Generic filters

وزیر بهداشت: آماده واگذاری اختیارات سازمان غذا و دارو به دانشگاههای علوم پزشکی هستیم

عین اللهی

وزیر بهداشت گفت: آمادگی داریم که اختیارات سازمان غذا و دارو را به شرط افزایش تولید به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر دانشگاههای مستعد تفویض کنیم و از دانشمندان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی انتظار داریم محصولات با تکنولوژی بالا در داخل کشور تولید شود.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در شانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در مشهد افزود: باتوجه به نامگذاری حکیمانه سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری، از دانشمندان علوم پزشکی به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی انتظار می رود که به رشد تولید، اهتمام ویژه ای داشته باشند.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: در مسیر تحقق رشد تولید، تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده و دستیابی به فناوری های نوین پزشکی، حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی افزود: باید بتوانیم از دانش، ثروت خلق کنیم. چرا که دانشمندان می توانند ثروت آفرین باشند. در این زمینه  توسعه و تقویت مراکز رشد فناوری، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری و شتاب دهنده ها، توسعه محصولات فناورانه و دانش بنیان تجاری شده، حمایت از اختراعات ثبت و تجاری شده حوزه سلامت، حمایت از طرح های فناورانه محصول محور و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، حائز اهمیت است.

ارتباط دانشگاه با صنعتگران حوزه پزشکی بیشتر شود

وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از نیازهای اساسی، ارتباط قوی و مستمر دانشگاه ها با صنعت است. البته علوم پزشکی در این زمینه پیشرفت های بسیاری داشته و لازم است این ارتباط در عرصه علوم مهندسی پزشکی نیز افزایش یابد تا با اتکا به دانشمندان و صنعتگران خود نگاه به بیرون از کشور نداشته باشیم.

دکتر عین اللهی یادآور شد: محصولات پیشرفته و های تک چه در حوزه دارو و چه در حوزه تجهیزات پزشکی باید در داخل کشور ساخته شود تا با اتکا به توانمندی های داخلی در جایگاه صادرکننده این محصولات قرار گیریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ادوار مختلف، دانشگاه های نسل اول، دوم و سوم فعالیت داشته اند که وظایف آنها با یکدیگر متفاوت بوده است؛ به گونه ای که در دانشگاه های نسل اول هدف، تربیت متخصص بود. در دانشگاه های نسل دوم علاوه بر تربیت متخصص، به دنبال تربیت دانشمند و پژوهشگر بودیم و در دانشگاه های نسل سوم علاوه بر اینها، به دنبال توسعه فناوری و کارآفرینی در مسیر حل مشکلات مردم هستیم.

نیاز به تحقیقات محصول محور در مسیر رفع نیازهای جامعه

دکتر عین اللهی با اشاره به تحول روش های آموزشی از درونداد محور به محصول محور، گفت: امروزه آموزش همسو با رفع نیازهای جامعه است و بر خلاف گذشته که الگوی یادگیری، غیرفعال و مبتنی بر جزوه نویسی و محفوظات رواج داشت، به سمت الگوی یادگیری فعال، مشارکت جویانه و واگذاری نقش به دانشجو تغییر یافته است.

وی افزود: هدف اصلی آموزش پزشکی، ارتقای سلامت جامعه است. بنابراین رویکرد آموزش پزشکی باید از بیمارمحوری به سلامت محوری و از آموزش های مبتنی بر متن به آموزش های مبتنی بر نیاز جامعه تغییر کند چرا که افق اصلی، تأمین سلامت مردم است.

وزیر بهداشت به تحول شیوه های آموزش پزشکی در سراسر دنیا اشاره و عنوان کرد: در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، شاهد هماهنگی کامل بین آموزش پزشکی و خدمات مراقبت های بهداشتی هستیم؛ بنابراین و با استفاده از این ظرفیت، دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی هم باید مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کرده و به انتقال علوم و یافته های علمی محدود نشوند؛ بلکه نیازهای منطقه خود را  در حوزه سلامت شناسایی و تأمین کنند.

دکتر عین اللهی با تاکید بر انطباق برنامه های آموزشی حوزه سلامت با حل نیازهای منطقه ای گفت: برای مثال دانشکده بهداشت یک منطقه تنها وظیفه آموزش دانشجویان خود را ندارد، بلکه فراتر از آن باید بتواند در ارتقای شاخص های سلامت منطقه اش نقش آفرینی کند.

وی اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، شاهد ادغام آموزش در خدمات بهداشتی و درمانی بوده ایم که از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و بسیاری از سازمان های آموزشی، نظام آموزش پزشکی  ایران را الگو و الهام بخش می دانند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها