Generic filters
سرپرست مرکز نظارت بر درمان وزارت بهداشت:

پزشکان زیرمیزی بگیر تا 50 برابر جریمه می‌شوند/اسنپ دکتر غیر قانونی است

زیرمیزی

سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون جدید که سران سه قوه برای تشدید با برخورد تخلفات پزشکی تعریف کرده‌اند. فرد متخلف در مرحله اول ۱۰ برابر میزان تخلف و در مرحله دوم ۵۰ برابر میزان تخلف جریمه خواهد شد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از فارس، کمال حیدری افزود: طی سال‌های اخیر نظارت درستی بر وضعیت بیمارستان‌ها صورت نمی‌گرفته است. از همین رو تعداد تخلفات بیمارستانی مختلف است. متاسفانه دریافت زیرمیزی بیشترین گزارش مردمی در این زمینه است و در صدر شکایات مردم قرار دارد.

وی گفت: پس از آن سقط جنین‌های غیرقانونی است که حدود 30 درصد موارد در مراکز بیمارستانی دولتی انجام می‌شود. با توجه به اجرای قانون جوانی جمعیت برخورد با این تخلفات جزو اولویت‌های وزارت بهداشت قرار دارد و پس از آن مسائل مربوط به زیبایی در رده بعدی تخلفات و گزارش‌های مردم قرار دارد. نظارت بر این کار هم رها شده بود و باید نظارت بر این موضوع ساماندهی شود. تبلیغات غیراستاندارد و غیر واقعی نیز یکی از مشکلات بزرگ این حوزه است که تلاش خواهیم کرد جلوی این کار را هم بگیریم.

حیدری درباره افزایش تعرفه های پزشکی گفت: ممکن است ارزش یک خدمت افزایش پیدا کرده باشد و به طور مثال ارزش یک خدمت از ۷۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته باشد این موضوع در ظاهر نشان دهنده افزایش ۸۰ درصدی تعرفه است اما همه این افزایش قیمت به جیب پزشک نمی‌رود و دستمزد پزشک افزایش پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد:  یکی از دلایل تخلفات زیرمیزی پایین بودن تعرفه خدمات است. با افزایش قیمت دلار قیمت تجهیزات پزشکی چندین برابر افزایش پیدا می‌کند و همین طور هزینه‌های نگهداری و سایر هزینه‌های کلینیک نیز افزایش پیدا می‌کند. وضعیت ناصحیح تعرفه‌ها می‌تواند ارتباط مستقیمی با دریافت زیرمیزی توسط پزشکان داشته باشد.

مردم از پزشکان متخلف شکایت کنند

وی گفت: به عنوان مثال تعرفه خدمات چشم پزشکی مناسب است. از همین رو میزان تخلفات در این رشته هم کمتر است اما در رشته جراحی عمومی وضعیت مناسب نیست. برخی رشته‌ها مانند بیهوشی، طب اورژانس و متخصصان زنان از جمله رشته‌هایی هستند که باید همیشه گوش به زنگ باشند.

حیدری درباره برخورد با تخلف زیرمیزی پزشکان افزود: هرکسی به هر علتی مجبور به پرداخت زیرمیزی شد و به اضطرار افتاد تخلف را گزارش کند. اگر شخصی هزینه درمان را نداشت با معاونت درمان دانشگاه موضوع را مطرح کند. همکاران ما بیمار را راهنمایی می‌کنند.

وی گفت:‌ اگر فردی پس از درمان یا قبل از درمان مجبور به پرداخت زیرمیزی شد. می‌تواند این موضوع را گزارش کند تا آن را پیگیری کنیم. طبق قانون جدید که سران سه قوه برای تشدید با برخورد متخلفان تعریف کرده‌اند، فرد متخلف در مرحله اول ۱۰ برابر میزان تخلف و در مرحله دوم ۵۰ برابر میزان تخلف جریمه خواهد شد.

سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: پرونده فرد متخلف به سازمان تعزیرات ارسال خواهد شد و برای فرد پرونده تشکیل می‌شود. در صورت تکرار تخلف مطب تعطیل خواهد شد.

حیدری گفت:‌ در بیمارستان‌ها مسئول فنی، رئیس بیمارستان یا معاون وی مسئول رسیدگی به تخلفات است. و در صورت بروز تخلف با آنها برخورد می‌شود. اگر تخلف سه بار تکرار شود درجه اعتبار بخش کاهش خواهد یافت. در صورت تکرار تعطیل موقت یا دائم مرکز درمانی را در نظر خواهیم گرفت. همچنین برای پزشک متخلف نیز تنبیهاتی مانند جریمه و حتی منع طبابت نیز در نظر گرفته‌ایم.

حیدری ادامه داد:‌ نظارت بر درمان در همه موسسات دولتی و خصوصی به عهده وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است. مطب‌ها، کلینیک‌های کوچک و بزرگ، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را وزارت بهداشت نظارت خواهد کرد.

قرارگاه نظارت بر سلامت تشکیل شد

وی گفت:‌ علل تخلفات باید از بین بروند و با افراد متخلف هم برخورد خواهد شد. برای رسیدگی سریع به این موضوعات و تخلفات قرارگاهی به نام قرارگاه نظارت بر سلامت تشکیل شده است.

حیدری افزود: برخی از قوانین محکم و موثر نیستند. در این قرارگاه همه تخلفات قابل توجه و بزرگ رسیدگی خواهند شد. ریاست این قرارگاه بر عهده معاون درمان وزارت بهداشت است.

وی افزود: اعضای این قرارگاه را رئیس و نمایندگان سازمان نظام پزشکی، روسای دادسرای انتظامی نظام پزشکی، رئیس دادسرای جرام پزشکی، مدیرکل نظارت بر حرف پزشکی از سازمان تعزیرات، نماینده پزشکی قانونی، رئیس حراست وزارت بهداشت و معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل می‌دهند و با حضور نماینده دادستان تخلفات بررسی می‌شود.

سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون به بیش از ۵۰ مورد از تخلفات بزرگ پزشکان و مراکز درمانی رسیدگی شده است. حکم‌های محکمی نیز برای آنها درنظر گرفته شده است.

وی گفت: افرادی که علیه آنها حکمی اعلام شده است. می‌توانند به آن اعتراض کنند و نتایج این برخوردها نیز اعلام می‌شود. در برخی موارد جریمه‌های دو الی سه میلیاردی و پلمب مرکز درمانی برای افراد متخلف در نظر گرفته شد و ابلاغ شده است. ابلاغیه‌ای هم برای استان‌ها زده شده است تا این قرارگاه را تشکیل دهند و با متخلفان برخورد شود.

لایحه برخورد با تخلفات پزشکی

حیدری افزود: برای موثر شدن این نظارت‌ها درحال تدوین لایحه جدیدی هستیم که بتوانیم به صورت محکم جلوی این افراد را بگیریم به دلیل اینکه برخی قوانین این حوزه بازدارنده نیست و باید احکام شدیدتری برای افراد متخلف در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: برخی تخلفات مانند پیکرتراشی و جراحی‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود که می‌تواند ضربه سنگینی به سلامت افراد جامعه وارد کند، حیطه زیبایی وسیع است و متاسفانه می‌بینیم وضعیت این کارها نیازمند ساماندهی است.

وی ادامه داد: حتی پزشکی که به کارهای زیبایی وارد می‌شود باید از تخصص لازم برخوردار باشد و صرف پزشک بودن ملاک دخالت در امور زیبایی نیست. افرادی باید وارد این کار شوند که مجوز لارم را داشته باشند و صلاحیت انجام این کار را نیز داشته باشند.

دوره های پزشکی جهاد دانشگاهی غیر قانونی است

 سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: دوره‌های آموزش پزشکی جهاد دانشگاهی غیرقانونی است. این مراکز با برگزاری دوره‌های مختلف اقدام به آموزش کارهای زیبایی به پزشکان عمومی می‌کنند. اقدام جهاد دانشگاهی برای برگزاری این دوره‌ها خلاف قانون است.

حیدری افزود: اصولا هرکار درمانی و هر آموزشی که ارائه می‌شود باید یا در حیطه وزارت بهداشت باشد یا باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند. جهاد دانشگاهی به این موضوع ورورد کرده است و ما بارها اعلام کردیم که این کار تخلف است. فعالیت سایر مراکز مانند آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای که به بهانه ایجاد اشتغال در حال فعالیت هستند نیز مجاز نیست به دلیل اینکه ممکن است سلامت مردم به خطر بیفتد.

فوت بیماران پس از عمل زیبایی

وی ادامه داد: آمار شکایت از پزشکان زیبایی در پزشکی قانونی زیاد است و مواردی از فوت افراد نیز مشاهده می‌شود. این موضوع جای تامل دارد و ما نیز تلاش خواهیم کرد برای ساماندهی این موضوع ورود کنیم. پزشک برای تزریق ژل پزشک نشده است. پزشکان باید به طبابت روی بیاورند.

فروش دارو در مطب‌ها تخلف است

وی گفت: فروش دارو، تجهیزات و به نوعی سایر اقلام مثل مکمل‌ها توسط فرد ارائه دهنده خدمت به بیمار ممنوع است. فروش دارو جایی غیر از داروخانه ممنوع است.

حیدری افزود: همه مراکز بیمارستانی تابلویی نصب کنند که بیمار هیچ مبلغی را خارج از سیکل حسابداری بیمارستان پرداخت نکند. اگر فردی مجبور به پرداخت هزینه شد می‌تواند مستندات خود را به معاونت درمان دانشگاه ارائه دهند. همچنین در مرحله اول افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری تخلفات را به شماره تلفن ۱۹۰ گزارش کنند.

اسنپ دکترغیرقانونی است

سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: فعالیت اسنپ دکتر قانونی نیست. با همکاری که با نظام پزشکی داریم برای فعالیت این نرم افزارها باید ساز و کار مشخصی ایجاد شود. مکان فعالیت و شخصیت حقوقی فرد باید ثبت و مشخص باشد تا فردی که از این پلتفرم‌ها خدمت می‌گیرد بداند که از چه کسی خدمت گرفته است. اثبات مدرک تحصیلی و محل فعالیت پزشک باید برای وزارت بهداشت محرز باشد تا در صورت بروز هرگونه تخلفی ساز و کار رسیدگی به آن مشخص باشد. و بیمار مطمئن باشد که از یک پزشک خدمت دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: تا امروز هیچ مجوزی برای فروش اینترنتی و الکترونیکی دارو صادر نشده است. فروش دارو توسط پلتفرم اسنپ تخلف است. متاسفانه بارها گزارش‌هایی از گرانفروشی دارو توسط این پلترم رسیده است. امیدواریم سازمان غذا و دارو با همکاری سایر دستگاه‌ها تکلیف فعالیت این پلتفرم‌ها را مشخص کند.

خبرنگار: محمد رضازاده

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها