Generic filters
مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو:

تجهیزات پزشکی از تولید تا مصرف ردیابی می شوند/ تجهیزات وارداتی یک دوازدهم قیمت اصلی

غفارزاده جلال

مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: به منظور تامین مناسب تجهیزات و ملزومات پزشکی و جلوگیری از قاچاق و کمبود این کالاها همه این اقلام از تولید تا مصرف ردیابی می شوند.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر جلال غفارزاده افزود: مسئولیت «تامین» تجهیزات و ملزومات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت است و طبیعی است که این سازمان باید در مقابل هرگونه نبود یا کمبود این اقلام پاسخگو باشد.

وی ادامه داد:  در زنجیره تامین تجهیزات پزشکی دو مولفه تامین کمی و تامین کیفی را دنبال می‌کنیم.  تامین کیفی، تضمین ایمنی و اثربخشی تجهیزات است. به عبارتی تضمین اینکه حلقه‌های مختلف زنجیره امانتداری کرده‌اند یا خیر؛ این جزو اهداف ماست تا مطمئن شویم از ابتدای تولید یک وسیله پزشکی، تا انتهای مصرف آن، امانتداری صورت گرفته و بتوان ردیابی کرد که بیمار دقیقا کدام تجهیزات را با مشخصه مربوطه دریافت کرده است.

غفارزاده تاکید کرد: بنابراین امکان ردیابی دارو و تجهیزات پزشکی باید فراهم باشد و اگر چنانچه موارد مصرفی عوارض ناخواسته‌ای ایجاد کرد، امکان پیگیری آن فراهم باشد. در حال حاضر در کشور امکان ردیابی دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی تا حدود زیادی فراهم است.

کارت الکترونیکی برای تجهیزات کاشتنی

وی گفت: اخیرا نیز با دستور وزیر بهداشت، موضوع کارت الکترونیکی اقلام کاشتنی‌ تجهیزات پزشکی در زمینه‌های چشمی، قلبی، ارتوپدی و سمعک در حال اجراست و به این ترتیب با کارت الکترونیک می‌توان نشان داد که بیمار کدام تجهیزات را در چه تاریخی و کدام مرکز درمانی و توسط چه پزشکی دریافت کرده است. این تجهیزات نیز از نظر کیفی و عوارض احتمالی قابل پیگیری هستند.

تجهیزات پزشکی وارداتی یک دوازدهم قیمت اصلی

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: با حمایت مالی دولت قیمت ریالی پایه ارزی تجهیزات پزشکی تا یک دوازدهم قیمت اصلی آن است. بر همین اساس تحت تاثیر تفاوت قیمت موجود، ممکن است افراد سودجود تعهدی به امانتداری آن وسیله نداشته باشند و وسیله مربوطه از زنجیره خارج شود و قاچاق معکوس آن صورت گیرد و به نوعی کمبود کاذب ایجاد کند.

وی ادامه داد: ابتکار عمل FDA ایران به ویژه در سال ۱۴۰۲ در زمینه ارزیابی عملکرد تامین کنندگان تجهیزات پزشکی این است که این کالاها رصد می‌شوند.

دکتر غفارزاده گفت: با این اقدام رصد می شود که تولید کننده، وارد کننده یا توزیع کننده به تعهد خود عمل کرده‌اند و آیا امانتداری صورت گرفته است یا خیر؟ این موضوع قابل ردیابی است و در این راستا سامانه‌ای به نام «انبار مجازی» داریم که همه کالاها از ابتدا تا انتهای زنجیره، در آن قابل انطباق و راستی‌آزمایی است که البته نیاز به تکمیل دارد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مورد سمعک با اعلام فراخوان، قیمت را بیش از نصف پایه ارزی کاهش دادیم که بر قیمت محصول موثر است. در مورد قیمت گذاری ریالی، شعار سال به واقع در تجهیزات پزشکی تحقق یافته است و قیمت تجهیزات پزشکی در این بخش تغییری نداشته است.

سامانه اعلام کمبود تجهیزات پزشکی

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با معرفی فعالیت سامانه اعلام کمبود احتمال تجهیزات پزشکی نیز گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی چند سالی است که سامانه اعلام موارد کمبود فعال است و اگر در یک مرکز درمانی کمبودی در تجهیزات مصرفی پزشکی وجود داشته باشد، مورد را وارد آن سامانه می‌کنند.

وی ادامه داد: همکاران ما به صورت برخط کالا را هدایت می‌کنند تا کمبود بر طرف شود. همچنین اگر چنانچه در استفاده از ملزومات مصرفی پزشکی عوارضی حاصل شود و آن وسیله درست عمل نکند، مصرف کننده مشخصات آن را وارد می‌کند و تامین کننده به لحظه گزارش را مشاهده می‌کند. ما نیز به عنوان ناظر آن را پیگیری کرده و ساماندهی و نظارت‌های سطح عرضه را انجام می‌دهیم.

شناسنامه‌گذاری دستگاه‌های پزشکی سرمایه‌ای در بیمارستان‌ها

غفارزاده درباره تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی سرمایه‌ای نیز گفت: در این زمینه «سامانه نگهداشت» داریم. در این راستا همه تجهیزات پزشکی در کل کشور چه در مراکز درمانی خصوصی و چه دولتی و عمومی شناسنامه‌گذاری شده‌اند و شناسنامه دارند؛ به نحوی که اگر دستگاهی از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر منتقل شود نیز قابل ردیابی است.

وی افزود: با این اقدام عمر دستگاه و تعمیرات صورت گرفته بر آن و راستی‌آزمایی به طور کامل در سامانه‌های سازمان غذا و دارو مندرج است و این موضوع به ایمنی بیشتر بیماران کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها