Generic filters
کارشناس تجهیزات پزشکی:

حجم انبوهی از تجهیزات پزشکی در انبارهای گمرک خاک می خورد

عضو هیئت مدیره انجمن مرآت گفت: حجم انبوهی از تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران به علت بی توجهی و بی تدبیری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در انبارهای گمرک مانده و خاک می خورد.

دکتر علیرضا چیذری در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: با وجود تلاش های مسئولان جدید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت برای تامین بازار تجهیزات پزشکی و رفع موانع تولید و واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی، مسئولان بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز و مسئولان سازمان برنامه و بودجه در کاهش تعرفه گمرکی تجهیزات پزشکی به عنوان کالای سلامت محور همکاری نمی کنند.

عضو هیئت مدیره و مدیر اجرایی موسسه رفع موانع، انتقال تکنولوژی و دانش‌های نوین به تولیدکنندگان، تامین کنندگان و متخصصین تجهیزات و ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی و خدمات فنی مهندسی و کنترل کیفی ایران (مرآت) ادامه داد: با وجود هشدارهای مکرر فعالان حوزه سلامت، وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس مسئولان حوزه اقتصادی دولت در تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی سنگ اندازی می کنند.

رسوب تجهیزات پزشکی در گمرک

وی گفت: علت رسوب تجهیزات پزشکی در گمرک کاملا مشخص است. تخصیص نیافتن ارز توسط بانک مرکزی، مشخص نبودن گروه کالایی این لوازم در گروه 21 یا 22 و مشخص نبودن میزان تعرفه گمرکی گروه تجهیزات و ملزومات پزشکی مهمترین علل این مشکل است.

دکتر چیذری افزود: با وجود ابلاغ کاهش تعرفه واردات تجهیزات پزشکی از 4 درصد به یک درصد هنوز در گمرک مشخص نیست تعرفه ترخیص این کالاها چهار درصد یا یک درصد است. زیرا با وجودی که سال گذشته و پس از تغییر نرخ ارز تعرفه گمرکی این تجهیزات از 4 به یک درصد کاهش پیدا کرد سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه امسال برای کاهش تعرفه گمرکی فقط به کالاهای اساسی و دارو اشاره کرده و عنوان تجهیزات پزشکی از قلم افتاده و با وجودی که تجهیزات پزشکی نیز کالاهای سلامت محور هستند، ابهام ایجاد شده است.

وی گفت: همچنین هنوز به درستی مشخص نیست گروه کالایی تجهیزات پزشکی در گروه ۲۱ ارز تالار اول یا گروه ۲۲ ارز تالار دوم است در حالی که فاصله ریالی این دو گروه کالا ۳۰ درصد است.

مدیر اجرایی انجمن مرآت ادامه داد: ارسال لیست ارزی از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در هفته های اخیر و بعد از تغییرات مدیریتی در این اداره کل سرعت گرفته اما تامین ارز توسط بانک مرکزی بسیار کند است و تنافضات موجود در تعیین گروه کالایی ارزی نیز بر این مشکلات و رسوب بیشتر تجهیزات پزشکی در کمرگ افزوده است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها