Generic filters
رئیس انجمن علمی مامایی ایران:

ماماها از حق تعرفه گذاری پرستاری در زایشگاه محروم شدند

ناهید خداکرمی

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: ماماها در زایشگاهها علاوه بر زایمان، خدمات پرستاری و مراقبت از مادر و نوزاد را نیز انجام می دهند اما خدمات پرستاری در زایشگاهها از قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مستثنی شده و این امر ماماها را به شدت بی انگیزه و دچار احساس تبعیض کرده است.

دکتر ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: خدمات زایشگاهها چند بعدی است و علاوه بر خدمات زایمان که به طور متوسط 8 ساعت طول می کشد. ماماها در این 8 ساعت خدمات مختلف پرستاری مانند کنترل علایم حیاتی مادر، کنترل وضع جنین، خدمات تزریق، گرفتن رگ، پانسمان، سونداژ و… را هم انجام می دهند که جزو خدمات پرستاری است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: در واقع در اتاق زایمان خدمات پرستاری را هم ماماها انجام می دهند. چون خدمات به صورت مراقبت‌های نفر به نفر انجام می شود و برای اینکه مادر در زمان زایمان فقط یک شخص خاص را ببیند و بتواند با او ارتباط عاطفی برقرار کند. معمولا همه این خدمات به صورت یک بسته خدمتی به مادر ارائه می‌شود.

ارائه خدمات پرستاری در زایشگاهها

دکتر خداکرمی تاکید کرد: بخشی از خدمات بسته خدمات مامایی مرتبط با زایمان است و بخشی دیگر خدمات پرستاری است که همه آنها توسط ماما انجام می شود.

وی افزود: ماماها در زایشگاهها خدمات بسیار خطیر و حساسی را ارائه می کنند و اگر در مسیر زایمان مشکلی برای مادر یا نوزاد حتی به طور طبیعی و غیر قابل اجتناب اتفاق بیفتد. ماماها و متخصصان زنان و زایمان باید در مراجع قانونی پاسخگو باشند. به همین علت در برخی مواقع دیه‌های سنگینی را به خاطر قصور و خطاهایی می پردازند که بعضا اجتناب ناپذیر بوده است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اضافه کرد: به رغم این حساسیت، زایشگاهها غریب هستند و تبعیض و بی عدالتی در مراکز درمانی نسبت به زایشگاهها بسیار شدید است.

خداکری گفت: خدمات مامایی کاملا تخصصی است و با هیچ کدام از بخشهای دیگر مراکز درمانی همخوانی ندارد. این خدمات شامل مراقبت های حین زایمان، انجام زایمان و مراقبت های بعد از زایمان و فوق العاده حساس است.

توقف پرداخت سهم ماما از تعرفه زایمان

وی افزود: تعرفه ای که برای زایمان در نظر گرفته می شود 50K است. زمانی که ضریب  k زایمان در دولت یازدهم افزایش پیدا کرد. مقرر شده بود که 30 درصد این تعرفه به ماما پرداخت شود اما متاسفانه در همان دولت بعد از دو سه ماه پرداخت سهم ماما از این تعرفه متوقف شد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: سالهاست همکاران ماما در زایشگاهها کار زایمان را انجام می دهند اما تعرفه زایمان به آنها پرداخت نمی شود.

وی افزود: در این شرایط خدمات پرستاری هم تعرفه گذاری شده است. از این امر برای همکاران پرستار خوشحالیم ولی مجدد شاهد این هستیم که خدمات پرستاری که ماما در زایشگاه ارائه می دهد مشمول این تعرفه گذاری قرار نگرفته است و نمی دانیم چرا زایشگاه را از تعرفه گذاری خدمات پرستاری مستثنی کرده‌اند.

دکتر خداکرمی با اشاره به خدمات پرستاری ماماها در زایشگاهها یادآوری کرد: خدمات ماما در زایشگاه دو بخش دارد. یکی انجام زایمان که به طور متوسط 8 ساعت زمان می برد و دوم خدمات پرستاری مانند گرفتن رگ، تزریق، سونداژ کردن، پانسمان کردن، نوار قلب گرفتن و… که این خدمات را هم ماما انجام می دهد. خدماتی که به اسم پرستاری تعرفه گذاری شده است اما تعرفه ای بابت این خدمات به ماما پرداخت نمی شود.

تشدید احساس ناامیدی و تبعیض در بین ماماها

وی گفت: به همین علت بی انگیزگی، نا امیدی و احساس تبعیض که همیشه ماماها در زایشگاهها احساس می کردند. اکنون تشدید شده و افزایش پیدا کرده است. ماماها ترجیح می دهند دیگر در زایشگاه کار نکنند و متقاضی خروج از زایشگاه هستند. این مساله می‌تواند تبعات بسیار ناگواری را برای زنان باردار داشته باشد و باعث شود. مادران خدمات مناسبی در زایشگاهها نگیرند.

دکتر خداکرمی افزود: جامعه مامایی از وزارت بهداشت انتظار دارد، این مساله را حل کند. البته وزارت بهداشت در تلاش است این مشکل را حل کند اما کارها کند پیش می رود. به خاطر امر خطیر زایمان و بارداری که بسیار حساس است. مسئولان دولت باید توجه ویژه‌ای به ماماها داشته باشند.

وی ادامه داد: خدماتی که باید به یک زن باردار در دوران 9 ماهه بارداری و حین زایمان ارائه شود. به قدری مهم، حساس و تخصصی است که لازم است به ارائه دهنده این خدمات توجه ویژه‌ای بشود. تا مادران خدمات با کیفیتی دریافت کنند.

مدیران وزارت بهداشت حساسیت کار مامایی را درک نمی‌کنند

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: ماماها از مراکز بهداشتی تا زایشگاهها دچار چالشهای بسیار زیادی هستند. علت اغلب این چالشها هم متاسفانه حضور مدیران نا آشنا در وزارت بهداشت است. متاسفانه بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت حساسیت کار مامایی را درک نمی کنند. به همین علت همواره ماماها مورد بی توجهی قرار می گیرند.

دکترخداکرمی افزود: در کل، خدمات مادر و نوزاد در وزارت بهداشت و نظام سلامت ایران مورد بی مهری و بی توجهی است. به همین علت هم مسئولان وزارت بهداشت می گویند خدمات تخصصی مامایی را فرد غیر متخصصی به نام «مراقب سلامت» هم می تواند انجام دهد.

وی تاکید کرد: لازم است مسئولان وزارت بهداشت به صورت اورژانسی به مشکلات ماماها توجه کنند. قبل از اینکه مشکلات بیشتری در نظام سلامت و برای مادران باردار به وجود بیاید.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: بسیاری از ماماها از سراسر کشور از شرق تا غرب از شمال تا جنوب از تبعیض و بی‌عدالتی در نظام سلامت شاکی هستند. بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند که با تداوم این مشکلات دست از کار می کشند. حساسیت کار مامایی به قدری بالاست که این نیروها جایگزین ندارند و برای حفظ سلامت مادران و نوزادان مجبورند به کارشان ادامه دهند. حتی نمی‌توانند دست از کار بکشند.

دکتر خداکرمی افزود: مجلس حدود دو هزار میلیارد تومان برای قانون جوانی جمعیت بودجه گذاشته است. اگر 200 میلیارد تومان از این بودجه برای پرداخت تشویقی به ماماها اختصاص داده شود. تاثیر آن بسیار بیشتر از جلساتی است که مسئولان برای افزایش جمعیت در کشور برگزار می‌کنند. زیرا ماماها بهترین مشوق برای فرزندآوری زنان در کشور هستند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها