Generic filters

عطاری‌ها گیاه دارویی را با کورتون یا متادون مخلوط می‌کنند

گیاهان دارویی

استاد طب ایرانی عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در برخی عطاری ها و مراکز فروش گیاهان دارویی و در بازار طب سنتی، گیاهان دارویی را با کورتون یا متادون مخلوط می کنند و با این تقلب به مشتریان آسیب می‌زنند.

 به گزارش سلاعت سلامت به نقل از فارس، محسن ناصری، می افزاید:‌ متاسفانه در بازار فروش داروهای گیاهی افرادی که دارو می‌فروشند ادعا می‌کنند داروی آنها روی بیماری‌های پیچیده تاثیرگذار است و گیاهان دارویی را با ترکیبات کورتون دار مخلوط می‌کنند و ادعا دارند که داروی گیاهی است.

وی ادامه داد:‌ آنها یک تقلب به کار می‌برند؛ در صورتی که استادان رشته روماتولوژی باید کورتون را تجویز ‌کنند.

این استاد طب سنتی افزود: افرادی که می‌خواهند جواب خیلی عالی دریافت کنند. چهار گیاه را با کورتون در کپسول مخلوط می کنند و به اسم داروی گیاهی به مردم می‌دهند. مردم نیز اثرات خوبی می‌بینند و به این ترتیب فرد فروشنده مشتری قابل توجهی پیدا می‌کند.

فروش متادون به جای داروی ترک اعتیاد

ناصری بیان داشت: ‌درباره داروی ترک اعتیاد نیز همین طور است؛ به طوری که مثلا چند گیاه را بکار برده و در کنارش متادون به دارو اضافه می‌کنند؛ یعنی فرد معتاد در حال مصرف متادون است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره اینکه آیا در گیاهان دارویی ترکیبات کورتون وجود دارد؟،تصریح کرد:‌بله؛ برخی گیاهان ترکیبات مشابه کورتون که اثرات مشابه آن را دارند داشته؛ البته خیلی خفیف تر بوده و عین کورتن ها نیست.

متخصص طب سنتی درباره اینکه آیا هر دارویی عوارضی دارد؟‌، بیان داشت: تفاوت غذا و دارو در میزان دز مصرف است. مثلا اگر غذا یا نان و پنیر را هم زیاد بخورید دل درد می‌گیرید. اما میزان مصرف داروها پایین‌تر است. مثلا بابونه را 3 گرم برای بیماری خاص توسط فرد آگاه به مسائل پزشکی تجویز می‌کنند اما اگر 30 گرم مصرف کنیم عوارض بروز می‌کند.

ناصری با اشاره به ضرورت رعایت اصول علمی مصرف داروهای گیاهی، خاطرنشان کرد:‌ گاهی ریختن زنجبیل در چای اشکالی ندارد اما به صورت مکرر قطعا عوارض دارد.

وی ابراز کرد: ‌اینکه زنجبیل را چه کسی تجویز می‌کند. با چه اثری و در چه فصلی، دانش لازم می‌خواهد و باید آن را از فرد دانشمند دریافت کرد.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه در همه جای دنیا اجازه فراگیر تجویز دارو را به همگان نمی‌دهند. گفت:‌ توصیه درباره داروی گیاهی نیز همین طور است. مثلا در فضای مجازی گفته می‌شود. همه کبدهای چرب را درمان می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهند ماده‌ای را بخورید تا یک هفته‌ای مشکل حل شود. اما می‌بینید فرد در ناحیه چشم و کلیه دچار مشکل می‌شود.

ناصری تاکید کرد:‌ در تجویز داروی گیاهی نیز باید فرد آگاه باشد. تجویز گیاه هان دارویی نیز به متخصص و پزشک نیاز دارد. باید فرد دانش و آگاهی کافی در این خصوص داشته باشد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها