Generic filters

ضد و نقیض گویی مسئولان درباره استخدام پرستاران

پرستاری

با گذشت ماهها از اخراج پرستاران طرحی و شرکتی بعد از پیک ششم کرونا و وعده های مسئولان برای بکارگیری و استخدام آنها هنوز حدود 10 هزار پرستار فعال در دوران کرونا بلاتکلیف مانده و هر روز اخبار نشست‌ها و جلسه‌های مسئولان را با سخنان ضد و نقیض می شنوند.

به گزارش ساعت سلامت، از زمان شیوع کرونا در کشور، بیمارستانهای کشور مملو از بیماران مبتلا به نوع شدید کووید19 شد و اغلب تختهای بیمارستانها برای نجات این بیماران به مبتلایان کرونا اختصاص پیدا کرد.

 اما بحران کمبود پرستار برای مراقبت از این بیماران به مشکل مهم بیمارستانهای دولتی تبدیل شد. بحرانی که وزارت بهداشت را ناچار کرد طی فراخوانی از پرستاران برای فعالیت در بیمارستانها دعوت کند.

این بکارگیری به علت فوریت آن، به سرعت در دانشگاههای علوم پزشکی به صورت تمدید طرح یا قراردادهای شرکتی موقت 89 روزه انجام شد. با این وعده که این پرستاران فداکار در وزارت بهداشت استخدام می‌شوند.

اما با فروکش کردن کرونا بعد از پیک ششم و بزرگنمایی صفر شدن آمار کرونا این پرستاران که در دوران سخت کرونا در بیمارستانها سختی‌های زیادی را تحمل کرده بودند. اخراج شدند و با گذشت ماهها از اخراج جز وعده‌هایی که از جلسات مختلف مسئولان شنیده می شود. اقدام عملی ندیده‌اند.

مسئولان از اختصاص سهمیه برای استخدام پرستاران در آینده خبر می دهند. سهمیه هایی که منتظر تایید سازمان برنامه و بودجه است و به گفته آنان «اگر» تصویب شود 40 درصد ظرفیت استخدام به پرستاران اختصاص می یابد. اما هنوز زمان و میزان آن اعلام نشده است و تصویر روشنی ندارد.

هنوز تصمیم نگرفته‌ایم

آخرین صحبت‌های مطرح شده در این زمینه را جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرده است.

او می گوید: با توجه به کمبود شدید و حدود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور، سازمان امور اداری و استخدامی مکلف به صدور مجوز استخدام پرستاران است. مجلس هم در حال پیگیری این موضوع است اما در مورد نیروهای تمدید طرحی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌افزاید: وزارت بهداشت و مجلس موافق استخدام پرستاران هستند. اما آنچه مهم است اعطای مجوز استخدام این افراد توسط سازمان امور اداری و استخدامی است.

او تاکید می کند: کمبود پرستار یک مشکل قدیمی در بیمارستانهای دولتی است که در سالهای اخیر به علت بازنشستگی تعداد زیادی از پرستاران از جمله در سالهای 1400 و 1401 و جایگزین نشدن این افراد و نیز احداث تعداد زیادی تخت بیمارستانی بدون استخدام نیرو از جمله پرستار تشدید شده است.

میر محمدی می‌گوید: تعداد قابل توجهی از پرستاران به خاطر کرونا دچار از کارافتادگی شدند. آسیب‌ آنها به حدی جدی بوده که نتوانستند سرکار بروند یا نتوانستند پرستاری را ادامه دهند. اما این پرستاران نیز جایگزین نشدند.

آمارهای منتشر شده از سوی مسئولان نشان می دهد. هر سال 1500 تا دو هزار پرستار با گرفتن گواهی گوداستندینگ برای خروج از  کشور و مهاجرت اقدام می کنند. نیروهایی که مردم و نظام سلامت ایران به شدت به آنان نیاز دارند. اما قوانین اجرا نشده و وعده های به سرانجام نرسیده همزمان با فرش قرمزی که در کشورهای دیگر برای پرستاران پهن شده. آنان را پای پرواز می برد.

اخبار مرتبط

این رسمش نبود
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از شهریور اجرا می‌شود
پرستاران در انتظار اجرای قانون تعرفه‌گذاری
تعرفه خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۱ اعلام شد
تعرفه خدمات پرستاری در منزل چقدر است؟

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها