Generic filters
با حکم وزیر بهداشت

فردین بلوچی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی پالایش و پژوهش خون شد

انتقال خون

فردین بلوچی با حکم وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان مدیرعامل شرکت مادر تخصصی پالایش و پژوهش خون منصوب شد.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر بهرام عین اللهی در حکم انتصاب فردین بلوچی نوشت: با توجه به صورتجلسه مورخ 1402/10/13 و پیشنهاد هیات مدیره شرکت مادر تخصصی پالایش و پژوهش خون، به موجب این ابلاغ به سمت «مدیرعامل شرکت مادر تخصصی پالایش و پژوهش خون» منصوب می شوید تا با استعانت از پروردگار متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فساد ستیز و عدالت محور و با بهره گیری از مشارکت کلیه صاحبنظران در انجام این رسالت خطیر و اعتلای روزافزون آن مجموعه اهتمام لازم را به عمل آورید.

فردین بلوچی پیش از این مشاور عالی مدیرعامل سازمان انتقال خون بود.

شرکت پژوهش و پالایش خون یک شرکت دولتی بود که در سال 1373 به منظور ایجاد پالایشگاه خون در ایران تاسیس شده بود اما در سال 1393 با استناد به اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده بود اما با با دفاعیات حقوقی شرکت پژوهش و پالایش خون امسال بعد از حدود 9 سال دوباره به وزارت بهداشت بازگشت.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‎به دنبال رأی قطعی مرجع قضایی، شرکت پالایش و پژوهش خون که در سال ۱۳۹۳ بر خلاف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده بود با دفاعیات موثر اداره کل حقوقی، املاک و تنظیم مقررات این وزارتخانه به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعاده شد.

شرکت پژوهش و پالایش خون با ظرفیت پالایش سالانه ۸۰ هزار لیتر پلاسما در سال ۱۳۷۳ برای تولید فرآورده های مشتق از پلاسما و تولید آنتی سرم ها و کیت های تشخیص گروه خونی تاسیس شد.

راه اندازی پالایشگاه خون با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار لیتر در دستور کار این مرکز بود اما به علت تحریم های اقتصادی و مقررات خاص سیستم دولتی در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ با موافقت سازمان خصوصی سازی و وزارت بهداشت برای تسریع در فعالیت های آن به بخش خصوصی واگذار شد.

جمع آوری پلاسما از مراکز پلاسماگیری سازمان انتقال خون و تولید فرآورده های مشتق از آن مانند آلبومین، فاکتورهای انعقادی 8 و 9، IVIG، ایمونوگلوبین نرمال وردی و ضد هاری و برخی دیگر از مشتقات پلاسما و نیز کیت های تشخیصی گروه های خونی از جمله مواردی است که تولید آنها در دستور کار مرکز پژوهش و پالایش خون است.

به دنبال واگذاری این شرکت به وزارت بهداشت قرار است با راه اندازی پالایشگاه خون دولتی در این مجموعه، فرآورده های خونی و داروهای مشتق از پالایشگاه در این مرکز تولید شود.

تولید واکسن های پنوموکوک و روتاویروس از جمله تولیدات شرکت پژوهش و پالایش خون ایران خواهد بود که می تواند نیاز کشور برای برنامه واکسیناسیون این واکسن ها تامین کند.

وی افزود: تولید در این حوزه هدفمند و استراتژیک بوده، به طوری که اقلامی چون دستگاه‌های الکتروشوک، ونتیلاتور، همودیالیز، شتاب دهنده و بسیاری از ملزومات موردنیاز تولید، تامین و برخی از آنها نیز صادر می‌شوند.

دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز 19 در دیدار با وزیر بهداشت عراق گفته بود: سال گذشته اولین پالایشگاه تولید فاکتورهای خونی به صورت کامل در ایران راه‌اندازی شد و امسال با فعالیت مرکز پژوهش و پالایش خون دومین پالایشگاه خون ایران راه اندازی می شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها