

معادل ۵ درصد از مبلغ فروش صورتحساب‌های صادرشده.

• جریمه عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی

معادل ۱ درصد از مبلغ فروش گزارش‌نشده.

• جریمه عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز به سازمان امور مالیاتی

معادل ۵ درصد از مبلغ مالیات و عوارض متعلقه.

• جریمه استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مؤدیان

معادل ۱۰ درصد از مبلغ فروش صورتحساب‌های صادرشده با استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مؤدیان.

• جریمه واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران

معادل ۱۰ درصد از مبلغ فروش صورتحساب‌های صادرشده با استفاده از حافظه مالیاتی واگذارشده.

همچنین، در صورتی که مودیان مالیاتی، جریمه‌های مقرر را در مهلت مشخص شده پرداخت نکنند، مشمول جریمه‌های دیرکرد نیز خواهند شد. میزان جریمه دیرکرد، معادل ۲ درصد از مبلغ جریمه اصلی، به ازای هر ماه تأخیر است. ضمن اینکه، مودیان مالیاتی که در مهلت مقرر اقدام به ثبت نام سامانه مودیان نکنند، از معافیت‌های مالیاتی محروم خواهند شد.

مراحل عضویت و ثبت نام سامانه مودیان

برای ثبت نام در سامانه مودیان، باید ابتدا اقدام به عضویت در سامانه نمود. برای دریافت کارپوشه و اکانت عضویت در سامانه، مراحل زیر را طی کنید:

ثبت نام در نظام مالیاتی

برای انجام این کار، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه و از سربرگ دریافت پرونده مالیاتی، اقدام به ثبت نام و تشکیل پرونده کنید.

دریافت گواهی امضای الکترونیکی

برای امضای الکترونیکی مدارک و مستندات مالیاتی، باید از یک مرکز صدور گواهی معتبر، گواهی امضای الکترونیکی دریافت کنید.

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

برای اتصال پایانه فروشگاهی و صدور صورتحساب الکترونیکی، باید از سامانه مودیان، شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت کنید.

دریافت شناسه کالاها و خدمات

برای صدور صورتحساب الکترونیکی، باید از سامانه مودیان، شناسه کالاها و خدمات دریافت کنید.

اکنون با تکمیل مراحل بالا می توانید نسبت به ثبت نام سامانه مودیان اقدام کنید.

۱-به سایت سامانه مودیان مراجعه کنید.

۲-در صفحه ورود، با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود، وارد سامانه شوید.

۳-در صفحه اصلی سامانه، روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید.

۴-در صفحه ثبت نام، اطلاعات خواسته شده را وارد کنید و روی «ثبت نام» کلیک کنید.

۵-در این مرحله کد تأیید ارسالی را وارد کنید و روی گزینه «تایید» کلیک کنید.

۶-در این مرحله، ثبت نام شما در سامانه مودیان تکمیل می شود.

پس از ثبت نام در سامانه مودیان، می توانید با مراجعه به کارپوشه خود، نسبت به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه فروشگاهی و انجام سایر امور مالیاتی خود اقدام کنید.

برای آسان تر شدن مراحل کار خود می توانید از آرمان ارقام سپاهان که یک شرکت حسابداری در اصفهان است کمک بگیرید. برای دریافت خدمات و  آشنایی با خدمات حسابداری در اصفهان با ما در ارتباط باشید.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها