Generic filters
هشدار رئیس اداره غدد وزارت بهداشت

کمبود تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا، عقب ماندگی ذهنی نوزادان را افزایش می‌دهد

نوزاد

رئیس اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان، تشخیص بیماری های تیروئید نوزادان را دچار مشکل کرده است

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، شهین یاراحمدی افزود: غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و در حال حاضر، در شهرهای کشور در حال اجرا است.

وی گفت: در مناطق تحت پوشش ۱۷ دانشگاه از ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور و در صورت تمایل والدین و پرداخت هزینه، آزمایشهای غربالگری انجام می‌شود. نوزادان اتباع نیز در صورت پرداخت هزینه انجام آزمایشها می‌توانند غربالگری و پیگیری شوند.

طراح و مدیر برنامه کشوری غربالگری نوزادان درباره برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان ادامه داد: برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان، PKU  و بیماری فاویسم با استفاده از نمونه‌گیری از پاشنه پا بر یک کاغذ فیلتر مخصوص انجام می‌شوند و پوشش برنامه، ۹۹.۵ درصد جمعیت نوزادان کشور است.

کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نوزادان

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در اجرای برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان با کمبود و گران شدن تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا (کاغذ فیلتر مخصوص و لانست ایمن برای خون‌گیری از پاشنه پای نوزاد) و کیت‌های آزمایشگاهی مربوطه مواجه هستیم.

رئیس اداره غدد و بیماری های متابولیک وزارت بهداشت گفت: وراثت در ۵ تا ۱۰ درصد موارد در بروز اختلالات تیروئیدی موثر است.

وی ادامه داد: بیماری‌های تیروئید جزو بیماری‌های شایع بشر است. حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان دچار بیماری‌های تیروئیدی هستند. این بیماری‌ها در کشور در سنین مختلف به خصوص در نوزادان، زنان باردار و سالمندان شایع است.

یار احمدی افزود: برای پیشگیری از این بیماری ها از حدود ۱۷ سال قبل وزارت بهداشت اقدام به غربالگری نوزادان (با نمونه‌گیری از پاشنه پا بر کاغذ فیلتر مخصوص در سن ۳ تا ۵ روزگی) کرده و تاکنون بیش از ۵۸ هزار نوزاد بیمار را شناسایی و درمان و از بروز عقب ماندگی ذهنی و معلولیت در آنها پیشگیری کرده است.

رئیس اداره غدد و بیماری های متابولیک وزارت بهداشت افزود: در زنان باردار هم انجام آزمایش تیروئید، جزو آزمایش‌های ضروری است. در صورت وجود اختلال، درمان انجام می‌شود. به علاوه در دوران بارداری از قرص‌های اسید فولیک یُد دار یا مولتی ویتامین‌های حاوی یُد مصرف می‌شود.

لزوم پوشش بیمه‌ای غربالگری از پاشنه پای نوزادان

او با اشاره به ادغام خدمات تشخیصی و درمانی مرتبط با تیروئید در نظام شبکه اظهار کرد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ادغام یافته در نظام سلامت کشور است که در نظام شبکه اجرا می‌شود و پوشش ۹۹.۵ درصد دارد.

یاراحمدی گفت: این خدمت پیشگیرانه برای همه نوزادان ایرانی و غیر ایرانی ارائه می‌شود. همچنین برنامه تجویز ید، اسید فولیک و مولتی ویتامین‌های حاوی ید در زنان باردار در نظام شبکه، در حال اجراست.

وی افزود: همچنین انجام آزمایش‌های تیروئیدی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر از جمله بیمه روستایی اس. آزمایش‌های تشخیصی پاراکلینیک همچون سونوگرافی و اسکن تیروئید نیز تحت پوشش بیمه است.

او همچنین با اشاره به اینکه داروهای مربوط به اختلالات تیروئیدی در داخل کشور تولید می‌شود. بیان کرد: خوشبختانه با کمبود این داروها مواجه نیستیم. همچنین داروها و خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری تیروئید تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر هستند. اما غربالگری از پاشنه پای نوزادان بر کاغذ فیلتر هنوز تحت پوشش نیست. ولی اقدامات تحت پوشش بیمه درآوردن آن شروع شده است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها