Generic filters
رئیس انجمن علمی مامایی ایران:

سیاست‌گذاری‌های سلامت، زنان را به سمت سزارین سوق می‌دهد

ناهید خداکرمی

رئیس انجمن علمی مامایی کشور گفت: سیاستگذاری سلامت بارداری کشور به سمتی است که با بارداری مانند بیماری برخورد می‌شود و زنان برای دریافت خدمات دوران بارداری به سمت جراحان زنان، خدمات غیر ضروری و سزارین هدایت می شوند.

دکتر ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: سیاستگذاری‌های سلامت بارداری در کشور توسط کسانی انجام می شود که منافع آنها در بخش خصوصی و مطب‌های تخصصی است.

وی گفت: این روند از گدشته بوده و هنوز هم ادامه دارد. به طوری که حتی اگر یک زن محروم روستایی بخواهد در دوران بارداری خدماتی بگیرد. مجبور است که به مطب جراح زنان برود. جایی که هزینه و ویزیت بیشتری باید بپردازد.

رئیس انجمن علمی مامایی کشور ادامه داد: سایه تعارض منافع همه جا به نفع افراد خاص دیده می شود. به همین علت اکنون 54 درصد زایمانها و تولدها در ایران در اتاق عمل و به روش سزارین انجام می شود. در حالی که طبق استانداردهای بین المللی این میزان نباید بیشتر از 15 درصد باشد.

خداکرمی افزود: افزایش سزارین در کشور یعنی افزایش بیماری‌های غیر واگیر برای نسل آینده. یعنی افزایش آسم و آلرژی، دیابت، بیش فعالی و اتیسم در نسل آینده. یعنی تولید بیماری و افزایش هزینه های مردم و بیمه ها در سالهای آینده.

کاهش هزینه‌های بیمه و بهبود سلامت نسل آینده با خدمات مامایی

وی گفت: اگر می خواهیم رشد جمعیت بالا برود. اگر می خواهیم هزینه‌های صندوق‌های بیمه کاهش پیدا کند. اگر می‌خواهیم به زنان به جای خدمات درمانی، خدمات پیشگیرانه بدهیم و از بیماری های غیر واگیر جلوگیری کنیم. چاره ای نداریم جز اینکه به نظام ارجاع برگردیم و در حوزه سلامت باروری از ظرفیت مامایی بیشتر استفاده کنیم.

دکتر خداکرمی افزود: اگر نظام سلامت به مطالبات، پیشنهادها و ظرفیت مامایی کشور توجه کند. شاهد ارتقای سلامت خانواده‌ها، کاهش بار بیماری‌ها، کاهش هزینه های بیمه‌ها و رضایتمندی بیشتر زنان از خدمات دوران بارداری خواهیم بود.

وی گفت: علت افزایش موارد سزارین در کشور گرفتن اختیار ماماها در بیمارستانهاست. متاسفانه در وزارت بهداشت گایدلاین ها و آیین‌نامه ها به دست افرادی نوشته می شود. که در بخش خصوصی منافع دارند. چالش بزرگ سلامت مادران و مامایی کشور سیاستگذاری غلط است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران افزود: اگر این سیاستها را با حضور کارشناسان و خبرگان مامایی و با استفاده از تجربیات بین المللی تدوین کنیم. این مشکلات خیلی کم می شود.

خبر مرتبط:

حذف عنوان ماما از شبکه بهداشت

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها