Generic filters
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

تولید داروهای بایوتک 2.4 میلیارد دلار برای کشور صرفه جویی ارزی داشت

حامدی فر

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: تولید داروهای بایوتک در کشور، ۲.۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در سال ۱۴۰۱ به همراه داشته است. در حالی که برای تولید این داروها در کشور کمتر از ۸۰ میلیون دلار ارز صرف شده است.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از مهر گزارش خبرنگار مهر، هاله حامدی فر افزود: اگر تولید این داروها را نداشتیم، باید برای واردات برند اصلی این داروها، باید 2.4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد و این هزینه سنگینی برای کشور بود.

وی ادامه داد: عمده درمان‌های بیماری‌های خاص و صعب العلاج به واسطه تکنولوژی بایو یا بایوتک تولید می شود. هر چند در زمینه داروهای کموتراپی و خودایمنی، داروهای شیمیایی جدیدی وارد بازار دارویی دنیا شده که بسیار مؤثر هستند.

وی افزود: آنچه مسلم است، داروهای بایوتک عمدتاً برای بیماری‌های خاص و صعب العلاج و بیماری‌های مزمن که بیماران، سال‌های زیادی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، تولید می‌شود.

17 داروی پرفروش دنیا بایوتکنولوژی هستند

حامدی فر در پاسخ به این سوال که داروهای بایوتک چه سهمی از بازار دارویی دنیا دارند، گفت: داروهای بایوتک به قدری مهم هستند که در بین ۲۰ قلم داروی پُرفروش دنیا، ۱۷ قلم دارو سهم داروهای بایوتک است.

وی به فرایند تولید داروهای بایوتک اشاره کرد و افزود: فرایند تولید داروهای بایوتک به طول دوره تحقیق و توسعه و همچنین دانش فنی تولید آنها باز می‌گردد. مجموعه‌های کمی در دنیا هستند که این داروها را تولید می‌کنند. همین موضوع، هزینه تولید را بالا می‌برد. از همین رو، داروهای بایوتک جزو داروهایی هستند که به لحاظ ارزشی و فروش دلاری، در رده بالایی قرار دارند.

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، گفت: دانش فنی تولید این داروها در کشور بومی شده و از همین رو، کمترین ارزبری را در چرخه تولید این داروها در داخل کشور شاهد هستیم.

حامدی فر در همین زمینه افزود: این مقدار صرفه جویی ارزی و در عین حال ارز مورد نیاز برای تولید داروهای بایوتک، نشان می‌دهد این داروها چه ارزش افزوده بالایی برای کشور دارند.

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: ۶۰ درصد صادرات دارویی کشور متعلق به داروهای بایوتک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داروهای بایوتک برای داروهای شیمیایی یک تهدید تلقی می‌شود، افزود: داروهای بایوتک برای صنعت داروهای شیمیایی، یک تهدید نیست؛ زیرا، در حال حاضر شاهد تولید داروهای شیمیایی خیلی مؤثر هستیم که وارد بازار دارویی شده و در روند درمان بیماری‌ها قرار می‌گیرند و تقابل آنها، خیلی معنا و مفهومی ندارد.

حامدی فر گفت: اساساً، تمام تکنولوژی‌های موجود که به کار گرفته می‌شود؛ برای تولید داروهای مؤثرتر و ایمن تر است.

خبرنگار: حبیب احسنی پور

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها