Generic filters
وزیر بهداشت اعلام کرد

اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار به واردات دارو و تجهیزات پزشکی/ اعطای ۳۰ همت وام به شرکت های دارویی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳.۵ میلیارد دلار ارز 28 هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده شده و ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار آن برای تأمین کامل نیازهای این حوزه اختصاص می یابد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از وزارت بهداشت بهرام عین اللهی در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و در جمع خبرنگاران همچنین از توافق این وزارتخانه با بانک مرکزی برای اعطای ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید در قالب سرمایه در گردش از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های دارویی خبر داد.

وزیر بهداشت گفت: مقرر شد برای پرداخت ۳۰ همت تسهیلات جدید به شرکت های دارویی برای تامین دارو و مواد اولیه، سازمان غذا و دارو بانک های عامل و فهرست شرکت های دارویی را به بانک مرکزی معرفی کند تا سهمیه بانک های عامل توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ شود.

وی افزود: پایان سال ۱۴۰۲ ثبت سفارش های ارسالی سازمان غذا و دارو در تالار اول پس از اعمال اولویت از سوی این سازمان، طی حداکثر ۴۸ ساعت و همچنین ثبت سفارش های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در تالار دوم بر اساس تاریخ ایجاد گواهی ثبت آماری حداکثر طی ۷۲ ساعت تخصیص می یابد.

وزیر بهداشت همچنین به توافق امروز با بانک مرکزی برای تامین ارز شرکت‌های واردکننده دارو تاکید کرد و افزود: به هر میزان که صادرات دارو توسط شرکت های دارویی صورت پذیرد به صورت فصلی، گزارش مربوطه توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال و عدد مزبور به سهمیه ارزی حوزه دارو اضافه شود.

پول نیست اما مشکلات زیاد است

بر اساس گزارش ایسنا عین اللهی خطاب به روسای دانشگاههای علوم پزشکی گفت: در حال حاضر نه بودجه‌ و نه پولی هست و در عین حال مشکلات بسیار زیاد است؛ اگر مرد میدان هستید، وسط بیایید و کار کنید.

وی افزود: انتظار داریم اعضای کمیسیون بهداشت و درمان هم به عنوان قانون‌گزار و هم به عنوان کارشناس به ما کمک کنند. امسال در ماه مبارک رمضان با تمام اعضای نظام پزشکی، روسای بیمارستان‌ها، سندیکای دارو و… جلسات متعددی داشتیم.

عین‌الهی گفت:۲۰ سال از اجرای طرح پزشکی خانواده می‌گذرد، گفت: اکنون در حال تجزیه و تحلیل این هستیم و مدت‌هاست که پزشکی خانواده را در دو استان اجرا می‌کنیم. بدون منابع کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. همان یک درصد ارزش افزوده که سال گذشته تصویب شد، بسیاری از مشکلات بهداشت و درمان کشور را حل کرد.

وزیر بهداشت افزود: در 6  ماه گذشته دو جلسه شورای‌عالی سلامت در زمینه اورژانس و سند تغذیه با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. به هر حال ما در گویش‌مان در حوزه سلامت نقاط مشترکی داریم. نقطه مشترک ما رفع نیاز جامعه، کمک به محرومان، تقویت حوزه بهداشت اعم از خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و ایرانیزه کردن بسیاری از طرح‌ها در حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی دوستان فشار آوردند که حتما باید 5 هزار پزشک عمومی پذیرش کنید. این طرح از نظر ذهنی خوب است، اما قابلیت اجرا ندارد. مثل این است که بگوییم همه خیابان‌های تهران مترو داشته باشد. ما باید طرحی را مصوب کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد و با توجه به امکانات‌ کار کنیم.

20 درصد مردم فارس به پزشک خانواده مراجعه نکردند

عین‌اللهی گفت: تا چند ماه قبل زیرساخت آی‌تی قوی نداشتیم. اکنون زیرساخت پرونده الکترونیک ایجاد شده که می‌تواند از ابتدا تا انتهای جریان بیماران و نظام ارجاع را به ما نشان دهد. باید توجه کرد که نظام ارجاع  بدون پرونده سلامت چیز عبثی است.

وی افزود: در برخی طرح‌ها در مناطق محروم اولویت بالاتری داریم که قابلیت اجرا هم دارد. در شیراز ۲۰ درصد جمعیت یعنی بالغ بر ۶۸۰ هزار نفر اصلا به پزشک خانواده مراجعه نکرده‌اند و مستقیما به متخصص مراجعه می‌کنند و دیگر نباید به آنها سرانه بدهیم.

پزشک خانواده بدون بیمه قوی به جایی نمی رسد

عین‌اللهی گفت: کار راهنماهای بالینی در معاونت درمان به اتمام رسیده است. در این زمینه بیمه اقدامات خوبی در سال قبل انجام شد. همچنین بیمه همگانی شش میلیون نفر با 6 هزار میلیارد تومانی که دریافت شد، انجام شد.

وی افزود: امیدواریم با کمک مجلس بیمه همگانی به قانونی پایدار تبدیل شود. اگر قضیه بیمه به لحاظ قانونی حل نشود، بحث پزشک خانواده پیش نمی‌رود چراکه یکی از زیرساخت‌های پزشک خانواده است.

وی تاکید کرد: یکی از خواهش‌های ما این است در برنامه هفتم توسعه مشکلات بهداشت و درمان دیده شود. اگر دوستان کمیسیون بهداشت کمک کنند و قوانین دائمی درست شود، بسیاری از مشکلاتمان رفع می‌شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها