Generic filters
هشدار رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران

آزمایشگاه های طبی در مرز ورشکستگی قرار دارند

آزمایشگاه

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران گفت: وضعیت آزمایشگاههای تشخیص طبی در ایران بحرانی است،  اغلب آنها در مرز ورشکستگی قرار دارند و بسیاری از متخصصان این حوزه برای تامین زندگی خود مجبورند از کیفیت کیت ها بزنند یا به سراغ کارهای زیبایی بروند.

به گزارش ساعت سلامت، محمدرضا امینی فرد افزود: نقش آزمایشگاهها در تشخیص بیماری ها بی بدیل است. ۷۰ درصد بیماری‌ها و ۹۰ درصد تشخیص‌های سنگین در آزمایشگاه‌های پاتولوژی  تشخیص داده می‌شود.

وی افزود: با وجود اهمیت نقش آزمایشگاهها در تشخیص بیماری ها فقط  حدود ۳ تا ۵ درصد منابع سلامت به آزمایشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود و تعرفه های آزمایشگاهها با مسئولیت آنها همخوانی ندارد به همین علت سرمایه گذاری لازم در این حوزه انجام نمی شود.

امینی فرد گفت: یک نمونه آن تعرفه 350 تا 400 هزار تومانی بیوپسی معده برای تشخیص سرطان است در حالی که درمان آن صدها میلیون تومامن هزینه دارد.

وی افزود: در این شرایط نه تنها رغبتی برای تأسیس آزمایشگاه‌های پزشکی وجود ندارد، بلکه بیم تعطیلی همین آزمایشگاه‌های موجود می‌رود.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در مرز ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند. اگر وزارت بهداشت و بیمه‌ها، فکری نکنند، قطعاً شاهد تعطیلی آزمایشگاه‌های پزشکی در کشور خواهیم بود و ممکن است افراد برای انجام برخی آزمایش‌ها، مجبور شوند به دیگر کشورها بروند.

وی گفت: انجام آزمایش‌های با کیفیت به تشخیص بهتر بیماری‌ها و کاهش بستری‌ها و عوارض بیماری‌ها و همچنین، اقتصاد درمان کمک می‌کند. تشخیص‌های خوب باعث کاهش مراجعات متعدد به پزشک می‌شود.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، گفت: در آزمایشگاه‌ها حداقل ۵۰۰ قلم وسیله و مواد مصرفی استفاده می‌شود، هزینه‌های آب و برق، هزینه پرسنل و…، به گونه‌ای است که نمی‌توان کارکرد آزمایشگاه را مثل یک مکان تجاری تلقی کرد و مالیات بست.

افت کیفیت لوازم آزمایشگاهی و افزایش بی‌اعتمادی مردم

امینی فرد افزود: شرایط سخت مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی باعث می‌شود شاهد تخفیف برخی آزمایشگاه‌ها در انجام آزمایش بیماران باشیم. این قبیل آزمایشگاه‌ها مجبورند از کیفیت مواد مصرفی بزنند و به جای تهیه کیت دو میلیونی، کیت ۲۰۰ هزار تومانی تهیه کنند و در این بین، بیمار آسیب می بیند. از سوی دیگر، اعتماد بین پزشک و بیمار صدمه می بیند.

وی ادامه داد: چطور توقع داریم متخصص پاتولوژی در نقطه صفر مرزی با ۱۰ میلیون حقوق کار کند و کارانه او را یک سال بعد بدهیم.اگر نخواهیم به جایگاه آزمایشگاه‌ها اهمیت بدهیم، متخصصین این حوزه مجبورند سراغ کارهای غیر پزشکی یا انجام کارهای زیبایی مثل تزریق ژل و بوتاکس بروند.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران افزود: ده‌ها بار نامه نوشته ایم به وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس و…، و گفته ایم نیروی متخصص آماده کار داریم؛ اما باید حمایت شوند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط:

آزمایشگاههای کنترل کیفی تجهیزات پزشکی ضعیف است

آزمایشگاههای طبی با کمبود کیت تشخیصی مواجه هستند

بحران در آزمایشگاههای طبی/ مجبوریم کیت قاچاق بخریم

کمبود کیت آزمایشگاهی بیماران را سرگردان و پزشکان را سردرگم کرده است

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها