Generic filters
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله:

تعرفه‌های غیر واقعی علت اصلی زیرمیزی پزشکان است

جراح و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله است گفت: مهمترین علت زیرمیزی گرفتن پزشکان تعرفه های غیرواقعی و نبود تناسب بین تعرفه های مصوب دولت و هزینه های پزشکان است.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از فارس، سلیمان حیدری افزود: مسئله زیرمیزی گرفتن پزشکان قطعا یکسری عوامل اصلی دارد که تا آنها مرتفع نشوند این مشکل حل نخواهد شد؛ حتی اگر بازرسی شدیدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ریشه تخلف در حرفه پزشکی، در تعرفه‌های غیر‌واقعی است که با هزینه‌های واقعی مطابقت ندارند. اگر شرکت‌های بیمه پوشش تعرفه‌ها را افزایش دهند، جامعه پزشکی هم با توجه به تعرفه‌های واقعی، بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را ارائه خواهد داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: علت بعدی نبود عدالت بین رشته‌ای در پزشکی است. در بسیاری از کشورها، سیستم‌هایی برای توزیع منابع و فرصت‌های شغلی در بین این رشته‌ها وجود دارد تا به حد امکان از وجود هرگونه ناعدالتی جلوگیری شود.

وی گفت: در بعضی موارد ممکن است برخی رشته‌های پزشکی، مثلاً جراحی، در مقایسه با رشته‌های دیگر، مزیت‌هایی مانند درآمد بیشتر یا فرصت‌های شغلی بیشتر داشته باشند. در این صورت، مسئله عدالت بین رشته‌ای مطرح می شود و سبب می‌شود تا بعضی از پزشکان برای پر کردن خلاء این تبعیض دست به تخلفاتی مانند گرفتن زیرمیزی بزنند.د

حیدری افزود: ر واقع دو موضوع فساد در سیستم بهداشت و فرار مالیاتی هر دو یک نتیجه دارند. پزشکانی که پولی بیشتر از نرخ مصوب وزارت بهداشت می‌گیرند، معمولاً درآمدهای خود را به صورت غیرقانونی و بدون پرداخت مالیات به دست می‌آورند. به عبارتی، این پزشکان در سیستم یکپارچه فرار مالیاتی را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق آخرین اعلام مدیرکل دفتر بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی، بیش از ۵۰ درصد گزارش‌های فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است.

اعلام اسامی 1786 پزشک متخلف به سازمان نظام پزشکی

این پزشک جراح گفت: فرار مالیاتی  پزشکان باعث کاهش درآمدهای دولت برای بهبود سیستم بهداشت می‌شود و کاهش قابل‌توجهی در کیفیت خدمات بهداشتی به دنبال خواهد داشت. البته سامانه گزارشگری مردمی  تحت عنوان “سوت‌زنی» در سایت سازمان امور مالیاتی وجود دارد که مردم می‌توانند با مراجعه به آن، اسم پزشک متخلف را گزارش داده تا برخورد شود.

حیدری افزود: بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، تاکنون اسامی بیش ۱۷۸۶ نفر از پزشکان متخلف به سازمان نظام پزشکی ارسال گردیده است.

مدیر کل سابق دفتر اعتباربخشی وزارت بهداشت و درمان گفت: تقویت همکاری وزارت بهداشت و سازمان امور مالیاتی برای شناسایی و پیگیری تخلفات،  توسعه و بهبود سامانه‌های اطلاعاتی حوزه سلامت، – افزایش نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اجرایی در حوزه سلامت از جمله راهکاری مبارزه با این تخلفات است.

وی افزود: باید فضایی فراهم شود که افراد تمایلی به نقض قوانین و تخلف نداشته باشند، افزایش آگاهی و آموزش مسئولان و کارکنان حوزه سلامت درباره قوانین و مقررات، تعیین جریمه‌های مناسب و سختگیرانه برای تخلفات و  ترویج فرهنگ احترام به قوانین و مقررات حوزه سلامت و آموزش‌های عمومی برای افزایش آگاهی بیماران از دیگر راه های کاهش این نوع تخلفات در جامعه پزشکی است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها