Generic filters
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اغلب داروهای بیماران خاص و صعب العلاج کمیاب، گران و وارداتی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هنوز اغلب داروهای بیماران خاص و صعب العلاج وارداتی است و برای تامین آنها باید تامین ارز به موقع صورت بگیرد. شیوه تامین داروی این بیماران در دولت اشتباه است و بیماران و خانواده های آنها را دچار استرس و مشکلات شدید اقتصادی کرده است.

به گزارش ساعت سلامت فتح الله توسلی افزود: بسیاری از داروهای بیماران خاص و صعب العلاج وارداتی است. باید پیش بینی اولیه نیاز کشور، تبدیل ارز و تاریخ آن مدنظر قرار می گرفت اما برخی از این مباحث مدنظر قرار نگرفت هر چند این شرایط نگران کننده است اما می توان با اتخاذ تدابیر مناسب و ویژه مشکلات موجود را حل کرد.

توسلی گفت: پیش‌بینی ذخیره استراتژیک دارویی توسط وزارت بهداشت در سال گذشته بسیار ضعیف بود. ذخیره استراتژیک داروهای خاص در کشور به گونه ای نبود که تامین کننده نیازمان باشد و دولت باید برای این موضوع فکر می کرد.

دارو تحریم نیست

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس یازدهم گفت: دارو تحریم نیست. البته ممکن است بحث نقل و انتقال پول با مشکل مواجه باشد اما دارو تحریم نیست و می توان نسبت به واردات دارو اقدام کرد.

وی افزود: مشکل ما در این حوزه نبود بانک اطلاعاتی، نگاه استراترژیک و برنامه ریزی و پیش بینی مناسب است. در حالی که  دارو محصولی استراتژیک بوده که با حیات و سلامت مردم در ارتباط است و نبود و کمبود آن سلامت مردم را در معرض تهدید جدی قرار می دهد اما به این موضوع توجه چندانی نمی شود.

توسلی گفت: هزینه درمان بیماران خاص بسیار بیش از بیماران عادی است و این موضوع فشار روانی بسیار سنگینی را متوجه بیماران و خانواده های آنها کرده و بیماری آنها را تشدید می کند. بار اقتصادی زیادی به خانواده تحمیل می شود زیرا قیمت داروی بیماران بسیار بالا است.

وی افزود: این خانواده ها در کنار تمام این مشکلات و فشارها با کمبود یا نبود دارو هم مواجه هستند و این مشکلات حال جسمی و روحی آنها را بدتر می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت باید برای توجه به بیماران خاص و تامین داروی آنها برنامه، تیم و حمایت خاص داشته باشد. در همه جای دنیا تدابیر خاصی برای حمایت از بیماران خاص اتخاذ می شود.

چرا سرم کمیاب شد

در چند سال گذشته در حوزه دارو با مشکلات جدی مواجه شده ایم. مشکلات به گونه ای بود که وقتی می خواستند کارخانه سرم سازی تبریز را اورهال (بازسازی) کنند به یکباره با کمبود شدید سرم در کشور و خالی شدن انبارها و از سویی کمبود داروی بیماران خاص و صعب العلاج و حتی سرم و داروهای معمولی روبرو شدیم.

وی گفت: در بودجه سال گذشته 7 هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یافت که 5 هزار میلیارد تومان آن فقط برای کمک به تامین داروها بود. هر چند بیماران باید ابتدا پول را پرداخت کنند سپس با ارائه فاکتور 80 درصد مبلغ پرداختی را بگیرند.

وی افزود: این روش درست نیست. باید سیستمی طراحی شود که بر اساس آن از همان ابتدا 80 درصد مبلغ توسط بیمار پرداخت نشود. این موضوع نیاز به طراحی ساز و کاری عادی یعنی اتصال بیمه، بیمارستان، داروخانه، وزارت بهداشت و گمرک دارد تا آرامش را برای بیماران خاص به همراه داشته باشد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط

داروی بیماران هموفیلی کوپنی شد

داروها و تجهیزات پزشکی گرانقیمت ردیابی می‌شوند

داروخانه‌ها به بهانه تاخیر بیمه آزاد فروشی نکنند

داروهای جدید صندوق بیماری‌های خاص اعلام شد

دارو به طور میانگین چقدر گران شد

داروخانه های گرانفروش پلمب می شوند

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها