Generic filters

آیا مهاجرت پزشکان افزایش یافته است؟

پزشک

اخیرا مسئولان سازمان نظام پزشکی حرف های ضد و نقیضی درباره افزایش مهاجرت پزشکان زده‌اند. اما هیچ آمار و و ارقامی دال بر درستی این گفته خود ارائه نکرده‌اند، آیا افزایش مهاجرت پزشکان واقعیت دارد یا هدف دیگری پشت این سخنان است؟

به گزارش ساعت سلامت، اولین بار حدود سه ماه پیش بود که دکتر محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله که حدود یکسال پیش، پس از برگزاری انتخابات نظام پزشکی به ریاست این سازمان انتخاب شده بود، پس از ماهها سکوت، نسبت به غیر واقعی بودن تعرفه‌های پزشکی لب به سخن گشود و از افزایش مهاجرت پزشکان سخن گفت.

او با این گفته خود، در قامت نماینده جامعه پزشکی از یک مطالبه مهم سخن گفت. زیرا بسیاری از اعضای جامعه پزشکی معتقدند، تعرفه های پزشکی واقعی نیست و هزینه‌های پزشکان را با توجه به تورم و گرانی‌های اخیر جبران نمی کند.

دکتر کوروش شمیمی، رئیس هیات مدیره بیمارستان می‌گوید: با وجود هزینه‌های سنگین، تورم و گرانی در کشور و افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران، تعرفه‌های پزشکی مصوب دولت با افزایش حدود 20 درصدی جوابگوی هزینه‌ها و تورم نیست.

دکتر عبدالرسول صداقت، عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز می‌گوید: اگر سازمان نظام پزشکی خواستار واقعی شدن تعرفه‌های پزشکان است. به این خاطر است که هزینه‌های پزشکان با دلار محاسبه می‌شود و شاهد تورم ۶۰۰ تا هزار درصدی در حوزه پزشکی هستیم!

او معتقد است: مطابق قانون، تعرفه‌های پزشکی باید بر اساس قیمت تمام شده به اضافه سود معقول، برای بخش خصوصی و دولتی محاسبه شود. اما هیچ وقت تعرفه‌های پزشکی در ایران واقعی نمی‌شود.

بزرگنمایی مهاجرت برای افزایش تعرفه‌ها

افزایش حدود 20 درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال 1401، میزان ویزیت مصوب پزشکان متخصص را به 104 هزار و 158 هزار تومان برای پزشکان فوق تخصص رساند. اما بسیاری از پزشکان متخصص و فوق متخصص این تعرفه‌ها را قبول ندارند و معتقدند تعرفه‌های واقعی پزشکان اعدادی به مراتب بیش از این ارقام است. به همین علت سازمان نظام پزشکی از وزارت بهداشت خواسته، تعرفه‌های پزشکی دوباره افزایش پیدا کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همزمان با درخواست بازنگری و افزایش تعرفه‌های پزشکی از افزایش مهاجرت پزشکان به کشورهای دیگر و احتمال نیاز کشور به اعزام بیمار به خارج و حتی احتمال ورود پزشکان خارجی به کشور سخن گفته است.

اما جوی که سازمان نظام پزشکی مبنی بر افزایش مهاجرت پزشکان ایجاد کرده با گفته‌های سایر بزرگان نظام پزشکی در تناقض است. دکتر منصور جعفری نمین، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفته است: «ایران بهشت پزشکان است».

او البته با ذکر این جمله کلیدی باز هم همسو با دیگر مسئولان سازمان نظام پزشکی از افزایش مهاجرت پزشکان سخن می‌گوید. اما درباره آمار مهاجرت پزشکان حرفی نمی‌زند و تنها به این جمله بسنده می کند: از ارائه آمار مهاجرت پزشکان معذوریم. اما در کل باید گفت آمار مهاجرت پزشکان نگران‌کننده و رو به افزایش است.

با این وجود تکیه سازمان نظام پزشکی بر افزایش مهاجرت پزشکان با هدف افزایش تعرفه‌های پزشکی تیغ دولبه‌ای است که یک نتیجه آن لزوم افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های تخصصی است، امری که جامعه پزشکی برای حفظ موقعیت خود با آن موافق نیست.

اصلاح می‌کنم

به همین علت دکتر رئیس زاده دو ماه پس از مصاحبه‌های مکرر خود مبنی بر افزایش مهاجرت پزشکان شهریور ماه با  تعدیل سخنان قبلی خود حرف‌های دیگری زد، او 27 شهریور به ایسنا گفت: پدیده مهاجرت پزشکان از قدیم و حتی زمانی که معیشت پزشکان خوب بوده وجود داشته اما میزان مهاجرت پزشکان از سایر رشته‌ها پایین‌تر است.

او اضافه کرد: گر چه عدد مطلق مهاجرت پزشکان زیاد نیست. اما حتی مهاجرت یک پزشک از کشور به هر دلیل که باشد، نگران کننده است.

وی با وجود این باز هم بر افزایش تعرفه‌های پزشکان تاکید کرد و گفت: باید تعرفه‌ها را واقعی کنیم و این بحث جدی است.

واقعیت این است که پزشکان نیز مانند سایر گروه‌های دیگر ممکن است از کشور مهاجرت کنند اما میزان آن به خصوص در گروه پزشکان متخصص به مراتب از سایر گروه‌ها کمتر است. پزشکانی که بعد از دوران طولانی و خسته کننده تحصیل پزشکی عمومی با هزینه‌های کلان و استفاده از سهمیه‌های مختلف از سد آزمون دستیاری می‌گذرند تا وارد بهشت تخصص شوند، چرا باید مهاجرت کند؟

اگر هم جمعی از پزشکان بار سفر می‌بندند و مهاجرت می‌کنند. بیشتر پزشکان عمومی هستند که وضعیت معیشتی آنها با سایر اقشار جامعه خیلی تفاوتی ندارد اما پزشکان متخصص در هیچ جای دنیا درآمد سرشاری که در ایران به دست می‌آورند، ندارند.

هیچ جای دنیا امکان تعارض منافع در بخش دولتی و خصوصی مانند ایران برای پزشکان متخصص فراهم نیست و در هیچ کجای دنیا تا سن 100 سالگی با لرزش دست نمی‌توانند، جراحی کنند.

درست ترین حرف را در میان پزشکانی که خواستار افزایش تعرفه‌های پزشکی هستند، دکتر جعفری نمین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی زده است، وقتی که گفت: «ایران بهشت پزشکان است». اما حرف درست تر این است که « ایران بهشت پزشکان متخصص است».

ایران بهشت پزشکان

حالا جامعه همصدا و متحد پزشکی از هر وسیله ای برای افزایش درآمد آن هم در شرایط بد اقتصادی اکثریت جامعه استفاده می‌کند. ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بهانه خوبی بود که کارانه پزشکان دو برابر شود و در شهرهای برخوردار به 120 میلیون تومان برسد و در مناطق کمتر برخوردار بدون سقف شود.

این درآمد افسانه‌ای آن هم فقط در بخش دولتی و از بیت المال در هیچ گروه شغلی دیگری مثال ندارد. در حالی که درآمد اصلی بسیاری از پزشکان در مطب‌ها و بیمارستانهای خصوصی رقم می خورد، حالا سوال اصلی این است آیا افزایش مهاجرت پزشکان متخصص واقعیت دارد یا فقط یک ترفند رسانه‌ای برای توجیه درآمدهای چند صد میلیونی آنان درست در میانه بحران اقتصادی سایر اقشار جامعه است؟

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها