Generic filters
رئیس شورای عالی نظام پزشکی:

پزشکی ایران رو به افول است/خودکشی پزشکان 10 برابر جامعه

دکتر فاضل

رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: حقوق رزیدنت ها در مراکز درمانی زیر پا گذاشته می شود. به همین علت آمار خودکشی در جامعه پزشکی بالاست. با این روند آینده پزشکی ایران رو به افول است.

به گزارش ساعت سلامت، به نقل از سازمان نظام پزشکی دکتر محمود فاضل افزود: حقوق انسانی رزیدنت‌ها در مراکز درمان دولتی زیر پا گذاشته می‌شود. نظام سلامت کشور به جای بهره وری مشغول بهره کشی از رزیدنت‌ها است. در چنین شرایطی سازمان نظام پزشکی خواستار تفکیک مرز مخدوش آموزش و اشتغال در دوره دستیاری پزشکی است.

وی درباره آمار خودکشی رزیدنت‌ها گفت: در یک پروژه پژوهشی محدود علت خودکشی رزیدنت‌ها بررسی شده است که نشان می‌دهد؛ درصد خودکشی در جامعه پزشکی به تناسب اجتماع‌شان حدود ۱۰ برابر دیگر افراد جامعه است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی افزود: خودکشی در جامعه پزشکی بسیار خطرناک و خطرساز است و بخشی از این مسئله ناشی از رفتار با رزیدنت‌ها است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: دغدغه‌های معیشتی، نگرانی‌های شغلی، سختی‌های کار و آینده مبهم حداقل چهار مولفه‌ای است که رزیدنت‌ها را آزار می‌دهد. یک رزیدنت در بهترین حالت در سن حدود ۴۰ سالگی فوق تخصص می‌شود اما آیا در این مدت تحصیل که بهترین دوران عمرشان است شرایطی فراهم کرده‌ایم که رزیدنت‌ها به جز تحصیل و درس به امور دیگر زندگی هم بپردازند؟

رئیس شورای عالی نظام پزشکی درباره موضع سازمان نظام پزشکی درباره دوره دستیاری گفت: موضع نظام پزشکی این است که مرز آموزش و شغل بین رزیدنت‌ها مشخص شود البته این امر نشدنی است مگر اینکه جلسات مشترکی بین وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پزشکی تشکیل شود.

وی افزود: باید به این جمع‌بندی برسیم که اگر فقط به سمت شغل برویم و رزیدنتی پیشه تلقی شود برخی از موضوعات آموزش فدا می‌شود، اگر دستیاری را صرفا دوره آموزشی در نظر بگیریم باید بسیاری از مواردی که اکنون رزیدنت‌ها درگیر آن هستند، کنار گذاشته شود.

دکتر فاضل گفت: رزیدنت‌ها باید از حد اعلای مزایای معیشتی، رفاهی، بدون دغدغه ذهنی و امید به آینده برخودار باشند. افزایش حدود ۲۰ درصد به ظرفیت دانشجویان پزشکی در سال چه توجیه منطقی دارد؟ دانشجویان مشمول افزایش ظرفیت پزشکی ۱۴ سال بعد وارد حوزه درمان می‌شوند آیا همین الان نمی‌توانیم از ظرفیت ۱۴ هزار رزیدنت موجود استفاده کنیم؟

وی افزود: آیا نمی‌شود همزمان که رزیدنت‌ها در شیفت آموزشی‌شان هستند بتوانند بخش دیگری از زمان‌شان را به پیشه پزشکی در بخش خصوصی بپردازند؟ اتفاقا موافق این هستیم چون بخش عمده‌ای از مهارت‌ها در پزشکی از فعالیت در بخش خصوصی بدون حضورمدیران و اساتید به دست می‌آید.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت، وزارت رفاه و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی باید حدود وظایف رزیدنت‌ها را در نظر بگیرند. باید به سمتی برویم که رزیدنت‌ها به جز دغدغه آموزش هیچ دغدغه دیگری نداشته باشند.

وی گفت: تمام ما در فردای روزگار به این پزشکان مراجعه می‌کنیم اگر این دغدغه‌ها برطرف نشود و بر کیفیت آموزش آنها تاثیر داشته باشد همه جامعه آسیب می‌بینند.

دکتر فاضل با اشاره به مهاجرت شغلی پزشکان نیز عنوان کرد: چنانچه بخواهیم پزشکان را در محل زندگی یا رشته تحصیلی‌شان ماندگار کنیم و مهاجرت بین رشته‌ای و مهاجرت شغلی و جغرافیایی رخ ندهد، اولین راهکار آن تامین شرایط معیشت، رفاه و آینده کاری پزشکان است البته مسئولیت این کار در اختیار وزارت بهداشت به تنهایی نیست و یک موضوع فرابخشی است.

منبع: نظام پزشکی

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها