Generic filters
عضو شورای عالی نظام پزشکی:

ایران می تواند سالانه 18 میلیارد دلار از گردشگری سلامت درآمد کسب کند

عضوشورای عالی نظام پزشکی گفت: هم اکنون با حضور سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت در ایران حدود 5 میلیارد دلار درآمد داریم که معادل صادرات روزی 500 بشکه نفت است اما با ظرفیتی که در ایران وجود دارد این درآمد تا 18 میلیارد دلار قابل افزایش است.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از نظام پزشکی، دکتر علی دباغ افزود: هم اکنون سالانه حداکثر یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت به ایران می آیند که اگر هر کدام متوسط دوهزار دلار در کشور خرج درمان و همین اندازه هزینه اقامت و رفت و آمد کنند، نزدیک به 5 میلیارد دلار در این حیطه درآمد کشور است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: می توان این عدد را به راحتی به حداقل 18 میلیارد دلار یعنی حداقل سالانه معادل 180 میلیون بشکه نفت یا روزی حدود 500 هزار بشکه نفت خالص بدون در نظر گرفتن هزینه های استحصال نفت در نظر گرفت.

وی ادامه داد: ضریب اشغال تخت های بیمارستان کشور حدود 70 درصد است و در حال حاضر 150 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که می توان با کمی برنامه ریزی در داخل و خارج کشور، این درآمد هنگفت را برای کشور ایجاد کرد.

دکتر دباغ افزود: آمارها نشان می‌دهد طی سال های اخیر تلاش‌هایی برای رشد گرشگری سلامت صورت گرفته ولی کافی نبوده است. کشورهایی از جمله هندوستان گردشگران بسیاری را در حوزه سلامت جذب کرده است؛ حتی از کشورهای مسلمان. گاهی بخش اعظمی از بیماران علی رغم برخی تفاوتهای فرهنگی به هندوستان مراجعه می کنند.

به گفته وی تحریم‌ها در جذب گردشگر سلامت تاثیرگذار هستند ولی نه به حدی که مانع از ورود گردشگران شوند. اگر سیستم فعالی در این حوزه وجود داشته باشد می‌توان در زمینه گردشگری سلامت خوب عمل کرد.

ضعف برنامه ریزی دولت در معرفی خدمات سلامت به بیماران خارجی

دکتر دباغ عنوان کرد: گردشگری سلامت عبارت است از اینکه یک عده‌ای را در بیرون از مرز کشور ترغیب کنید تا اطمینان کنند که جان و سلامت خود را به دست نظام سلامت کشور مد نظر بسپارند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: برای رسیدن به چنین هدفی به برنامه‌ریزی منسجم نیاز است. در این راستا باید سفارتخانه‌های ما برای جذب گردشگران سلامت تلاش کنند و گردشگران را به مراکز درمانی داخل ارسال کنند.

وی گفت: زیرساخت‌هایی همچون وبسایت‌ها و فضای مجازی برای تبادل اطلاعات بین بیماران و مراکز درمانی و سازمان‌‌های واسط بسیار تاثیرگذار و مهم هستند.

دکتر دباغ ادامه داد: هنوز آن ساز و کار نظام ملی گردشگری سلامت شامل بخش‌های درمانی و بیمارستانی و ارتباطی داخلی و خارجی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت خارجه و وزارت بهداشت و درمان برای استفاده از ظرفیت گردشگریسلامت یکدست نشده اند و هماهنگی کامل وجود ندارد.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی منجر شده زنجیره جذب بیماران خارجی، انتقال آنها به داخل، ارائه خدمات مناسب خارج و داخل بیمارستانی، ترخیص و ادامه خدمات بعد از ترخیص و ارسال بیمار به کشور خودش تعریف نشده باقی بماند و زنجیره و نظارت نداشته باشد.

به گفته دکتر دباغ می‌توان نمایندگی‌ بیمه‌هایی را زیر نظر نهادهای دولتی برای اعتماد بیماران خارجی دایر کرد که گذشته از برطرف کردن مشکلات آنان، اعتماد گردشگران سلامت را به ارائه خدمات جلب کرد. همزمان، صنعت بیمه هم می تواند به گردشگران سلامت خدمات ارائه و درآمد کسب کند.

بخش عمده درآمد گردشگری سلامت به جیب دلالان می رود

عضو شواری عالی نظام پزشکی درباره سود دلالان گردشگری سلامت گفت: آماری از میزان سود دلالان گردشگری سلامت به طور مستند در دست نیست ولی شنیده و دیده‌ها حاکی از این است که بخش مهمی از سود این خدمات ارزشمند، به جیب دلالان می‌رود و این به خاطر نبود ساز و کار مناسب و نظام مشخص در این زمینه است.

دکتر دباغ همچنین درباره تبلیغات داخلی و خارجی در زمینه گردشگری سلامت گفت: در بستر فضای مجازی همه می‌توانند تبلیغ ‌کنند مثلاً کشور ترکیه از طریق تبلیغات و فضای مجازی با کیفیت درمانی مشابه کشور ما یا حتی گاه پایین تر از آن، به مراتب پایین‌تر با تعرفه‌‌های بسیار بالاتر توانسته‌اند اعتماد گردشگران سلامت را به میزان بسیار بیشتری به خود جلب کنند.

وی گفت: خدمات پزشکی در ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای دنیا، از کیفیت بالاتری برخوردار است و تعرفه‌های آن نیز به نسبت بسیار پایین‌تر است ولی در جذب گردشگری سلامت کشورمان با مشکل روبروست. زیرا در سالهای اخیر، زنجیره جذب و انتقال بیمار خارجی در کشور به خوبی تعریف نشده است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها