Generic filters
سخنگوی ائتلاف آرمان تشریح کرد

انحراف در سازمان نظام پرستاری/ اکثریت پرستاران ناراضی هستند

احمد نجاتیان

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم به انحراف رفت و از مسیر منافع جامعه پرستاری به مسیر منافغ فردی سوق پیدا کرد. بخش مهمی از این دوره به تقابل با وزارت بهداشت گذشت. به همین علت فرصت بزرگ دوران کرونا از دست رفت. اکنون اکثریت پرستاران ناراضی هستند و به خصوص درآمد آنها با نیازهای واقعی زندگی مطابقت ندارد.

احمد نجاتیان در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت، درباره روند برگزاری ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری توضیح داد: انتخابات در این دوره بسیار پیچیده تر از دوره های گذشته است. در پنچ دوره گذشته انتخاباتی با این سطح از رقابت ها و پیچیدگی هایی خارج از قواعد یک انتخابات عرفی و حرفه ای را برای سازمان نظام پرستاری شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات نظام پرستاری بر خلاف دوره های گذشته که دو طیف سنتی در انتخابات نظام پرستاری رقابت می کردند. طیف سومی به نام ائتلاف آرمان نیز وارد عرصه رقابت شده است.

نجاتیان گفت: ائتلاف آرمان پرستاری در واقع بر گرفته از بدنه دو طیف قبلی هستند که به «تغییر» معتقد هستند و به مشی دو گروه سنتی قبلی نقدهایی دارند. در شروع روند انتخابات طیف آرمان خیلی شناخته شده نبود. به خصوص در دور اول انتخابات هیئت مدیره های نظام پرستاری با تخریب بسیار شدید به ویژه از سوی طیف حاکم بر سازمان نظام پرستاری مواجه بودیم.

وی افزود: طیف حاکم بر سازمان نظام پرستاری در یک ترفند دروغین تبلیغاتی، ائتلاف آرمان را با عنوان ائتلاف وزارتی یا وزارت نشین معرفی و علیه این گروه فضاسازی کردند. این ائتلاف جدید را نماینده دولت معرفی می کردند، در حالی که خودشان می دانند این طور نیست و اتفاقا خود آنها که چهار دوره سکاندار این سازمان بوده اند و مسئول وضع فعلی هستند، همواره در 20 سال گذشته در دولت های مختلف سمت های بالا داشته اند.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: این تبلیغات باعث شد در مرحله اول انتخابات به خصوص در تهران، نتیجه انتخابات بر خلاف گروه آرمان باشد. اما در کل کشور خوشبختانه افرادی که به تفکرات آرمانی معتقد هستند، تعداد زیادی هستند و رأی خوبی را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: بعد از مرحله اول انتخابات نظام پرستاری، جریان انتخابات به این سمت رفت که اقبال به سمت ائتلاف آرمان در سطح کشور بیشتر از دو گروه دیگر شد. ما این موضوع را به صورت شفاف اعلام کردیم و گفتیم که سبد رأی طیف آرمان از مجموع 196 عضو مجمع نمایندگان نظام پرستاری از 100 رأی گذشته است و به عدد قابل اطمینانی در انتخابات شورای عالی نظام پرستاری رسیدیم.

نجاتیان گفت: با این وجود گروه‌های رقیب هم مشغول فعالیت هستند و به خصوص طیف حاکم فعلی در سازمان نظام پرستاری که به جای ارائه برنامه‌ها و ارائه گزارش عملکرد چهار سال گذشته خود، مسیر تخریب و شایعه پراکنی را در پیش گرفته است و تلاش بسیاری دارد که با یکی دیگر از گروه های رقیب ائتلاف کند اما تا این لحظه موفق نبوده است.

وی افزود: به نظر می رسد روند انتخابات نظام پرستاری به این سمت پیش می رود که افرادی به میدان بیایند که برنامه و توان اجرای برنامه‌ها و تغییر را داشته باشند. بتوانند رابطه تخریب شده بین نهاد صنفی پرستاران و نهادهای حاکمیتی از جمله وزارت بهداشت، دولت، مجلس و سایر سازمانهای مسئول را ترمیم کنند و به دور از شعارزدگی به حل مشکلات پرستاران کمک کنند.

نجاتیان در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد سازمان نظام پرستاری دوره پنجم گفت:‌ عملکرد این دوره را پرستاران به خوبی می توانند ببینند. اینکه آیا مشکلات جامعه پرستاری و نگرانی های آنها نسبت به چهار سال پیش کمتر شده یا بیشتر شده است.

سخنگوی ائتلاف آرمان افزود: سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم در شرایطی تحویل گرفته شد که ظرفیت خوبی در دولت و حاکمیت برای حمایت از پرستاران فراهم شده بود. کرونا نیز ظرفیت بزرگی را برای پرستاری مهیا کرد که بیشتر در جامعه شناخته شوند. حمایت مسئولان ارشد نظام از پرستاران نیز وجود داشت بنابراین این سازمان واقعا در این شرایط می توانست عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: با وجود این ظرفیت های کم نظیر امروز به شرایطی رسیده ایم که نه تنها اکثریت پرستاران از وضع موجود ناراضی هستند بلکه حتی اعضای شورای عالی نظام پرستاری نیز از عملکرد این سازمان رضایت ندارند به طوری که تعداد قابل توجهی از اعضای این شورا نامه اعتراضی نوشتند و اعتراض کردند.

نجاتیان گفت: عدم گزارش دهی مسئولان سازمان نظام پرستاری حتی به اعضای شورای عالی این سازمان نشان می دهد که عملکرد این سازمان در دوره پنجم در مجموع عملکرد مناسبی نبوده است. امروز خود مسئولان این سازمان ادعا می کنند که قانون تعرفه گذاری پرستاری اجرا نشده یا ادعاهایی مبنی بر اینکه قوانینی در مجلس علیه پرستاران تصویب می شود. همه اینها نشان می دهند که در عملکرد این دوره نقص های زیادی در سازمان صنفی و حرفه ای پرستاران وجود داشته است.

سخنگوی ائتلاف آرمان افزود: هر چند ادعاها و صحبت های مسئولان نظام پرستاری قابل نقد است ولی صحبت های خود آنها هم ثابت می کند که وضعیت پرستاری کشور نسبت به چهارسال قبل پیشرفتی نداشته بلکه تا حدی پسرفت هم داشته است و در کل نمی توانیم نمره مثبتی به عملکرد سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم بدهیم.

معاون سابق فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این پرسش ساعت سلامت که خود شما هم در ابتدا با مسئولان فعلی سازمان نظام پرستاری همکاری داشتید، چه شد که از این گروه فاصله گرفتید و از سازمان نظام پرستاری جدا شدید؟ گفت:‌ بدنه اصلی و هسته اولیه آرمان افرادی هستند که در گذشته از تیم فعلی سازمان نظام پرستاری و منتخبان شورای عالی نظام پرستاری در دوره پنجم حمایت کرده بودند.

نجاتیان افزود: در یکی دو سال اول هم با وجودی که شروع انحرافات دیده می شد، به همکاری با این سازمان ادامه دادیم.‌ خود من مدتی در سازمان نظام پرستاری در این دوره فعالیت کردم، مدتی به عنوان مدیر امور بین الملل و مدتی هم به عنوان معاون آموزشی فعالیت کردم، تعداد دیگری از اعضای ائتلاف آرمان هم از شورای عالی این سازمان و تیم حاکم فعلی نظام پرستاری حمایت کرده بودند.

وی درباره انحرافات سازمان نظام پرستاری گفت: در این دوره از یک زمانی انحراف از معیارها و اصول حرفه ای سازمان نظام پرستاری مشخص شده بود. مسائلی از جمله شفافیت و اتکا به خرد جمعی وجود نداشت. بی توجهی به جایگاه شورای عالی آشکار شد و تک روی ها و تمامیت خواهی ها در سازمان بروز کرد، بنابراین خط ما جدا شد.

نجاتیان ادامه داد: در ابتدا در جلسات خصوصی تلاش کردیم با صحبت کردن و سفارش ها این انحراف را گوشزد کنیم. گفتیم که این روند به انحراف های بزرگ منتهی می شود. اما مسئولان سازمان نظام پرستاری به این نقدها اعتنایی نداشتند و در حقیقت بدنه آرمان از این تفکرات شکل گرفت.

وی گفت: اگر به یکسری اصول حرفه ای اعتقاد داریم و برای منفعت حرفه پرستاری به میدان آمده ایم و می بینیم که حتی دوستان ما از این اصول منحرف می شوند، شرط عقل و حرفه ای بودن این است که خط خودمان را مشخص کنیم. اگر می خواستیم به چیزی جز منافع حرفه توجه کنیم و منافع شخصی خودمان را در اولویت قرار دهیم، همان راه را ادامه می دادیم و همراهی می کردیم، قطعا از نظر منافع شخصی به نفع ما بود.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری ادامه داد: اعتقاد داریم که ارزش منافع حرفه ای پرستاران قطعا مهمتر از ارزشهای شخصی و گروهی است. به همین علت راهمان را از دوستان قدیم جدا کردیم. اکنون هم فارغ از هر نتیجه ای که در انتخابات رخ دهد و هر برداشتی که باشد، به این راه اعتقاد داریم و معتقدیم راه درستی را انتخاب کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه ائتلاف آرمان برای اداره سازمان نظام پرستاری چیست، توضیح داد: برنامه های ائتلاف آرمان اعلام شده است. معتقدیم اگر آزاداندیشی، شفافیت و توجه به خرد جمعی در سازمان نظام پرستاری حاکم شود، هر گروهی حاکم شود، می تواند موفق شود.

نجاتیان گفت: اگر در انتخابات شورای عالی نظام پرستاری پیروز شویم، قبل از هر کاری به عقل و خرد جمعی مراجعه می کنیم. بنابراین به دنبال این هستیم که شورای عالی آینده سازمان نظام پرستاری جایگاه اصلی سیاستگذاری و نظارت را بر این سازمان داشته باشد.

وی افزود: در دوره جدید رئیس شورای عالی نظام پرستاری باید به عنوان بالاترین مقام سیاستگذاری این سازمان، شأن و منزلت خود را داشته باشد و مجموعه ها و مسئولان اجرایی سازمان نظام پرستاری باید فعالیت های اجرایی خود را زیر نظر شورای عالی این سازمان انجام دهند.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری ادامه داد: حتما به سمتی می رویم که در همه تصمیم گیری ها شفافیت داشته باشیم. اکنون و در دوره اخیر این شفافیت از بین رفته است و در زمینه مسائل مالی این سازمان حتی اعضای شورای عالی این سازمان اذعان می کنند که کوچکترین اطلاعی نداریم. بازرس سازمان این امکان را ندارد که در مورد مسائل مالی سازمان بررسی های لازم را انجام دهد و به اسناد دسترسی داشته باشد.

وی گفت: علاوه بر آن ارتباط سازمان نظام پرستاری با مجموعه های حاکمیتی از بین رفته است. «قرار نیست سازمان نظام پرستاری آلت دست وزارت بهداشت یا دولت شود». اما قطعا سازمان نظام پرستاری برای موفقیت در جهت رفع مشکلات پرستاری و پرستاران و اعتلای این حرفه باید ارتباط خودش را با وزارت بهداشت و دستگاههای حاکمیتی ترمیم کند.

نجاتیان افزود: وزارت بهداشت در دوره اخیر جایگاههای خوبی را به پرستاران داده است که بی سابقه است. تعدادی از مدیران ارشد وزارت بهداشت اکنون از بین پرستاران انتخاب شده‌اند و این فرصت بزرگی برای پرستاران است. اگر بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم و البته با حفظ استقلال سازمان، حتما می توانیم گام های موثری برای پرستاران و حرفه پرستاری برداریم و برخی مشکلات پرستاران را حل کنیم.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری درباره ارتباط نظام پرستاری با دولت گفت: تجربه 20 سال فعالیت سازمان نظام پرستاری نشان می‌دهد، هیچ زمانی تقابل با دستگاههای مسئول برای پرستاران دستاوردی نداشته است. باز هم تاکید می‌کنیم اینکه با وزارت بهداشت تقابل نداریم به هیچ وجه به معنای فروپاشی استقلال و مرزهای حرفه‌ای و دست برداشتن از مطالبه‌گری نیست.

نجاتیان افزود: وظیفه اصلی سازمان نظام پرستاری «مطالبه‌گری» خواسته های پرستاران، در راستای خواسته‌های مردم است. تجربه 20 ساله سازمان نظام پرستاری نشان می‌دهد فارغ از گرایش سیاسی مسئولان این سازمان و دولتها، در دوره‌هایی که ارتباط خوبی بین این سازمان با وزارت بهداشت و دستگاههای مسئول در دولت و مجلس وجود داشته، توانسته به موفقیت‌هایی برسد.

وی گفت: دلسوزان واقعی پرستاران باید این واقعیت را بپذیرند، اگر بخواهیم هر اتقاق خوبی برای پرستاران بیفتد، قطعا یک بخش آن با همکاری وزارت بهداشت به عنوان حلقه اول ارتباط با دولت میسر می‌شود. یک بخش دیگر آن سازمان برنامه و بودجه یا سازمان امور استخدامی است.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری ادامه داد: باید در دوره جدید ارتباط سالم و درستی را با سازمانها و دستگاههای دولتی برقرار کنیم. ‌متاسفانه در سالهای گذشته ارتباط مناسب حلقه اول این دستگاهها که وزارت بهداشت است با سازمان نظام پرستاری به هم خورده است. بنابراین معتقدیم این روابط باید ترمیم شود.

وی گفت: قطعا اگر می خواهیم به نفع پرستاران کاری کنیم باید وزارت بهداشت را با خودمان همراه کنیم. همراه کردن وزارت بهداشت با گفت و گو و استدلال میسر می شود. متاسفانه فقدان ارتباط موثر با وزارت بهداشت در سالهای گذشته در سازمان نظام پرستاری باعث شد، علاوه بر  شکست در مسائل صنفی و معیشتی پرستاران، پیگیری مسائل حرفه ای و علمی پرستاران نیز دچار خواب آلودگی شده و از بین برود. همه این موارد باید احیا شود.

نجاتیان درباره کسانی که می گویند هیچ رفاقت و همراهی با وزارت بهداشت نداریم و بر گزینه تجمعات خیابانی تاکید می کنند‌ گفت: قبل از هر کاری باید به این نکته توجه داشت که پرستارانی که امروز تجمع می کنند و ناراضی هستند، همان هایی هستند که در دوره کرونا جانفشانی و فداکاری کردند و با کمبودهای مختلف مثل کمبود ماسک یا لباس محافظت کننده رو به رو بودند اما مردانه و زنانه دل به خطر زدند و تعدادی از آنها شهید یا مجروح شدند.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: نسل پرستاران هنوز عوض نشده است و همان پرستاران جانباز، ‌ایثارگر و فداکار امروز هم مشغول خدمت رسانی به مردم هستند. بنابراین باید این سوال را مطرح کنیم که چرا پرستاران امروز این قدر نگران و ناراضی هستند و تا این اندازه نسبت به حل مشکلاتشان از راههای قانونی و نمایندگانشان نا امید هستند که خودشان وارد میدان می شوند.

وی افزود: اگر پرستاران بدانند که مشکلات آنها از طریق نمایندگانشان در سازمان نظام پرستاری و از طریق دولت پیگیری و حل می شود، به هیچ وجه به دنبال این نیستند که دست به چنین اعتراض هایی بزنند که خدای نکرده به کسی آسیب وارد شود.

نجاتیان گفت: اگر این مسائل را آسیب شناسی کنیم شاید به این نکته برسیم که سازمان صنفی و حرفه ای پرستاران نتوانسته به وظایف خود به درستی عمل کند. این مسائل نشان می دهد که سازمان نظام پرستاری نتوانسته مطالبات پرستاران را به درستی پیگیری کند و با مذاکره مشکلات را حل کند.

وی افزود: در عین حال شاهد این هستیم که برخی افراد که برای رفع مشکلات پرستاران کوتاهی کرده‌اند در ایام انتخابات به نحوی سطح انتظارات پرستاران را افزایش می دهند. یک نمونه آن اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، همه می دانند برای پرداخت همین ارقام فعلی کارانه پرستاران مشکلات زیادی وجود دارد و بسیاری از دانشگاهها در پرداخت همین میزان کارانه هم مشکل دارند.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: در این شرایط برخی رقبای انتخابات نظام پرستاری می گویند رقم کارانه پرستاران باید 5 برابر شود. همه ما در این کشور زندگی می کنیم و مقدورات دولت را می دانیم و هر چقدر هم چانه زنی کنیم تا یک حدی می توانیم رقم کارانه را افزایش دهیم.

نجاتیان ادامه داد: جهش یکباره کارانه پرستاران به 5 برابر در بین پرستاران انتظاراتی را ایجاد می کند که واقعی نیست. قابلیت اجرایی شدن در شرایط فعلی را ندارد و باعث می شود تعداد بیشتری از پرستاران احساس کنند حقشان ضایع شده است.

وی افزود: یکی از وظایف نهاد حرفه ای نظام پرستاری این است که مطالبات را به سمتی هدایت کند که قابل اجرا باشد و بدون پشتوانه به افزایش مطالبات غیر واقعی دامن نزند. در عین حال باید بتواند با دولت و مجلس مذاکره کند که آنچه حق پرستاران است و شدنی است محقق شود.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: واقعیت این است که نیازهای اقتصادی و معیشتی پرستاران با دریافتی های آنها اصلا مطابقت ندارد. این مساله در تعداد زیادی از اقشار جامعه وجود دارد اما پرستاران به علت کمبود شدید نیرو و ایثارگری که انجام می دهند، سختی کار و اینکه هر کدام به جای دو یا حتی 3 نفر کار می کنند، انتظاراتی دارند که هنوز محقق نشده است.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی ائتلاف عدالتخواهان: نظام پرستاری در دوره پنجم فرصت سوزی کرد

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها