Generic filters
نمایشگاه ایران هلث زیر ذره بین رسانه‌ها (4)

ایران هلث سه نقطه؛ خبر جدید آقای معاون

نمایشگاه ایران هلث پس از چهار روز به کار خود پایان داد. چهار روزی که از نیمه راه بیش از هر اتفاق دیگری تحت تاثیر سانحه ناگهانی سقوط بالگرد رئیس جمهوری قرار گرفت. فعالان تجهیزات پزشکی ایران سیاهپوش شدند اما فعالیت نمایشگاه را نیمه تمام نگذاشتند.

به گزارش ساعت سلامت، بیست و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی ایران هلث از 29 اردیبهشت تا اول خرداد برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از 600 شرکت کوچک؛ متوسط و بزرگ حضور داشتند و به معرفی محصولات خود پرداختند.

در کنار شرکتهای ایرانی تعدادی از شرکتهای چینی و روسی هم حضور داشتند و فروش برخی محصولات آنها بدون مجوز سازمان غذا و دارو حاشیه‌ ساز شد اما مهمترین موضوعی که سایه خود را بر نمایشگاه ایران هلث بیست و پنجم انداخت، برگزاری آن توسط پارک فناوری پردیس به عنوان یک نهاد دولتی بود.

مخالفان دولتی شدن نمایشگاه ایران هلث معتقد بودند: برگزاری این نمایشگاه که همواره در اختیار صنف تجهیزات پزشکی بوده یک فعالیت اقتصادی است و نباید دولت در این کار با بخش خصوصی رقابت کند؛ تشریفات قانونی در واگذاری نمایشگاه انجام نشده و سیاست های دستوری دولت به نفع نمایشگاه نیست.

موافقان نیز معتقد بودند، برگزاری نمایشگاه ایران هلث توسط دولت می تواند باعث حضور بیشتر مسئولان دولتی در این نمایشگاه شود و به رونق آن بیفزاید و شاید دولت بتواند وجهه بین المللی بودن نمایشگاه را تقویت کند.

یکی از مسائلی که در نمایشگاه ایران هلث و نمایشگاه های مشابه داخلی همواره حاشیه ساز و چالش برانگیز بوده، رقابت شرکتها  برای حضور مسئولان و بازدید کنندگان دولتی در غرفه‌های آنهاست زیرا در اقتصاد دولتی ایران و در زمانی که دولت مهمترین خریدار تجهیزات پزشکی است، آنانکه بتوانند بیشتر در دید مسئولان دولتی قرار بگیرند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

انتظار این بود که دولتی شدن نمایشگاه ایران هلث باعث افزایش بیشتر حضور مسئولان در این نمایشگاه تخصصی بشود اما به نظر می‌رسد میزان حضور مسئولان دولتی در این نمایشگاه بیشتر از سالهای گذشته نبود. حتی حضور نمایندگان مجلس نیز در این نمایشگاه چندان چشمگیر نبود.

مهمترین مقام دولتی که از بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث بازدید کرد، روح الله دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری بود که در آخرین روز نمایشگاه و بعد از شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری فقید ایران انجام شد.

او در این بازدید گفت: بزرگترین اتفاقی که در سالهای اخیر در حوزه علم و فناوری در ایران رخ داده، تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان است که در طول سه دهه اخیر بی سابقه است. تصویب این قانون با حمایت شخص آیت الله رئیسی انجام شد و با وجود مخالفتهایی که حتی در دولت سیزدهم با این قانون بود، شخص رئیس جمهوری پای کار ایستاد و با حمایت او به سرعت، تمام آیین نامه های اجرایی این قانون نیز ابلاغ شد.

دهقانی فیروز آبادی افزود: من فکر نمی کنم تا 10 سال آینده هیچ کاری ماندگارتر و تاثیرگذار تر از این قانون، در حوزه علم و فناوری داشته باشیم. کاری که به عنوان باقیات صالحات از شهید جمهور ما باقی ماند.

با وجود واگذاری برگزاری نمایشگاه ایران هلث به پارک فناوری پردیس در زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری، حضور معاون علمی رئیس جمهوری دور انتظار نبود اما به جز او حضور سایر مسئولان دولتی کمرنگ بود و به همین علت، حاشیه‌های کشاندن مسئولان به غرفه‌ها نیز کمتر از سالهای پیش بود. از بین وزرا نه تنها وزیر صنعت بلکه حتی وزیر بهداشت نیز از این نمایشگاه بازدید نکرد. بازدید دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز به روز اول و مراسم افتتاحیه محدود بود.

از میان نمایندگان مجلس نیز تعداد کمی از این نمایشگاه بازدید کردند و حتی حضور مسئول مستقیم تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت یعنی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز نسبت به سالهای قبل کمتر بود و مصاحبه‌ای نیز از او در رسانه‌ها منتشر نشد.

از بین نمایندگان مجلس نیز فقط حضور منصور آرامی، نماینده بندرعباس رسانه‌ای شد، او در این بازدید گفت: از نظر من نمایشگاه خوبی بود و نشان داد در خیلی از حوزه های تکنولوژی تجهیزات پزشکی پیشرفت کرده ایم و فرصت‌های زیادی در این عرصه وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

از بین مسئولان وزارت صمت، عبدالناصر آزاد بخت، مدیر کل دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به نمایشگاه ایران هلث آمد و آمار واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در حوزه تجهیزات پزشکی را در ایران 1500 واحد اعلام کرد.

از بین مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که مسئول مستقیم حوزه تجهیزات پزشکی است حضور دکتر اسحاق عامری، معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی اهل بندرعباس پر رنگتر بود و تقریبا در تمام چهار روز نمایشگاه ایران هلث مشغول بازدید و گفت و گو با نمایندگان شرکتهای حاضر در این نمایشگاه بود.

دکتر عامری پس از ساعت 5 عصر روز سه شنبه وقتی درهای سالن‌های نمایشگاه بسته و چراغ های آن خاموش شد به خبرنگار ساعت سلامت گفت: به نظر من نمایشگاه خوبی برگزار شد. در تمام چهار روز این نمایشگاه تلاش ما این بود که طی گفت و گو با نمایندگان شرکتها مطالبات و مشکلات آنها را بشنویم، در این نمایشگاه میز خدمت اداره کل تجهیزات پزشکی هم بر پا بود و هر مشکلی که امکان حل آن در این نمایشگاه بود سعی می کردیم حل کنیم.

وی افزود: تلاش ما این است که تا جای ممکن مسیر تولید تجهیزات پزشکی را هموار کنیم و سرعت صدور مجوزها را بالا ببریم. سعی می کنیم تا جای ممکن مرکززدایی کنیم تا فعالان این عرصه بتوانند مجوزهای لازم را در شهر خودشان بگیرند و لازم نباشد حتما به تهران بیایند.

عامری در پاسخ به پرسش ساعت سلامت درباره مشکلات و کاستی های ایران هلث 25 که می تواند در نمایشگاه سال آینده بر طرف شود و مهمترین مشکلات و مطالبات شرکتها از جمله تاخیر در صدور مجوزها گفت: اجازه بدید بعد از جمع بندی و دسته بندی مشکلات، دقیق تر به این سوال پاسخ بدهیم.

وی ادامه داد: در مورد زمان صدور مجوزها باید بگویم واقعا شرکتها مدت زیادی در اداره کل تجهیزات پزشکی معطل نمی شوند و مهمترین علت تاخیر در صدور مجوزها، تاخیر آزمایشگاهها در بررسی کیفیت محصولات است. تجهیزات پزشکی کالاهای حساسی هستند و صدور مجوز آنها نیازمند انجام آزمایشهای دقیق است زیرا با سلامت مردم مرتبط است.

معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی گفت: تایید کیفیت تجهیزات پزشکی مستلزم آزمایشهای بسیار دقیقی است که بعضی از آنها زمان بر است، متاسفانه تعداد آزمایشگاههای تایید کیفی تجهیزات پزشکی در کشور کم است و در سالهای اخیر نیز چندان افزایش پیدا نکرده‌اند.

عامری در پاسخ به این پرسش که سیاست ارزی جدید سازمان غذا و دارو در حوزه تجهیزات پزشکی چیست نیز گفت: به زودی در یک نشست خبری این موضوع را به طور کامل تشریح می‌کنیم.

او یک خبر جدید نیز برای فعالان تجهیزات پزشکی اعلام کرد و گفت: خبر خوب برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی این است که بخشنامه «جهش تولید تجهیزات پزشکی» به زودی ابلاغ می شود و با اجرای آن زمان خواب پرونده‌های تولید به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند.

بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث به کار خود پایان داد. نمایشگاهی که بیش از هر اتفاق دیگری تحت تاثیر شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری ایران بود. بسیاری از غرفه‌های شرکتها و تشکل های حاضر در این نمایشگاه به احترام رئیس جمهوری فقید ایران و این سانحه مهم چراغ غرفه را خاموش و بنر و اطلاعیه تسلیت نصب کردند.

حضور کمرنگ وزرا و مسئولان دولتی در این نمایشگاه نیز به طور قطع تحت تاثیر این حادثه ناگهانی بود. چرا که وزیر بهداشت و سایر وزرا در مراسم تشییع رئیس جمهوری فقید ایران بودند و انتظار حضور آنان در این نمایشگاه در حالی که 5 روز عزای عمومی اعلام شده، معقول نیست.

چراغ بیست و پنجمین نمایشگاه ایران هلث خاموش شد اما چراغ تولید و تحقیق خاموش نمی شود. فعالان تجهیزات پزشکی با تجربه بیشتر در دولت آینده با شکل و شمایل جدید در نمایشگاه بیست و ششم حاضر می شوند، بنابراین ایران هلث امسال پایان راه نیست و نباید در انتهای آن نقطه گذاشت. نمایشگاه ایران هلث ادامه دارد برای همین پایان آن سه نقطه است…

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها