Generic filters

هشدار وزارت بهداشت درباره عواقب جبران‌ناپذیر حجامت، فصد و زالودرمانی غیرمجاز

حجامت

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هشدار داد: مراکز غیر مجاز طب سنتی با سوء استفاده از جهل مردم و فقط برای کسب درآمد و شهرت بدون رعایت اصول علمی به انجام اعمال یداوی مانند حجامت، فصد و زالودرمانی اقدام می کنند، اقداماتی که با از دست رفتن زمان طلایی درمان عواقب جبران ناپذیری دارد.

به گزارش ساعت سلامت، نفیسه حسینی یکتار در واکنش به انتشار فیلم‌ها و اخبار غیرعلمی که روش‌های خونگیری و اعمال یداوی غلط را به نام طب ‌سنتی ترویج می کنند، اظهار نگرانی کرد.

وی افزود: اعمال یداوی در طب ایرانی از جمله فصد، حجامت، زالو درمانی و … به عنوان روش‌های درمانی سنتی محسوب می‌شود اما اعمال یداوی معمولاً در طب ایرانی آکادمیک و دانشگاهی به عنوان خط اول درمان محسوب نمی‌شود و بسته به مورد و تصمیم پزشک متخصص طب ایرانی تجویز می‌شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در منابع طب ایرانی در خصوص انجام این اعمال در سنین مختلف، زمان‌های اقدام‌، نوع بیماری و به طور کلی شرایطی که اجازه انجام این گونه اعمال را داریم مطالب گسترده‌ای وجود دارد اما برخی افراد در سطح جامعه بدون اطلاع از حداقل دانستنی‌ها ‌با سوء استفاده از جهل مردم به جهت کسب درآمد و شهرت اقدام به مداخله گری در امر درمان می‌کنند.

حسینی یکتا افزود: برخی اوقات بیماران برای مراجعه به این افراد، زمان طلایی درمان را از دست می‌دهند و دچار عوارض جبران ناشدنی می‌شوند.

وی ادامه داد : این گونه افراد معمولاً مداخله‌گر درمان هستند نه پزشک متخصص یا دوره دیده در حوزه طب ایرانی و بدون در نظر گرفتن شرایط بیمار، اقدام به درمانگری و انجام اعمال یداوی می‌کنند.

حسینی یکتا تاکید کرد: مردم‌ باید با مراجعه به مراکز و افراد متخصص از خدمات ایمن‌ و تایید شده طب سنتی بهره‌مند شوند.

وی گفت: پیگیری و برخورد با این افراد در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. مردم برای حفظ سلامت خود باید در مراجعه به پزشک دقت کافی داشته باشند و فقط به مراکز مجاز و تحت نظارت وزارت بهداشت مراجعه کنند. همچنین، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه طب ایرانی، مراتب را به مراجع ذیربط گزارش دهند.

منبع: وزارت بهداشت

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها