Generic filters

علائم امیکرون جدید از زبان دکتر مسعود مردانی

مسعود مردانی

دو زیرسویه جدید امیکرون عامل اصلی پیک هفتم کرونا در ایران است. علائم آ‌ن نسبت به سویه‌های قبلی کرونا تا حدی متفاوت است و با توجه به شیوع آ‌ن در تابستان در صورت مشاهده هر نوع علامت سرماخوردگی باید بدون تست، اصل را بر کرونا گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت، همزمان با شروع پیک هفتم کرونا با دو زیرسویه امیکرون به نام‌های  BA4 و BA5 و در حالی که به علت برخی اخبار غیر واقعی نوعی سهل انگاری و عادی انگاری در جامعه دیده می‌شود. لازم است اطلاعات دقیق و علمی از سوی مراجع معتبر در این زمینه به مردم داده شود.

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این مورد به خبرنگار ساعت سلامت گفت: دو ویروس  BA4 و BA5 از زیرسویه‌های واریانت امیکرون ویروس کرونا اکنون نوع غالب ویروس کرونا در ایران و بسیاری از کشورها است.

امیکرون می‌تواند برای برخی افراد کشنده باشد

وی گفت: علائم ابتلا به این ویروس تا حدی با انواع قبلی کرونا متفاوت است. میزان و نرخ کشندگی آن بالاتر از برخی انواع قبلی کرونا مانند دلتا نیست. اما در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد.

دکتر مردانی افزود: مشکلی که در مدیریت این ویروس وجود دارد این است که به راحتی قابل تشخیص نیست. و حتی در تست‌های سرولوژی از افراد نیز ممکن است این ویروس دیده نشود و در حالی که فرد به این ویروس و بیماری کووید19 مبتلاست. ممکن است نتیجه آزمایش نرمال باشد.

سردرد و درد کمر علامت سویه جدید کرونا

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: مهمترین و عمده ترین علائم ابتلا به این نوع این ویروس امیکرون سردرد، بدن درد، درد کمر به خصوص در ناحیه بالای کمر است. و بر خلاف کروناهای قبلی ممکن است بدون سرفه و تب باشد.

وی گفت: برخلاف برخی شایعات و مطالب غیر علمی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این طور نیست که این سویه‌های جدید امیکرون از کروناهای قبلی مثل دلتا خطرناکتر باشد. اما می‌تواند در مواردی برای افراد حتی از نوع دلتا هم خطرناکتر باشد و نباید نسبت به آن سهل انگاری کرد.

تشخیص امیکرون تست نمی‌خواهد

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا اضافه کرد: در مواردی ممکن است در عکس و سی‌تی‌اسکن بیمار علائمی مشاهده نشود. اما ریه فرد درگیر باشد. بنابراین تشخیص این بیماری نیازی به عکس، سی تی اسکن و حتی آزمایش ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه تابستان فصل مناسبی برای سرماخوردگی نیست. در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی در افراد باید اصل را بر ابتلا به کرونا و امیکرون گذاشت و اقدامات پیشگیرانه و درمانی را انجام داد.

دکتر مردانی تاکید کرد: اکنون بیش از 50 درصد افرادی که علامت سرماخوردگی دارند به کرونا مبتلا هستند. بنابراین تشخیص این بیماری نیازی به تست و سی تی اسکن ندارد. چون میزان درگیری ریه نسبت به انواع قبلی کرونا کمتر است و معمولا عکس و تست نرمال است.

 وی گفت: افرادی که علامت سرماخوردگی دارند باید در منزل بمانند و از حضور در اجتماع خودداری کنند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی  کرونا افزود: توصیه کلی به مردم نیز این است که برای پیشگیری از ابتلا به انواع جدید کرونا تا جای ممکن از حضور در اماکن شلوغ از جمله مراسم جمعی مثل عزا و عروسی خودداری و فاصله 1.5 متری را با دیگران رعایت کنند. حتما در اماکن عمومی ماسک بزنند و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها