Generic filters

اعتراض داوطلبان آزمون بورد رشته داخلی به سوالات غیر استاندارد

جمعی از دستیاران و داوطلبان رشته تخصصی داخلی نسبت به برگزاری آزمون غیر استاندارد بورد امسال (1401) اعتراض کردند و طی نامه ای به معاون آموزشی وزارت بهداشت خواستار رسیدگی به این اعتراض شدند.

به گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت، متن نامه داوطلبان معترض آزمون بورد امسال که به گفته آنان زیر 50 درصد قبولی داشته به این شرح است:

جناب آقای دکتر باقری فرد

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

همان طور که مستحضر هستید آزمون بورد رشته‌ داخلی امسال (۱۴۰۱)،  با سوالات بسیار غیر استاندارد و اغلب حفظی، کنکوری و بدون دید بالینی برگزار شد.

 پس از پایان آزمون نامه‌ اعتراضی به شماره ۱/۳۴۹۳۷ در تاریخ 13 شهریور 1401  از طرف حدود 200 رزیدنت و متخصص داخلی با ذکر دلایل به منظور درخواست مساعدت از معاونت آموزشی وزارتخانه تقدیم دبیرخانه وزارت بهداشت شد.

در آن نامه ذکر کرده بودیم که اغلب داوطلبان آزمون امسال، حداقل دو سال از عمر طبابت و رزیدنتی خود را به دلیل پاندمی کرونا در خدمت بیماران در راه مبارزه با این ویروس منحوس گذراندند.

دلسردی و مهاجرت پزشکان متخصص

 در آن نامه به مسأله مهم دلسردی پزشکان متخصص و فوق تخصص و مهاجرت آنها نیز اشاره کرده بودیم و گفته بودیم که قاعدتاً پزشکی که با داشتن تخصص مهاجرت می کند باید از این سیستم و اصلاح امور به کلی ناامید شده باشد چرا که بهترین سالهای عمر خود را به عنوان رزیدنت در شیفتهایی طولانی و مشقت بار با حقوق زیر خط فقر به امید آینده‌ای روشن سپری کرده است. حال در کشوری غریب باید شرایطی مشابه را تحمل کند.

علاوه بر ثبت نامه‌ اعتراضی که شرح آن رفت، در مهلت اعتراض به آزمون کتبی در سایت سازمان سنجش پزشکی نیز سوالات دوگزینه ای و مورد دار و گاه دارای کلید غلط با ذکر صفحه و سطر از رفرانس آزمون توسط معترضین به ثبت رسید.

 متعاقب این امر، آقای دکتر طباییان در گفتگو با شبکه سلامت قول مساعدت دادند و حرفهای امیدوارکننده‌ای را بیان کردند اما دریغ از عمل به یکی از آنها. 

سازمان محترم سنجش با همکاری وزارتخانه متبوع، در اقدامی هماهنگ نتایج آزمون بورد را عصر روز چهارشنبه در پایان ساعت کاری سازمانهای دولتی ، منتشر کردند و بدون حتی ارائه کلید نهایی با علم به این موضوع که روز بعد از اعلام نتایج، پنجشنبه و روز تعطیلی ادارات است و دست معترضان به جایی بند نخواهد بود تا شنبه که آزمون شفاهی در یک قدمی آنها قرار خواهد گرفت اما نتایج آزمون فاجعه بارتر از حتی خود آزمون بود. به این آمار اسفبار قبولی دقت فرمایید:

فسا ۰ نفر از ۴ نفر

شیراز ۵ نفر از ۱۷ نفر

ایلام ۰ از ۳ نفر

گرگان ۲ از ۷ نفر

بابل ۳ نفر از ۹ نفر

مازندران ۲ نفر از  ۹ نفر

بهشتی ۲۲ نفر از ۴۴ نفر

اهواز ۳ نفر از ۱۲ نفر

تبریز ۶ نفر از ۲۱ نفر

بندرعباس ۱ نفر از ۳ نفر

اردبیل ۱ نفر از ۹ نفر

اصفهان ۹نفر از ۱۹ نفر

قزوین ۱ نفر ار ۷ نفر

گيلان ١ نفر از ٦نفر

ارتش ۱ نفر از ۵ نفر

ارومیه ۳ نفر از ۶ نفر

زاهدان ۱ نفر از ۶ نفر

سمنان ۰ نفر از ۷ نفر

شاهرود ۰ از ۳ نفر

کرمان ۴ نفر از ۱۱ نفر

زنجان ۱ نفر از ۹نفر

کرمانشاه ۲ از ۱۲ نفر

بوشهر ۰ نفر از دو نفر

تهران امام ۱۸ نفر از ۲۴ نفر

تهران شریعتی ۶ نفر از ۱۲ نفر

شهر کرد ۱ نفر از ۷ نفر

رفسنجان ۱ نفر از ۴ نفر

اراک ۳ نفر از ۴ نفر

مشهد ۱۰ نفر از ۲۰ نفر

و….

همان طور که ملاحظه می فرمایید. قبولی در اغلب شهرها و مجموع قبولی کلی در آزمون بورد امسال زیر 50 درصد شرکت کنندگان است.

 تنها دو علت برای چنین نتیجه‌ای می‌توان متصور بود: یا نظام آموزشی‌ای که رزیدنت را در بستر خود می پروراند، ایرادی دارد که با توجه به اخذ نتایج به نسبت قابل قبول در بوردهای پیشین، این مساله دور از ذهن به نظر می رسد.

یا آزمون بورد ۱۴۰۱ آزمون استاندارد و خالی از ایرادی نیست. ضمن آنکه بهتر از ما مستحضر هستید آزمونی که بیش از 50 درصد شرکت کنندگان در آن مردود اعلام شوند در هیچ کجای دنیا آزمون قابل قبولی محسوب نمی‌شود.

آقای دکتر باقری فرد گرامی

سال قبل که آزمون بورد ۱۴۰۰ به سختی امسال نبود به دلیل اعتراضهای گسترده، متولیان امر در معاونت آموزشی وزارت بهداشت نسبت به بذل نمره و پایین بردن نمره پایه برای قبولی حداکثری داوطلبان اقدام کردند و نمره پایه در دو مرحله تا ۸۶ پایین رفت و نمرات بالای آن قبول محسوب شدند.

امسال ما درخواست نمره اضافه‌ای نداریم هرچند که خود را بیشتر از داوطلبان سال قبل مستحق مساعدت می دانیم. با توجه به اینکه بیشترین بار ویزیت و خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا بر دوش رزیدنتهای داخلی ورودی ۹۷ بود که در حال حاضر داوطلبان بورد امسال هستند. با این حال، تقاضای ما که تقاضایی شفاف و بر حق است شامل یکی از موارد زیر است:

۱. اعطای نمرات سوالات دو و گاه چند گزینه‌ای و دارای کلید اشتباه با توجه به متن صریح هریسون که جای شک و شبهه باقی نمی‌گذارد به همه داوطلبان که شامل سوالات شماره ۷، ۸۵، ۵۷،۶۶، ۸۳، ۱۰۷، ۱۱۸، ۱۳۸ است و تنزل آستانه قبولی به عدد ۸۵ با توجه به درجه سختی و غیر استاندارد بودن سوالات

 یا

۲. با توجه به اینکه نمره نفر اول آزمون (۱۳۰) بیانگر این است که در بهترین شرایط و با بهترین آموزش در این سیستم آموزشی، برترین داوطلب این آزمون نتوانسته به ۲۰ سوال آن پاسخ دهد و با توجه به درصد غیر معقول مردودین آزمون که نشانگر غیر استاندارد بودن آن است و این امر نیازی به اثبات ندارد. نمره اولین نفر آزمون، ۱۵۰ محسوب شده و به نسبت آن به نمرات افراد در مراتب پایین تر اضافه شود.

لازم به ذکر است که در رشته های دیگر از جمله گوش و حلق و بینی، اطفال و کاردیولوژی با توجه به سوالات و درصد قبولی‌ها تصمیمات مشابهی گرفته شده است.

از شما پزشک و استاد محترم تقاضا داریم نسبت به خواسته‌های برحق و بجای ما پزشکان خدوم و متخصصان جوان کشور بی تفاوت نباشید و ما را از داشتن آینده‌ شغلی مطمئن در سایه عدالت و حق طلبی مایوس نفرمایید.  

امضا کنندگان این نامه حق ادامه‌ این دادخواهی را در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، از طریق مراجعه به مراجع ذی صلاح برای خود محفوظ می دانند.

با تشکر

جمع کثیری از داوطلبان آزمون بورد داخلی ۱۴۰۱

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها