Generic filters
عضو کمیته کشوری بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

شیوع عفونت گوارشی در کشور به کرونا ربطی ندارد

محرز

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عفونت گوارشی که اخیرا در کشور شایع شده، نوعی ویروس گوارشی است که از طریق غذا منتقل می‌شود و ربطی به همه‌گیری کرونا ندارد.

دکتر مینو محرز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ساعت سلامت افزود: با شروع فصل گرما در بهار و تابستان آنترو ویروس‌ها که ویروس‌های موثر بر دستگاه گوارش هستند، فعال می‌شوند و از طریق برخی مواد غذایی مثل گوجه سبز و چاقاله بادام و امثال اینها به خصوص در صورتی که خوب شسته نشود، منتقل می‌شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که میوه‌های تابستان خوب شسته نشوند یا پوست کنده نشوند، می‌توانند باعث انتقال آنترو ویروس‌های گوارشی از طریق غذا به انسان می شوند.

انتقال عفونت‌های گوارشی از طریق غذا

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اغلب افرادی که به این نوع ویروس‌های گوارشی مبتلا می‌شوند. علائم خفیفی دارند و به صورت سرپایی خوب می‌شوند. البته گاهی علائمی مثل تب، بدن درد، کوفتگی و استخوان درد هم در بین این بیماران دیده می‌شود. که شبیه علایم کروناست اما شیوع این بیماری در فصل گرما ربطی به کرونا و امیکرون ندارد.

وی افزود: از این پس هر چقدر به فصل تابستان نزدیکترمی‌شویم. مثل هر سال با افزایش بیماری‌های گوارشی مواجه می‌شویم. و به خصوص سبزی و میوه‌هایی که خوب شسته نشوند. می‌توانند عامل این نوع بیماری‌های گوارشی باشند.

دکتر محرز گفت: عفونت‌های گوارشی آنترو ویروس‌ها از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. مگر اینکه کسی که در یک خانواده یا آشپزخانه مسئول غذا باشد. به علت رعایت نکردن اصول بهداشت دست و نشستن دستها این ویروس را از طریق مواد غذایی. مثلا ساندویچ و امثالهم به دیگران منتقل کند.

وی افزود: گاهی علایم این نوع عفونت‌های گوارشی شبیه علایم کووید19 است. مثلا با تب و بدن درد همراه است. اما موارد متعدد مبتلایان به این بیماری تست داده‌اند. و تست  PCR کرونای آنها منفی بوده است. بنابراین عفونت‌های گوارشی که با گرم شدن هوا شایع شده است.ربطی به کرونا ندارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها