Generic filters

دیوان عدالت اداری اضافه کاری اجباری پرستاران را غیر قانونی اعلام کرد

پرستاری

دیوان عدالت اداری با صدور حکمی اضافه کاری اجباری پرستاران و کارکنان بالینی نظام سلامت را غیر قانونی اعلام کرد.

به گزارش ساعت سلامت بر اساس این رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری: بر اساس قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان نظام سلامت (از جمله پرستاران) اجازه کار بیش از 12 ساعت متوالی را ندارند و کارفرما نمی‌تواند به صورت طرفه و اجباری آنان را به پذیرش اضافه کاری اجباری وادار کند.

به گزارش ساعت سلامت، در پی شکایت و اعتراض یکی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به رأی هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری این دانشگاه مبنی بر سرپیچی این کارمند دانشگاه از اضافه کاری اجباری، دیوان عدالت اداری در یک رأی چدید اعلام کرد: بر اساس قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان نظام سلامت، انجام هرگونه اضافه کار برای مشمولان این قانون از جمله پرستاران منوط به توافق طرفین است و یک طرف نمیتواند به اجبار دیگری را مجبور به پذیرش درخواست اضافه کار کند.

بر اساس این حکم دیوان عدالت اداری، مشمولان قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت بنابر ذیل بند 3 ماده واحده این قانون مصوب 1388، اجازه کار بیش از 12 ساعت متوالی را ندارند و می‌توانند در صورت نیاز، ماهانه حداکثر ۸۰ ساعت بر اساس دستورالعمل ماده (۲) آیین نامه این قانون با توافق کار فرما اضافه کاری انجام دهند.

این حکم در پی شکایت یکی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان صادر شده است که در متن رأی دیوان عدالت اداری خواهان نامیده شده و دانشگاه علوم پزشکی کرمان خوانده نامیده شده است.

در متن دادنامه دیوان عدالت اداری آمده است: خواهان اظهار داشته است که خوانده بنا به اتهاماتی بی اساس مبنی بر غیبت غیر موجه جهت انجام اضافه کار بنده را محکوم به توبیخ کتبی با درج در پرونده نموده است در حالی که این اتهامات اصلا وارد نیست لذا نقض رأی یادشده را خواهانم.

در مقابل خوانده نیز چنین پاسخ داده است که تخلفات خواهان مبنی بر غیبت غیر موجه و ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع و تأخیر در انجام امور قانونی آنها محرز بوده و تنبیه صادر شده متناسب با وضعیت شخصی و شغلی وی است.

دیوان عدالت اداری پس از بررسی موضوع شکایت اقدام به صدور رأی کرد که به این شرح است: بنابر ذیل بند 3 ماده واحده قانون ارتقاء بهره وری كاركنان نظام سلامت مصوب 1388، مشمولین این ماده اجازه کار بیش از 12 ساعت متوالی را ندارند و می توانند حداکثر معادل نصف ساعت کار موظف، ماهانه با توافق کارفرما اضافه کار انجام دهند.

همچنین بنابر ذیل ماده 5 آیین نامه قانون ارتقاء بهره وری نیز مشمولان این ماده اجازه کار بیش از 12 ساعت متوالی را نداشته و می توانند در صورت نیاز ماهانه حداکثر ۸۰ ساعت بر اساس دستورالعمل ماده (۲) این آیین نامه با توافق کار فرما اضافه کاری انجام دهند.

انجام هرگونه اضافه کار برای مشمولین این قانون منوط به توافق طرفین است و یک طرف نمی تواند به اجبار دیگری را مجبور به پذیرش درخواست اضافه کار کند.

همچنین مستند به اسناد و مدارک پیوست دادخواست، خواهان کارمند علوم پزشکی کرمان بوده که خوانده برخلاف قانون ارتقای بهره وری و آیین نامه اجرایی آن بدون رضایت خواهان وی را مکلف به انجام خدمت در ساعات غیر موظفی و اضافه کاری کرده است.

در نتیجه اتهامات به وی به شرح فوق در خصوص عدم حضور در محل خدمت و غیبت غیرموجه و تأخیر در انجام وظایف قانونی وارد نیست و برابر بند 2 ماده 10 و بند 2 ماده 63 قانون دیوان عدالت اداری خواسته یادشده موجه تشخیص و حکم به ورود شکایت صادر و ضمن نقض رای یادشده حکم به برائت خواهان از اتهامات فوق صادر و اعلام می شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها