Generic filters
یک کارشناس تجهیزات پزشکی:

مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانها در انحصار داروسازان

مهدی جلیلی

یک کارشناس مهندسی پزشکی گفت: وزارت بهداشت با یک دستورالعمل غیر کارشناسی مدیریت تجهیزات پزشکی مصرفی را در بیمارستانها در انحصار داروسازان قرارداده است و متخصصان مهندسی پزشکی را از مدیریت 80 درصد تجهیزات پزشکی کنار گذاشته است.

مهدی جلیلی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: وزارت بهداشت مصوبه ای را ابلاغ کرده که بر اساس آن تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی بیمارستانها صرفا باید از طریق داروخانه ها و داروسازان تامین شود. این مصوبه بر خلاف آیین نامه مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانهاست.

وی گفت: بر اساس آیین نامه مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانها (مصوب هیات وزیران) مدیریت و تامین تجهیزات پزشکی بیمارستانها می تواند از طریق واحد تجهیزات پزشکی یا داروخانه بیمارستان انجام شود و انحصاری در این زمینه در نظر نگرفته است. بنابراین دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت غیر قانونی است.

وی ادامه داد: در واقع بر اساس آیین نامه مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانها اولویت تامین و مدیریت لوازم پزشکی با واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان است. اما با مصوبه معاونت درمان وزارت بهداشت این کار در انحصار داروسازان قرار گرفته است.

جلیلی گفت: بر اساس آیین نامه مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانها، تامین و مدیریت این تجهیزات باید از طریق افرادی صورت بگیرد که در رشته مرتبط تحصیل کرده اند. رشته مرتبط نیز رشته مهندسی پزشکی است و رشته داروسازی سنخیتی با ماهیت لوازم پزشکی بیمارستان ندارد.

این کارشناس مهندسی پزشکی افزود: از مرداد سال گذشته معاونت درمان وزارت بهداشت بخشنامه ای را ابلاغ کرده که بر اساس آن مدیریت تجهیزات پزشکی مصرفی به صورت انحصاری در اختیار داروخانه و داروسازان قرار می گیرد. در واقع با این مصوبه واحد مهندسی پزشکی بیمارستان باید زیر نظر داروساز اداره شود.

دستورالعمل معاونت درمان هیچ منطقی ندارد

وی ادامه داد: این مصوبه هیچ منطقی ندارد و نوعی انحصارطلبی را به نفع داروسازان در بیمارستانها ایجاد می کند. در حالی که داروسازان هیچ سر رشته ای درباره تجهیزات و لوازم پزشکی ندارند. به این ترتیب کارشناسان مهندسی پزشکی از گردونه مدیریت بیمارستانی حذف می شوند و اشتباه های زیادی در تامین و مدیریت ملزومات مصرفی پزشکی در بیمارستانها رخ می دهد که به زیان بیمارستان و بیماران است.

جلیلی گفت: منطق حکم می کند بر پایه شایسته سالاری مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی بیمارستانها اعم از مصرفی و سرمایه ای باید به عهده فرد تحصیلکرده در رشته مرتبط که رشته مهندسی پزشکی است باشد اما متاسفانه داروسازان که در تصمیم گیری های وزارت بهداشت نقش مهمی دارند، این پست سازمانی را از متخصصان مهندسی پزشکی گرفته و در اختیار داروسازان قرار داده اند.

داروسازان مصوبات اداره کل تجهیزات پزشکی را رعایت نمی کنند

وی افزود: متاسفانه بخشنامه های مختلف صادر شده از سوی معاونت درمان یا سازمان غذا و دارو علیه متخصصان مهندسی پزشکی و به نفع داروسازان است. داروسازانی که در خرید تجهیزات پزشکی بیمارستانها مصوبات اداره کل تجهیزات پزشکی در سایت imed را هم لحاظ نمی کنند و هیچ کس از داروسازان و داروخانه های بیمارستانی نمی پرسد که آیا الزامات قانونی و قیمت های مصوب در سایت imed را در خرید این تجهیزات رعایت کرده اید یا نه.

مدیر سابق واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان شفا تبریز ادامه داد: داروسازان زیادی را می شناسم که برای بیمارستانها تجهیزات پزشکی مصرفی را خرید می کنند و وقتی از آنها می پرسیم آیا مصوبات اداره کل تجهیزات پزشکی را رعایت می کنید، می گویند لزومی ندارد ما از داروخانه خرید می کنیم. هیچ کس هم پیگیری نمی کند آیا این ملزومات از شبکه قانونی خرید شده یا خیر.

وی گفت: با توجه به این دستورالعمل معاونت درمان وزارت بهداشت بسیاری از متخصصان تجهیزات پزشکی از واحدهای تجهیزات پزشکی بیمارستان یا اخراج شده اند یا استعفا داده اند و بسیاری از همکاران مهندس پزشکی بیکار شده اند.

جلیلی افزود: اکنون مسئولان و مدیران واحد تجهیزات پزشکی بسیاری از بیمارستانها نسبت به این تصمیم غیر کارشناسی معاونت درمان وزارت بهداشت شکایت دارند که چرا مهندسان پزشکی از حوزه تخصصی خود کنار گذاشته شده اند یا باید زیر نظر داروسازان کار کنند در حالی که داروسازان هیچ سر رشته ای در زمینه تامین و مدیریت تجهیزات پزشکی ندارند.

80 درصد تجهیزات پزشکی بیمارستانها از مدیریت متخصصان این رشته خارج شد

این کارشناس مهندسی پزشکی ادامه داد: بر اساس این مصوبه مدیریت تامین و نگهداری تعداد معدودی از تجهیزات پزشکی که عمدتا تجهیزات سرمایه ای و بزرگ هستند در اختیار متخصصان تجهیزات پزشکی می ماند و مدیریت بیش از 80 درصد از تجهیزات مصرفی از گازاستریل گرفته تا لوله تراشه، استاپر، استنت های عروقی و پیچ و پلاک های ارتوپدی و پروتزها در اختیار داروسازان قرار می گیرد.

وی گفت: آیا این لوازم دارو هستند یا تجهیزات پزشکی چرا باید مدیریت آنها در اختیار داروسازان قرار بگیرد. من بارها به معاونت غذا و داروی دانشگاه مراجعه کرده و گلایه کرده ام. اما آنها توجیه کردند و گفتند داروسازان دو واحد تجهیزات پزشکی خوانده اند و می توانند تجهیزات پزشکی مصرفی بیمارستانها را مدیریت کنند.

جلیلی افزود: تا زمانی که مدیریت تجهیزات پزشکی از زیر مجموعه داروسازان خارج نشود و مدیریت مستقل پیدا نکند این بازی ها و مشکلات ادامه خواهد داشت. حتی بازرسانی که از معاونت های غذا و داروی دانشگاهها به بیمارستانها می آیند نیز رشته مهندسی پزشکی نخوانده اند و اغلب کارشناسان رشته های دیگری هستند که هیچ ارتباطی با تجهیزات پزشکی ندارد. در حالی  که در این معاونت ها چندین متخصص مهندسی پزشکی حضور دارد اما به آنها اجازه بازرسی و نظارت نمی دهند.

وی ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم داروسازان نیز می توانند تامین و مدیریت تجهیزات پزشکی مصرفی بیمارستانها را عهده دار شوند، سوال اینجاست که چرا فقط به این گروه اجازه کار می دهند. آیا این تصمیم انحصار طلبی صنف داروسازان علیه متخصصان تجهیزات پزشکی نیست، چرا می خواهند دست متخصصان مهندسی پزشکی را از مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانها کوتاه کنند.

وزارت بهداشت انحصارگری می کند باید به دیوان عدالت شکایت کنیم

مدیر سابق تجهیزات پزشکی بیمارستان شفا تبریز گفت: به نظر می رسد دستهایی در وزارت بهداشت در کار است که مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستانها را به صورت انحصاری در اختیار داروسازان قرار دهد و متخصصان مهندسی پزشکی به بخش تولید و کارخانه های تولیدی محدود شوند.

جلیلی افزود: متاسفانه صنف متخصصان مهندسی پزشکی مظلوم واقع شده است. تلاش های انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی برای رفع مشکلات فارغ التحصیلان این رشته قابل تقدیر است اما متاسفانه در سیستم مدیریت بیمارستانی همه تصمیمات را داروسازان می گیرند و این صنف مظلوم واقع شده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این مشکلات از طریق وزارت بهداشت حل نمی شود، البته اخیرا در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تلاش هایی برای رفع این نوع انحصارگری ها دیده می شود اما در نهایت باید از طریق قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری برای احقاق حقوق متخصصان تجهیزات پزشکی اقدام شود.

جلیلی گفت: پیگیری حقوق متخصصان تجهیزات پزشکی از طریق وزارت بهداشت وقت تلف کردن است باید از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری این کار دنبال شود. جایی که سالم و بی طرفانه به موضوع رسیدگی کند. مسئولان قضایی اصول قانونی را می دانند. هیچ آیین نامه ای نباید حقوق مکتبسه افراد را نفی کند و حتما مسئولان قضایی این نکات را در نظر می گیرند.

اخبار مرتبط

اعتراض انجمن صنفی متخصصین به سپردن مدیریت تجهیزات پزشکی به داروسازان

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها