Generic filters

گل مژه و راههای پیشگیری و درمان آن

چشم گل مژه

گل مژه برآمدگی های کوچک، قرمز و گاه دردناکی است که در لبه خارجی یا داخلی پلک چشم دیده می شود. گل مژه اغلب مسئله جدی نیست و تاثیری بر بینایی ندارد. و بعد از چند روز خود به خود بر طرف می شود.

درد، تورم و قرمزی از نشانه‌های اصلی گل مژه هستند. گل مژه اغلب با درد، و قرمزی پلک شروع می شود و بعد به شکل گرد متورم می شود.

اشک ریزش، حساسیت به نور و احساس جسم خارجی در چشم نیز از دیگر علایم گل مژه است. در صورت گرفتاری غدد داخلی، توده گل مژه بزرگتر می شود. علایم شدیدتری دارد و بر خلاف نوع خارجی خود به خود سر باز نمی کند. نوع داخلی گل مژه را می توان از سطح داخل پلک مشاهده کرد.

درمان گل مژه اغلب کمپرس گرم است. مثلا می توان مقداری چای گرم را با یک دستمال کاغذی یا پنبه تمیز یا کیسه چای به مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشم گذاشت و این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کرد. چای سیاه گرم به بهبود عفونت و تورم چشم کمک می کند.

برای هر چشم دستمال یا کیسه جداگانه استفاده کنید تا عفونت از یک چشم به چشم دیگر منتقل نشود.

درمان گل مژه

یکی از اقدامات موثر برای پیشگیری و درمان گل مژه شستن مداوم آن با شامپوی بچه است. ابتدا دست ها را تمیز بشویید. شامپو را روی دست‌ها بریزید و بمالید تا کف کند. بعد کف به دست آمده را در قسمت‌های مختلف پلک بمالید تا هر گونه آلودگی و چربی از روی پلک پاک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

گل مژه اغلب  بعد از 48 ساعت بهبود می یابد. علت آن می تواند رعایت نکردن بهداشت چشم، زدن دست آلوده به چشم، استرس، تغییرات هورمونی، آب و هوا، استفاده از لوازم آرایشی آلوده، غیر استاندارد یا تاریخ گذشته و پاک نکردن کامل آرایش از روی چشم باشد.

در مواردی نیز بیماری بلفاریت یا آلودگی های باکتریایی مانند باکتری استافیلوکوک عامل گل مژه است.

از دستکاری، فشار دادن یا سعی در ترکاندن برآمدگی روی پلک بپرهیزید زیرا اینکار ممکن است جای زخم روی پلکتان باقی بگذارد و تورم چشم را تشدید کند.

اگر در مدت دو تا سه روز گل مژه بهبود پیدا نکرد باید به پزشک مراجعه شود. پزشک می تواند با ایجاد شکاف روی ضایعه چرک داخل آن را تخلیه کند. این شکاف روی پوست معمولا به صورت افقی داده می شود تا جای کمتری از خود به باقی بگذارد.

بعد از تخلیه چرک گل مژه درصورت لزوم پزشک، پماد آنتی بیوتیک تجویز می کند که طبق دستورباید چند بار در روز استفاده شود.

گل مژه ممکن است برای هر فردی در هر سنی به وجود آید اما اگر مدام تکرار می شود یا دیر خوب می شود، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها