Generic filters

نوازش، هورمون استرس کودکان را کاهش می‌دهد

نوازش کودک

به گزارش ساعت سلامت، روانشناسان از مدت‌ها قبل بر تاثیر روانی و نوازش و توجه به نوزادان و کودکان تاکید کرده‌اند زیرا اعتقاد بر آن است که نوازش برای رشد طبیعی کودکان امری ضروری است.

نتایج یک پژوهش پزشکی نشان می‌دهد: نوازش نکردن کودکان باعث افزایش هورمون استرس (کورتیزول) در بدن آنها می‌شود که مانع رشد طبیعی کودکان است.

پژوهشگران با بررسی کودکانی که در پرورشگاهی در رومانی نگهداری می شدند. دریافتند نوزادان این پرورشگاه در حالی که هیچ صدایی از آنها شنیده نمی‌شد. در ردیف‌های متعدد دراز کشیده و بی‌حرکت به نقطه‌ای خیره بودند. حال آنکه یک کودک سالم و طبیعی لحظه ای از حرکت، جنب و جوش و سر و صدا نمی‌افتد.

رشد مناسب کودکان

داشتن رشد مناسب کودک همواره امری مهم برای والدین است. عواملی که می تواند مانع از رشد هنجار و طبیعی کودکان با سرعت مطلوب شوند. علاوه بر فقدان شرایط عاطفی و روانی شایسته، بیماری های گوناگون دستگاه های بدن، سوء تغذیه. عدم تحرک و فعالیت بدنی مناسب و محرومیت کودکان از هوای پاکیزه و نور آفتاب به مقدار کافی است.

بی شک استفاده از غذاهای کمکی و داروهای تقویتی برای کودکی که به علت محدودیت‌های خانواده تحرک کافی ندارد و شرایط مناسب روحی و روانی را ندارد. بی فایده است.و جای فعالیت فیزیکی و مناسب که نقش مهمی در رشد دارد را نخواهد گرفت.

بی شک اغلب والدین دوست دارند که کودک آنها هر چه سریعتر بخندد. بنشیند. راه برود و انواع حرکات را مانند افراد بالغ انجام دهد. ولی کودک انسان برای دستیابی به هریک از این مراحل تکاملی نیازمند زمان و کمک اطرافیان است.

به علاوه ارث نقش مهمی در تکامل کودکان دارد. مثلا دندان درآوردن، نشستن، راه افتادن و بسیاری از مسائل تکاملی کودک مشابه والدین خود خواهد بود. ولی صرف نظر از ارث رسیدن به هر یک از مراحل تکاملی یک زمان تقریبی دارد مثلا کودک در یک ماهگی لبخند می زند. در سه ماهگی می تواند گردنش را راست نگه دارد. در 4 تا 5 ماهگی می تواند غلت بزند. در 6 تا 7 ماهگی می نشیند. در 12 تا 14 ماهگی راه می رود و در 18 تا 20 ماهگی می دود.

عجله نکنید، کودک برای آنکه به شما برسد راه درازی را در پیش دارد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها