Generic filters

شناسایی 1486 کودک ناشنوا از ابتدای امسال

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: حدود ۵۰۰ هزار نوزاد امسال غربالگری شنوایی شدند و ۱۴۸۶ کودک با اختلالات شنوایی شناسایی شد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایلنا، افروز صفاری‌فرد افزود: غربالگری اختلالات شنوایی در نوزادان از سال ۱۳۸۴ جزو برنامه‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است. در حال حاضر حدود ۶۳۰ پایگاه داریم که عمدتا در زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و گاهی نیز در مراکز بهداشت مستقر هستند.

وی گفت: زمانی که نوزادان برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند اگر مورد غربالگری شنوایی قرار نگرفته باشند در آنجا خدمات غربالگری شنوایی انجام می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به نوزادان شناسایی شده با اختلالات شنوایی گفت: از سال ۸۴ تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲ میلیون نوزاد غربالگری شدند. حدودا ۳۲ هزار و ۶۰۰ کودک با اختلالات شنوایی شناسایی شد.

وی افزود: مداخلات به هنگام مانند تجویز سمعک، کاشت حلزون و تربیت شنیداری باعث شد این افراد مشکلات گفتاری پیدا نکنند. در مدارس عادی حضور پیدا کنند و در واقع از معلولیت این افراد پیشگیری شده است.

صفاری فرد درباره پرداخت کمک هزینه درمان به خانواده‌های نیازمند گفت: همچنین کمک هزینه برای این مداخلات به‌هنگام به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود. اگر خانواده نیازمند باشد برای فرزند این خانواده که دارای مشکل شنوایی باشد کمک هزینه سمعک و کمک هزینه کاشت حلزون تعلق می‌گیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: اخیرا با معاونت درمان وزارت بهداشت جلساتی برای کاشت حلزون داشته‌ایم. مقرر شد اطلاعات نوزادانی را که در غربالگری‌ها شناسایی می‌کنیم به معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال کنیم. تا این نوزادان پشت نوبت کاشت حلزون نمانند و سریع این مداخله درمانی برای آنها انجام شود.

کاشت حلزون فقط تا 4 سالگی

وی گفت: کاشت حلزون تا ۴ سالگی موثر است و از ناشنوایی پیشگیری می‌کند. البته در سنین بالاتر از ۴ سال نیز کاشت حلزون انجام می‌شود اما برای انجام آن باید بررسی‌های دقیق صورت بگیرد. متخصصان معتقدند که کاشت حلزون باید تا پیش از ۴ سالگی اتفاق بیفتد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی تصریح کرد: یک سری از اختلالات شنوایی ممکن است دیرهنگام باشد و در بدو تولد نوزاد با مشکلی مواجه نباشد همچنین ممکن است برخی کودکان در مرحله نوزادی از غربالگری جا افتاده باشند از همین رو این کودکان را در سنین ۳ تا ۵ سال دوباره مورد غربالگری اختلالات شنوایی قرار می‌دهیم. همچنین یک سری از عفونت‌ها و بیماری‌ها باعث می‌شود فرد به مرور اختلالات شنوایی خود را از دست بدهد از همین رو غربالگری شنوایی را برای این سنین در نظر گرفته ایم.

صفاری فرد ادامه داد: معلولیت ناشنوایی می‌تواند بر اثر بیماری‌ها نیز اتفاق افتد از همین رو ما غربالگری دیگری را برای شناسایی اختلالات شنوایی در کودکان ۳ تا ۵ سال آغاز کرده ایم. این طرح را از پیش از کرونا آغاز کردیم اما به دلیل اینکه مهدهای کودک با تعطیلی مواجه بود نتوانستیم به صورت کامل انجام دهیم و از نیمه دوم سال گذشته دوباره این طرح را شروع کردیم و تاکنون نیز ادامه دارد.

اختلال شنوایی در محیط‌های شلوغ

وی گفت: یکسری از اختلالات شنوایی ممکن است به دلیل حضور در محیط‌های کاری پر سر و صدا ایجاد شود. با توجه به اینکه بهداشت کار در این محیط‌های کاری رعایت نمی‌شود. آسیب‌هایی به شنوایی افراد وارد می‌شود و این افراد نیز ممکن است دچار معلولیت شنوایی شوند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند می‌توانند به حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی مراجعه کنند. در این بخش افت عملکرد شنوایی این افراد در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود و در صورتی که معیارهای لازم را داشته باشند و عملکرد شنوایی آنها با افت همراه باشد جزو معلولان شناخته شده و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها