Generic filters

واکسن استنشاقی کووپارس موثرتر از سینوفارم

رضا بنی هاشمی

مطالعات نشان می دهد، واکسن‌های استنشاقی کرونا که به صورت اسپری داخل بینی استفاده می‌شود، می توانند در کنترل همه گیری کرونا بسیار موثر باشند و اثربخشی بسیار خوبی دارند.

به گزارش ساعت سلامت، اخیرا مقاله‌ای درباره اثربخشی واکسن‌های داخل بینی کرونا در نشریه معتبر پلاس وان منتشر شده است. این مقاله واکسن‌های کرونای استنشاقی موجود در دنیا را تقسیم بندی کرده است و پیشروترین واکسن هایی که تاکنون بررسی شده اند و در مراحل پیش بالینی و مراحل اول تا سوم بالینی هستند، را معرفی کرده است.

در این تقسیم بندی، ایران با واکسن کرونای کووپارس رازی رتبه اول را دارد و به عنوان پیشرو در تولید این نوع واکسن در دنیا معرفی شده است.

این مقاله واکسن ایرانی تولید شده در موسسه سرم سازی رازی را پیشروترین واکسن استنشاقی کرونا در دنیا معرفی و اعلام کرده که این واکسن تنها واکسن استنشاقی کرونا در دنیاست که توانسته هر سه مرحله بالینی یک، دو و سه را با موفقیت به پایان برساند.

بر اساس این مقاله، واکسن کرونای کووپارس رازی، واکسن پروتئینی است که بدون هیچ عارضه‌ای می‌تواند به صورت داخل بینی به عنوان دز یادآور واکسن کرونا استفاده شود.

این دستاورد مهم محققان ایران است که نه منابع داخلی بلکه نشریات معتبر خارجی اعلام کرده‌اند و برای کشورمان ایران افتخار بزرگی است.

ایران با این اقدام توانسته در بین تمام واکسن سازان جهان برای اولین بار ایده تولید واکسن استنشاقی کرونا را معرفی کند و با تولید این نوع واکسن اقدام بزرگی در این زمینه انجام داده است. جهانیان امروز بعد از دو سال به این کار مهم موسسه رازی در ایران پی برده و آ‌ن را معرفی کرده‌اند.

سابقه 100 ساله ایران در واکسن سازی

این واکسن دو سال پیش در موسسه رازی تولید شده است. امیدواریم مسئولان به اهمیت این کار مهم علمی توجه و از آ‌ن برای کنترل کرونا در کشور استفاده کنند.

علم واکسن سازی در ایران حدود 100 سال سابقه دارد. جاهایی مثل موسسه سرم سازی رازی در ایران در این زمینه تجربه‌های گرانقدری دارند که توجه به آن می‌تواند ایران را در بین کشورهای دنیا سرآمد کند.

جهان غرب در معرفی و تبلیغ موفقیت‌های خود در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی بسیار موفق عمل می‌کند. به عنوان مثال وقتی واکسن فایزر یا مدرنا در آمریکا تولید شد، انعکاس وسیعی در رسانه‌های دنیا داشت. در حالی که وقتی ایران برای اولین بار تئوری تولید واکسن استنشاقی کرونا را مطرح کرد، توجه چندانی به آ‌ن نشد.

کیفیت واکسن کووپارس رازی که واکسنی نوترکیب و پروتئینی است و دز یادآور آن استنشاقی است، از بسیاری از واکسن‌های کرونای موجود در دنیا بهتر است. آزمایشهایی که درباره اثربخشی این واکسن انجام شده، نشان می دهد که میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی آن به مراتب از واکسن سینوفارم بالاتر است.

شرکت چینی سازنده واکسن سینوفارم اثربخشی این واکسن را 80 درصد اعلام کرده بود. بررسی‌های مقایسه‌ای که بین واکسن سینوفارم و واکسن کووپارس رازی در ایران انجام شد نیز نشان داد که میزان تست  PCR مثبت و ابتلا به کرونا بعد از تزریق واکسن سینوفارم سه برابر بیشتر از موارد تست مثبت واکسن کووپارس رازی است. بنابراین اثربخشی واکسن رازی بیشتر از سینوفارم است.

مستندات لازم در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن کووپارس رازی را به سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده‌ا یم و امیدواریم بتواند تاییدیه این سازمان را بگیرد.

دکتر رضا بنی هاشمی
مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها