Generic filters
مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی:

یک پنجم دختران دهه 60 مجرد می‌مانند

زنان

مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تمایل مردان برای ازدواج کم شده و به خصوص مردان بعد از سن 30 سالگی تمایلی به ازدواج به دختران همسال خود ندارند بنابراین شانس ازدواج برای دختران بعد از 30 سالگی بسیار کم می‌شود.

به گزارش ساعت سلامت، احمد دراهکی در نشست «بررسی تجربه زیسته دختران دهه ۶۰ با نگاهی بر قوانین مصوب مرتبط» افزود: برآورد می‌شود در سال ۱۴۳۰ خورشیدی یک پنجم دختران دهه ۶۰ یعنی حدود ۲۰ درصد این قشر که به سن ۵۰ سال می‌رسند، مجرد خواهند بود.

مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در موضوع تجرد دختران، بحث عمومیت ازدواج برای جوانان مجرد مطرح می‌شود و باید ببینیم چه مسائلی باعث شده ازدواج از عمومیت بیفتد.

وی گفت: وقتی از واژه ازدواج استفاده می‌شود، واژه دیگری به نام بازار ازدواج به ذهن می رسد. بازار جایی است که عرضه و تقاضا شکل می گیرد. ازدواج هم بازاری است که در آن عرضه و تقاضا است. عرضه در جامعه ما این طور است که زن عرضه می کند و مرد تقاضا می کند؛ یعنی تا تقاضای مرد وجود نداشته باشد، زن نمی تواند اقدامی کند.

استاد جمعیت شناسی افزود: در علم جمعیت ‌شناسی دنیا ۳۰ سالگی به عنوان یک برش شناخته شده است؛ 30 سالگی برشی به لحاظ جمعیتی است که به محض عبور از آن، به خصوص دختران، شانس ازدواج آنها یا احتمال ازدواج آنها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

دراهکی توضیح داد: احتمال اینکه یک دختر در سن ۳۰ تا ۳۴ سالگی ازدواج کند، نصف احتمال ازدواج دختر در سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی است یا احتمال اینکه دختری در سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی ازدواج کند، یک پنجم دختری است که در سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی است.

در دهه ۵۰ خورشیدی۸۰ درصد دختران تا ۲۵ سالگی ازدواج می کردند

مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: داده‌های آماری نشان می‌دهند در دهه ۵۰ خورشیدی۸۰ درصد دختران ایرانی تا سن ۲۵ سالگی ازدواج کرده بودند در حالی که در سال ۱۳۹۵ یعنی آخرین سرشماری رسمی یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر از دختران ایرانی تا سن ۲۵ سالگی ازدواج نکرده بودند.

وی افزود: امروز آن تقاضایی که از سوی مردان باید صورت پذیرد، کاهش یافته است. مردان، نه در ایران که در دنیا، با دخترانی ازدواج می‌کنند که از آنها جوانتر هستند؛ با دخترانی ازدواج می‌کنند که چهار تا پنج سال از مردان کوچکتر هستند.

دراهکی گفت: مردی که سن او افزایش یافته با دختری ازدواج نمی‌کند که در گروه سنی ۳۰ سالگی به بالاست و به همین دلیل عبور از مرز ۳۰ سالگی شانس ازدواج را برای دختران کاهش می‌دهد.

استاد جمعیت شناسی افزود: در گذشته مردانی که بیوه می‌ماندند، با دخترانی ازدواج می‌کردند که در گروه سنی 30 سال به بالا بودند اما اکنون این طور نیست. در کنار آن زنان بیوه نیز در جامعه وجود داشتند؛ هرچند آمار طلاق پایین بود ولی زنان بیوه تمایلی به ازدواج مجدد نداشتند و اگر بچه داشت و بیوه می‌شد با همین شرایط می‌ماند و فرزند خود را بزرگ می‌کرد.

وی  ادامه داد: این مسائل باعث شده شانس ازدواج برای دخترانی که از مرز ۳۰ سالگی عبور کرده‌اند. پایین بیاید و این شانس در گروه های دیگر افزایش یابد.

مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مطالعات نشان می‌دهد روابط دختر و پسر قبل از ازدواج به خصوص روابط پیشرفته، دو سال میانگین سن ازدواج را افزایش داده است. روابطی که در بین دختر و پسر در حال شکل گیری است، سبب تقدس زدایی از ازدواج در جامعه می شود.

وی افزود: شاید دخترانی که وارد این روابط می شوند تمایل به ازدواج داشته باشند. اما در زمان ازدواج مردها با دخترانی ازدواج می کنند که از نظر سنی کوچکتر هستند و در اینجا سن ازدواج دختر افزایش می یابد و مرز ۳۰ سالگی را رد می کند.

دراهکی افزود: نخستین تاثیری که افزایش سن ازدواج به خصوص برای دختران در آینده دارد، افزایش تجرد است که شانس ازدواج دختران ۳۰ سال به بالا را افزایش می دهد.

وی توضیح داد: وقتی الگوهای همسرگزینی را بر اساس شانس ازدواج بررسی می کنیم، احتمال اینکه در سال ۱۴۳۰ خورشیدی یک پنجم دختران دهه ۶۰ که به سن ۵۰ سال می رسند مجرد باشند، زیاد است. یعنی احتمال اینکه بیش از ۲۰ درصد این دختران مجرد بمانند وجود دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها