Generic filters
در نامه به معاون درمان وزارت بهداشت مطرح شد

اعتراض انجمن صنفی متخصصین به سپردن مدیریت تجهیزات پزشکی به داروسازان

مسلمی

رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در نامه ای خطاب به معاون درمان وزیر بهداشت نسبت به ابلاغیه جداسازی مدیریت تجهیزات پزشکی سرمایه ای و مصرفی اعتراض و اعلام کرد: این تصمیم موجب مشکلات جبران ناپذیر در خدمات بیمارستانی می شود.

به گزارش ساعت سلامت، مهندس احمد مسلمی در این نامه تاکید کرد: سلب اختیارات قانونی متخصصین تجهیزات پزشکی در مدیریت تجهیزات غیر سرمایه ای مراکز درمانی و واگذاری این امور به افراد فاقد تخصص و وجاهت قانونی بر خلاف دستورالعمل مسئولان فنی تجهیزات پزشکی است و زمینه نا امیدی این متخصصان و مهاجرت آنها از کشور را فراهم می کند.

وی در این نامه افزود: تفکیک حوزه کارشناسی تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه ای از یکدیگر تصمیمی غیر علمی است و به سبب وجود بیش از 50 هزار کد IRC ثبت شده برای تجهیزات پزشکی مصرفی که مستقیماً در بکارگیری و عملکرد دستگاههای سرمایه ای مورد استفاده قرار می گیرند، غیر ممکن است.

رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در این نامه گلایه آمیز تاکید کرد: جداسازی برخی مسئولیتها و اختیارات فنی و تخصصی تجهیزات پزشکی مصرفی از واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان موجب ایجاد ابهام و اختلال در فرآیند مسئولیت پذیری موضوعات مرتبط با خدمت ارائه شده خواهد شد.

متن کامل نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر کریمی

معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

همان طور که استحضار دارید ابلاغیه شماره ۴۰۰/۱۳۶۱۱د مورخ  31/06/1400 معاون محترم درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سابق در خصوص ابلاغ « شناسنامه و استاندارد خدمت دستورالعمل تشکیل بخش مراقبتهای دارویی ملزومات و تجهیزات پزشکی غیر سرمایه ای در بیمارستانها» موجب بروز مشکلات عدیده و بعضا جبران ناپذیر در زمینه ارائه خدمات حوزه تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی سراسر کشور شده است.

 از جمله مشکلات مذکور می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
  1. ایجاد شکست در سطوح اساسی مدیریت سیاستگذاری برنامه ریزی، اجرا و نظارت به سبب سلب اختیارات قانونی متخصصین تجهیزات پزشکی شاغل در مراکز درمانی در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی موضوعات حوزه تجهیزات پزشکی مصرفی غیر سرمایه ای و واگذاری آن به افراد فاقد وجاهت قانونی و تخصص آکادمیک در مغایرت با دستورالعمل مسئولین فنی تجهیزات پزشکی ویژه موسسات پزشکی به شماره مدرک 01-PR-WI  و مفاد طرح طبقه بندی مشاغل عمومی و اختصاصی وزارت متبوع
  2.  ۲- ایجاد فضای ناامیدی در میان متخصصین حوزه مهندسی پزشکی به ویژه فارغ التحصیلان گرایش بیومترال، بافت و بالینی به سبب نادیده گرفتن تخصص و شأن حرفه ای ایشان در ارائه خدمات حوزه مهندسی پزشکی در مراکز درمانی کشور و در نتیجه افزایش شیب مهاجرت این متخصصین از کشور

3- بروز تناقض با منابع و استانداردهای علمی و رگولاتوری بین المللی در حوزه تجهیزات پزشکی، با توجه به آنکه در تمامی منابع و استانداردها بین المللی از قبیل ISO.CE. FDA WHO و . . تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه ای به صورت یک مجموعه واحد تحت عنوان MEDICAL DEVICE و مشخصا مجزا از سایر فرآورده های سلامت محور (نظیر دارو) تعریف شده و لزوم قرارگیری تمامی مجموعه تجهیزات پزشکی تحت نظارت فنی و رگولاتوری مهندسین پزشکی در استاد معتبری همچون

(HUMAN RESOURCES FOR MEDICAL DEVICES- The role of biomedical emdineers 2017)

منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت همواره مورد تاکید بوده است.

 لذا تفکیک حوزه کارشناسی تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه ای از یکدیگر بر اساس منابع مذکور غیر علمی و به سبب وجود بیش از 50  هزار کد IRC ثبت شده برای تجهیزات پزشکی مصرفی که مستقیماً در بکارگیری و عملکرد دستگاههای سرمایه ای مورد استفاده قرار می گیرند، غیر ممکن است.

ابهام در مسئولیت پذیری

۴- بروز تناقض و ابهام در مسئولیت پذیری هر گونه حادثه خطا یا اشتباه با توجه آنکه مجموعه خدمات مراکز درمانی به بیماران در حوزه تجهیزات پزشکی حاصل تعامل تام و تمام تجهیزات پزشکی سرمایه ای نیمه مصرفی و مصرفی در کنار هم بوده و جداسازی برخی از مسئولیتها و اختیارات فنی و تخصصی تجهیزات پزشکی مصرفی از واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان موجب ایجاد ابهام و اختلال در فرآیند مسئولیت پذیری موضوعات مرتبط با خدمت ارائه شده خواهد شد.

لنا مستدعى است به منظور جلوگیری از افزایش آسیبهای ناشی از تناقضات علمی مورد اشاره و رفع ظن هدایت به سمت انحصارگرایی در بدنه وزارت بهداشت و همچنین در راستای سیاستهای کلان آن مقام محترم در زمینه تخصص گرایی و تاکید بر توجه به شواهد و مستندات فنی و علمی در سازماندهی امور مقتضی در خصوص صدور اصلاحیه مبنی بر بلااثر بودن بندهای مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی مصرفی (غیر سرمایه ای) در سند صدرالاشاره صادر فرمایید.

 بدیهی است این انجمن در راستای فعالیتهای صنفی و دفاع از حقوق متخصصین این رشته خود را مکلف به پیگیری مسئله از وزارت متبوع و سایر مبادی ذیربط می داند. بیشتر از مساعدت و توجه جناب عالی سپاسگزارم.

مهندس احمد مسلمی

رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها