Generic filters
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

آماده‌باش کشوری برای کنترل وبا در ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: افزایش موارد وبا در آستانه فصل پاییز در کشور نگران کننده شده است به همین علت دانشگاههای علوم پزشکی برای مقابله و کنترل این بیماری تا پایان مهر به حالت آماده باش درآمدند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، شهنام عرشی گفت: به طور سنتی موارد ابتلا به وبا در شهریور ماه افزایش پیدا می کند، هر چند هنوز مشکل جدی در کشور گزارش نشده است اما برای پیشگیری و کنترل افزایش احتمالی این بیماری در کشور، دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور به حالت آماده باش درآمده اند.

وی افزود: وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری «ویبریوکلرا» ایجاد می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، موجب کم آبی شدید بدن شده و به مرگ فرد بیمار منجر می‌شود.

دکتر عرشی تاکید کرد: این میکروب از طریق مدفوع انسان دفع شده و می‌تواند موجب آلودگی آب و مواد غذایی شود. استفاده از آب سالم، دفع بهداشتی مدفوع و رعایت بهداشت دست مهمترین راه‌ پیشگیری و کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا از جمله وبا است.

وی ادامه داد:‌ مهمترین عامل انتقال باکتری وبا آب و فاضلاب و مواد غذایی آلوده است بنابراین مردم باید تا جای ممکن از مواد غذایی خام استفاده نکنند. میوه و به خصوص سبزی ها را در حتما قبل از مصرف به صورت بهداشتی شست و شو بدهند و از مصرف سالاد در جاهای غیر مطمئن خودداری کنند.

خطر وبا محدود به مسافران خارجی نیست

عرشی گفت: آب آلوده یکی از مهمترین علل انتقال وباست بنابراین از مردم می خواهیم برای مصرف آشامیدنی آب حتما از آبهای لوله کشی آشامیدنی یا آبهای بطری شده استفاده کنند، در غیر این صورت حتما قبل از مصرف آب آن را بجوشانند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: وبا بیشتر در فصول سرد سال و از ابتدای تابستان شایع می شود اما تا اواخر مهر نیز خطر افزایش و شیوع این بیماری بالاست بنابراین هر سال از ابتدای خرداد کار نمونه گیری مداوم و کشت موارد اسهالی و بررسی آنها از نظر میکروب وبا در همه دانشگاههای علوم پزشکی انجام می شود و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش به سرعت اقدامات پیشگیرانه انجام می شود.

وی گفت:‌ اوایل امسال چند مورد محدود از وبا داشتیم که همگی وارده از کشورهای پاکستان و افغانستان بودند اما تا پایان مهرماه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حالت آماده‌باش هستند.

اخبار مرتبط:

مسافران اربعین مراقب وبا و گرمازدگی باشند

هشدار طغیان وبا /۴۷ درصد بیماران به عراق رفته بودند

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها