Generic filters

حال پرستاران بد است

پرستاری

بیش از دو سال از همه گیری کرونا در ایران می گذرد. در این مدت پرستاران برای مراقبت از مردم از جانشان مایه گذاشتند اما با وجود فداکاری ها و وعده های مسئولان برای بهبود وضعیت معیشت و اجرای قوانین بر زمین مانده مانند تعرفه گذاری و مشاغل سخت هنوز، پرستاران در وضعیت نامناسبی زندگی می کنند و بسیاری از آنها به دنبال مهاجرت هستند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایرنا، پرستار بیمارستان امام خمینی (ره) کرج درد و دل خود را این گونه توضیح داد و گفت: پرستار مشمول قانون سخت و زیان‌آور نمی‌شود؛ عدم اجرای قوانین در دوران کرونا کاری کرد که نتوانستیم کنار پدر و مادر باشیم، قرنطینه شدیم و خودمان را حتی از پدران و مادران خود جدا کردیم تا آنها و فرزندان ما درگیر این بیماری نشوند.

وی معتقد است، فشار بر پرستاران زیاد شد و همه می‌دانستند شوخی با کادر خسته درمان نتیجه‌ای جز فروپاشی کادر درمان به دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری امسال مطرح شده است و مبلغی را دولت به عنوان یارانه در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده است؛ حتی برای بیمارستان خصوصی، اگر امسال در بیمارستان اجرا شود سال آینده خود بیمارستان باید آن هزینه را پرداخت کند.

وی معتقد است: بحث تعارض منافع در حوزه درمان زیاد است و مدارکی وجود دارد که تخلف در جذب نیروها هم صورت می‌گیرد.

کمبود پرستار داریم

پرستار بیمارستان لولاگر تهران نیز گفت: کمبود شدید پرستار داریم. حدود یک تا دو سال است جلوی جذب نیروی شرکتی گرفته شده است. تنها نیروی قابل جذب نیروی طرحی است. فقط باید به ازای خروج نیرو یک نیروی دیگر به صورت طرحی جذب شود.

وی به موضوع قانون جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر به دنبال این قانون هستیم چرا در برخی بیمارستان‌ها مهدکودک برای فرزندان کوچک پرستاران و کادر درمانی نداریم. اکنون به دلیل اینکه در بیمارستان تابع دانشگاه ایران مهدکودک نداریم، همکاران برای نگهداری فرزندان خود با مشکل مواجه هستند.

حال پرستاری بد است

یکی از پرستاران بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: حال پرستاری خیلی بد است. ما پرستاران شاهد مرگ و اتفاقات بدی بودیم. اکنون نیمی از پرستاران به دلیل سختی‌های فراوان در دوران شغلی و فعالیت در دوران بسیار سخت کرونا، دارو مصرف می‌کنند و پرستارهای شاغل روزانه موظف به ارائه خدمات به ۱۰ بیمار هستند.

وی با اشاره به این موضوع که حق عائله‌مندی به پرستاران زن داده نمی‌شود، اظهار داشت: چرا حقوق پرستاران که ۸۰ درصد کادر پرستاری را زنان تشکیل می‌دهند به خاطر ندادن حق عائله‌مندی و فرزندان حدود یک میلیون تومان کمتر از مردان است.

این پرستار با اشاره به دریافت حقوق هفت میلیون تومانی برای پرستاران با قراردادهای شرکتی و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای پرستاران طرحی ادامه داد: با توجه به اینکه پرستاران در کشورهای دیگر به راحتی جذب می‌شوند، به طور یقین حقوق پایین پرستاران منجر به مهاجرت پرستاران خواهد شد. چرا باید پرستاران دیگر مراکز درمانی از پرستار شاغل در مراکز وابسته به نفت و بانک مرکزی حقوق بسیار کمتری دریافت کنند.

وی گفت: به دلیل صدمات روحی و روانی پرستاران، این قشر باید جزو بازنشستگان سخت و زیان‌آور قرار گیرند. شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور به دلیل آسیب جسمی و روحی با ۲۰ سال سابقه می توانند بازنشسته شوند اما دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل داشتن اختیار در این زمینه اجازه بازنشستگی به پرستاران را نمی‌دهند.

مشکلات پرستاران مانند بیماری مزمن شده است

یکی دیگر از پرستاران با بیان اینکه چالش پرستاران زیاد است، اظهار داشت: با وجود سختی کاری که پرستاران در دوران فعالیت خود دارند. کمترین حق سختی کار به پرستاران داده می‌شود. موقعیت اجتماعی پرستاران به خوبی تعریف نشده است. انتظار داریم که منزلت اجتماعی آنان حفظ شود.

وی معتقد است که اکنون مشکلات پرستاران مانند بیماری مزمن شده است. اینکه گروهی نسبت به جامعه بی‌اعتماد شوند بار منفی زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید برای پرستاران حق جانبازی لحاظ شود زیرا بسیاری از آنها به دلیل مشکلات دوران فعالیت دچار مشکلات و لطمه شدید شده‌اند؛ باید برای موضوع اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران نیز اقدامات جدی صورت گیرد.

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته: حدود هشت هزار پرستار به خاطر آسیب‌دیدگی از دوران کووید- ۱۹ در ۲ سال اخیر شغل پرستاری را ادامه ندادند و در بخش‌های دیگر مراکز درمانی فعالیت می‌کنند.

خانه‌نشینی ۱۰ هزار پرستار

وی افزود: ۱۰ هزار پرستار طرحی جوان و متاهل که در دوران کرونا در بیمارستان‌ها مشغول بودند، اکنون خانه‌نشین شده‌اند و اگر فکری برای پرستاران بیکار نشود، تعداد نیروهای طرحی خانه‌نشین شده به ۱۷ هزار نفر افزایش می‌یابد.

میرزابیگی گفته است: یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم، اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است.پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این امر تخصیص یافته و به زودی پرداختی‌های پرستاران آغاز می‌شود.

وی افزود: از دولت می‌خواهیم به ضرورت پرداخت امتیاز فوق العاده خاص به پرستاران و مدافعان سلامت توجه شود و در این زمینه پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ۱۰۰ هزار کمبود پرستار در کشور وجود دارد، گفت: جذب ۱۷ هزار پرستار عدد قابل توجهی نیست. کمبود نیروی پرستار باید ساماندهی شود تا برای همیشه این مشکل اساسی را برطرف کنیم. از ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درخواست داریم به مدت دو هفته مصوبه‌ای برای بازگشت به کار پرستاران خانه نشین شده ارائه دهد و نیازی به مجوز استخدامی نباشد.

میرزابیگی اظهار داشت: با توجه به اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، آئین‌نامه‌ای در این مورد به مدت سه ماه به صورت آزمایشی در سراسر کشور اجرایی می‌شود. برای نخستین بار K پرستاری تعیین شد که ۴,۹۵۰ تومان است و بر اساس ارزش نسبی خدمات پرستاری اعمال خواهد شد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها