Generic filters
در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم؛

بیمارستان‌های غیردولتی ملزم به قرارداد با بیمه‌ها شدند/استقرار امضای الکترونیک پزشکان

مجلس شورای اسلامی

با تصویب مجلس شورای اسلامی، در برنامه هفتم توسعه بیمارستان‌های غیردولتی مکلف شدند در صورت درخواست سازمان‌های بیمه‌گر پایه درمان با آنان قرارداد امضا کرده و دفترچه‌های بیمه آنها را پذیرش کنند.

به گزارش ساعت سلامت،  با موافقت نمایندگان دولت و کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم، جزء ۳ بند الف ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم همراه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

این جزء از برنامه هفتم به این شرح است:

استحقاق سنجی بیمه شدگان

۳. به منظور یکپارچه سازی و ارتقای سطح قاعده مندی نظام خرید خدمات سلامت و تجمیع قواعد بیمه ای حوزه خدمات سلامت سرپایی و بستری و تسهیل و تسریع دسترسی ایرانیان در بهره مندی از این خدمات:

۱.۳ . همه شرکت ها و صندوق های بیمه پایه و تکمیلی درمان اعم از دولتی، غیردولتی، عمومی، خیریه و خصوصی و نیز دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند تا پایان سال اول اجرای این قانون، همه مراحل استحقاق سنجی اعم از احراز هویت و پوشش بیمه ای و پایش (کنترل) همپوشانی بیمه ای را منحصراً از طریق پایگاه برخط بیمه شدگان درمان کشور به انجام رسانند.

این شرکت ها و صندوق ها مکلفند داده های مرتبط با اطلاعات بیمه ای بیمه شدگان خود را در پایگاه، به روز نگه داشته و همه مراحل ارائه خدمات خود را منوط به استفاده از پایگاه کنند.

تدوین قواعد تجویز دارو و تجهیزات پزشکی

۲.۳.  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است تا پایان سال اول اجرای این قانون با هدف اعمال دقیق قواعد تجویز و خرید راهبردی خدمات و اعمال راهنماهای بالینی، پایش (کنترل) اصالت دارو و ملزومات و ١٢٠ مورد از تجهیزات مصرفی، پایش (کنترل) هویت و صلاحیت تجویزکنندگان نسخه ها و دستورات پزشکی را انجام دهد.

همچنین برای صاحبان امضای اسناد پزشکی در مشاغل و حِرف وابسته به نظام سلامت، «پایگاه قواعد سلامت» (سامانه سنجش یکپارچه قواعد استحقاق خدمات سلامت، هویت و صلاحیت سنجی کلیه تجویزگران نسخ و دستورات پزشکی و نیز صاحبان امضای اسناد در مشاغل و حِرف وابسته به نظام سلامت) را راه اندازی کرده و در اختیار سامانه های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد.

استقرار امضای الکترونیک پزشکان

در ادامه جزء ۵ بند «الف» ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم به تصویب نمایندگان رسید که به این شرح است:

۵ . وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با هدف مدیریت و پایش خدمات سلامت نسبت به استقرار و عملیاتی سازی امضای الکترونیک با ایجاد ساز و کارهای لازم از جمله «پایگاه قواعد سلامت» با فعال سازی کامل زیرساخت کلید عمومی از طریق اعطای مجوز به سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و سایر مراکز صدور گواهی امضای الکترونیکی ذیل مرکز میانی و اعمال نظارت سلسله مراتبی بر آنها با رعایت ماده ۱۰ قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۷ دی ماه ۱۳۸۲ اقدام کند.

پس از آن جزء ۶ بند «الف» ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید که به این شرح = است:

۶. از سال اول اجرای این قانون همه ارائه دهندگان خدمات سلامت اعم از دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و خصوصی حسب درخواست یا نیاز سازمان های بیمه گر پایه، ملزم به عقد قرارداد با بیمه های درمانی پایه و ارسال اسناد به صورت الکترونیکی هستند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف ۶ ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه اجرایی این بند را تدوین کرده و به تصویب هیأت وزیران برساند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:

برنامه هفتم توسعه برای نظام سلامت چه خوابی دیده است

نقدی بر لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها