Generic filters
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد

دو سوم موارد سرماخوردگی آنفلوانزاست/ آرامش نسبی کرونا

آنفلوآنزا

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در مورد کرونا در وضعیت آرامش نسبی هستیم. اما هنوز همه گیری این بیماری تمام نشده است. با این وجود مانند هر سال شاهد افزایش آنفلوانزا در کشور هستیم. حدود دو سوم افراد دارای علایم سرماخوردگی به آنفلوانزا مبتلا هستند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، دکتر شهنام عرشی افزود: همه ساله با شروع فصل پاییز انتظار داریم آنفلوآنزا با شدت‌های متفاوت شروع شود. پیش از این انتظار این بود که از اواسط آبان به تدریج موارد بیماری آنفلوانزا افزایشی شود. ولی امسال برخلاف انتظار، این روند افزایشی هم در نیمکره شمالی و هم در کشور ما حدود ۳ یا ۴ هفته زودتر آغاز شده است و از اول مهر افزایش موارد آنفلوآنزا آغاز شد.

وی گفت: به ویژه در هفته گذشته موارد بیماری آنفلوانزا به شدت افزایش یافت. تا جایی که حدود ۵۰ درصد نمونه‌هایی که علائم سرماخوردگی داشتند، آنفلوآنزا بوده‌اند.

دکتر عرشی افزود: البته این آمار بسته به گروه‌های مختلف مقداری متفاوت است. روند بیماری آنفلوآنزا هر ساله بررسی می‌شود تا همکاران دانشگاهی و پزشکان در جریان باشند که بی‌دلیل با تشخیص‌های دیگر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکنند.

او درباره علت زودتر شروع شدن روند افزایشی بروز آنفلوآنزا در سال جاری، توضیح داد: این روند تنها مختص کشور ما نیست. همان طور که ذکر شد در سایر کشورها هم روند افزایشی بروز بیماری آنفلوآنزا زودتر آغاز شده است.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت:‌ در طول دو سال گذشته که با شیوع بالای کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و… کاهشی بود، اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، روند افزایشی آنفلوانزا دور از انتظار نیست. البته لازم است سایر دلایل تخصصی هم مورد بررسی قرار گیرد.

انواع آنفلوانزا در ایران

عرشی گفت: اکنون بیش از ۹۵ درصد موارد آنفلوآنزا در کشور ما نوع A است. در سایر کشورها هم این روند مشاهده می‌شود. تعداد موارد آنفلوآنزای نوع B کمتر است. بر این اساس یک سوم موارد آنفلوآنزا در کشور H1N1 و حدود دو سوم نیز نوع H3N2 است.

وی گفت: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد که بیماری به اوج برسد. سپس دوره بیماری طی می شود. بر این اساس حدس می‌زنیم این روند تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد.

دکتر عرشی افزود: شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان پروتکل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اعلام می شد. اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است فاصله ایمن با او رعایت شود. حتی فرد سعی کند دو تا سه روز در منزل استراحت کند تا از انتقال بیماری به سایرین پیشگیری شود.

او با اشاره به روند کاهشی استفاده از ماسک در کشور، گفت: طی دو سال گذشته هیچ زمانی وزارت بهداشت اعلام نکرد، دیگر کسی از ماسک استفاده نکند. توصیه وزارت بهداشت همواره استفاده از ماسک بوده است؛ چون پاندمی کرونا خاتمه نیافته است. هنوز هم باید در مراکز پر تردد و پر تجمع و سربسته از ماسک استفاده شود. همچنین موضوع تهویه جدی گرفته شود.

دکتر عرشی درباره علائم بروز آنفلوآنزا،‌ افزود: علائم بسته به شدت و ضعف بیماری در طیف موارد سرماخوردگی است. درصورتی که فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد و دو یا سه روزه بهبود پیدا نکند باید به پزشک مراجعه کند. از مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک،‌ پرهیز شود. با ادامه‌دار شدن بیماری بیش از مدت سه روز حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا با تشخیص افتراقی و درمان‌های لازم آغاز شود.

کرونا هنوز هست

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است. زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شیوع بیماری و اواخر شهریور است. اما ممانعتی برای تزریق واکسن در ماه‌های بعد هم وجود ندارد و تا بهمن‌ماه امکان تزریق واکسن وجود دارد.

وی افزود: ممکن است فرد پیش از تزریق واکسن به بیماری مبتلا شود؛ با این حال هنوز هم به ویژه به گروه‌های در معرض خطر (بیماران زمینه‌ای، افراد بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار و…) تزریق واکسن آنفلوآنزا را توصیه می‌کنیم.

دکتر عرشی درباره آخرین اخبار و اطلاعات بیماری کرونا در کشور نیز اظهار کرد: آخرین پیک کرونا را گذرانده‌ایم و با اینکه هنوز تعداد موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ وجود دارد، اما این تعداد بسیار کمتر شده است، ولی هنوز زود است که بگوییم پاندمی کرونا به خاتمه رسیده است. فعلا در دوره آرامش نسبی کرونا قرار داریم.

وی تاکید کرد: از قبل پیش‌بینی شده است که به احتمال زیاد در اواخر فصل پاییز پیک جدیدی از کرونا در کشورها رخ دهد اما هنوز نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها