Generic filters
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

اولویت وزرای بهداشت به جای سلامت مردم واردات تجهیزات پزشکی گرانقیمت است

مرندی

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: مسائلی مانند پیشگیری، بهداشت و ارتقای سلامت جایگاه بالایی در اذهان مسئولان ندارد. اولویت وزرای بهداشت به جای سلامت 80 میلیون نفر، واردات تجهیزات پزشکی گرانقیمت برای خدمت به اقشار متمکن‌تر است.

به گزارش ساعت سلامت دکتر علیرضا مرندی افزود: متأسفانه ناآگاهی بر کل بدنه وزارت بهداشت حاکم است، به ‌طوری که اکنون در این وزارتخانه بسیاری از مشکلات سلامت مردم شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: بالاخره وزیر، معاون و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شدن به یکسری ویژگی‌های خاص نیاز دارد و اینکه فقط افراد در یک حوزه پزشکی دانش و تخصص داشته ‌باشند کافی نیست. چون مشکلات سلامت ۸۶میلیون نفر جمعیت کشور فقط در همان تخصص خانم‌ها و آقایان خلاصه نمی‌شود.

وزیر اسبق بهداشت گفت: در واقع وزیر و معاونان او باید افرادی باشند که بتوانند به همه ابعاد سلامت مردم بیندیشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند. اما این مهم در سال‌های اخیر رعایت نشده است.

وی افزود: سه وزیری که پس از من وزیر بهداشت شدند جزو مخالفان ادغام بهداشت و درمان با آموزش پزشکی بودند و بارها مجلس را به حذف شبکه ادغام تشویق کردند که مجلس موافقت نکرد.

مرندی اضافه کرد: به اعتقاد من و بسیاری از کارشناسان جهانی، بهورز، پزشکی خانواده – نه پزشک خانواده – و نظام ارجاع، اجزای اصلی شبکه بهداشتی‌ درمانی کشور ماست که سال‌های نخست پس از انقلاب که کشور با کمبود شدید پزشک مواجه بود، پیش رفت و چهار دهه با آنکه بسیاری از وزرای بهداشت دو سه دهه اخیر از آن حمایت نکردند و بخش قابل توجهی از بودجه‌های نظام سلامت را به بخش درمان اختصاص دادند، بسیار کارآمد و موفق عمل کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: تحقیقات آقای دکتر حق‌دوست نشان می‌دهد سال‌های نخست راه‌اندازی شبکه بهداشتی‌ درمانی و همچنین ادغام بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، یعنی در دوره وزارت بنده، اوج سال‌های پیشرفت دانش پزشکی در کشور بوده است. اما سه وزیری که پس از من وزیر بهداشت شدند جزو مخالفان ادغام بهداشت و درمان با آموزش پزشکی بودند و بارها مجلس را به حذف شبکه ادغام تشویق کردند که مجلس موافقت نکرد.

وی افزود: حتی وزیری که پس از من برای وزارت بهداشت انتخاب شده بود دغدغه این را داشت که بهداشت از درمان پیشی گرفته است و باید صبر کند که درمان به آن برسد. بنابراین اگر بتوان شکستی برای برنامه‌ پزشکی خانواده متصور بود، این است که این برنامه سال‌های نخست اجرا از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بود اما از اواسط دهه ۷۰ به دلیل مخالفت برخی سیاسیون به کندی پیش رفته‌است؛ و گر نه اکنون باید برنامه پزشکی‌‍خانواده ایران در اوج شکوفایی در سطح نظام‌های سلامت دنیا بود.

دکتر مرندی ادامه داد: براساس تحقیقاتی که در انگلیس و استرالیا انجام شده، پزشکی پیشرفته و تجهیزات پزشکی مدرن کمتر از ۴درصد در افزایش امید ‌به زندگی و کاهش مرگ ‌و میر تأثیرگذار است و تغذیه و بهداشت سهمی بیش از ۹۶درصد دارند؛ این نشان‌دهنده اهمیت بهداشت و اولویت آن بر درمان است.

وی گفت: سلامت خانواده جزئی از برنامه پزشکی خانواده است، اما اینکه چرا در تلاش هستند ارکان دیگر برنامه پزشکی خانواده را کنار بگذارند مشخص نیست. با وجود این نه تنها فرهنگستان‌ علوم ‌پزشکی، بلکه سازمان ‌نظام ‌پزشکی و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان‌ مجلس نیز بر اجرای برنامه پزشکی ‌خانواده تأکید دارند و طرح سلامت خانواده را اصلاً جایگزین مناسبی برای این برنامه نمی‌دانند.

دکتر مرندی افزود: من شنیده‌ام این روزها مسئولان در تلاش‌اند تا جایی که می‌توانند در اسناد و مدارک حال و گذشته، نام شبکه بهداشتی درمانی و پزشکی‌خانواده را به سلامت خانواده و ارجاع تغییر ‌دهند. من این کار مسئولان را ناآگاهی آنها از اهمیت برنامه شبکه بهداشتی درمانی و پزشکی خانواده و نظام ارجاع می‌دانم. البته نمی‌توانم بگویم مسئولان این امور خائن هستند، اما از آنجا که درک مدیریت آنها غلط است، بی‌تردید در حوزه مدیریت نظام سلامت جاهل هستند.

وزیر اسبق بهداشت گفت: به ‌طور کلی در کشور ما مسائلی که به پیشگیری، بهداشت و ارتقای سلامت ارتباط دارد، جایگاه بالایی در اذهان ندارد که البته علت این نگرش، ما پزشکان هستیم. من چه آن زمانی که دانشجو بودم و چه حالا که استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی هستم، هرچه می‌شنوم درباره درمان است.

وی افزود: کمپانی‌های چندملیتی داروسازی و تجهیزات پزشکی دنیا هر روز در حال تولید و عرضه داروهای جدید و تجهیزات پزشکی مدرن به بازارهای جهانی هستند و با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند این داروها و تجهیزات پزشکی را به فروش برسانند.

دکتر مرندی گفت: به ‌طوری بیشتر اعضای هیئت تحریریه و دبیران مجله‌های پزشکی هم یا به‌ طور رسمی حقوق ‌بگیر این کمپانی‌ها هستند یا با دریافت مبالغ بسیار زیاد برای فروش بیشتر داروها و تجهیزات پزشکی این کمپانی‌ها مقاله می‌نویسند.

وی افزود: حتی برخی از نویسندگان کتاب اصول پزشکی هاریسون نیز حقوق‌بگیر همین کمپانی‌ها بودند. به همین دلیل مرحوم دکتر زرگر در همان مدت کوتاه دوره وزارت خود که من معاون ایشان بودم با اجرای طرح ژنریک، کار بسیار ارزشمند و انقلابی انجام داد و در نسخه‌نویسی، به‌جای نام تجاری داروها نام ژنریک آنها را اجباری کرد و در نتیجه برای سال‌ها در نسخه‌ها به‌ جای نام تجاری داروها از نام ژنریک آنها استفاده می‌شد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: اما پس از چند سال با فشار کمپانی‌های چندملیتی و بی‌توجهی وزارتخانه به اهمیت این موضوع  یا به دلیل تعارض منافع مسئولان وقت، متأسفانه دوباره به حالت گذشته برگشتیم.

وی افزود: به اعتقاد من، جهل مهمترین دلیل موفق نشدن در هر کاری است. البته منظورم از جهل، جهل مطلق نیست. به ‌عنوان نمونه ممکن است من فوق‌ تخصص خیلی خوبی باشم اما وزیر، رئیس‌دانشگاه یا مدیر خوبی نباشم.

مرندی گفت: بیشتر وزرای بهداشت پیش از آنکه به مجلس بروند با من مشورت کردند، اما با چند جلسه مشورت که کسی وزیر خوب یا حتی مدیر نمی‌شود. همان وزرای که پیش از حضور در مجلس با من مشورت کرده بودند، پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس، اکثراً با من تماس گرفته و می‌گفتند همه حرف‌هایی که شما عنوان کردید را در مجلس گفتم و رأی آوردم.

وی افزود: من به آنان عرض می‌کردم این نکات را به شما گفتم که عمل کنید نه اینکه فقط بگویید. وزیر کنونی پیش از اینکه وزیر شود، رئیس انجمن آموزش پزشکی و از حامیان جدی شبکه و ادغام بود. اما مگر ادغام بدون شبکه امکان دارد؟ بنابراین کم ‌توجهی و مشورت نکردن در انتخاب وزیران اتفاق رایجی است که از انتخاب خود بنده و پس از آن، بارها در کشور تکرار شده است.

منبع: قدس آنلاین

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها