Generic filters
پیشنهادهایی برای دولت آینده (قسمت سوم دکتر طبائیان)

مهمترین چالش وزیر بهداشت آینده اجرای پزشک خانواده است

دبیر انجمن‌های علمی مطالعات کبدی و آندوسکوپی‌های گوارشی گفت: مهمترین چالش وزیر بهداشت آینده اجرای درست و کامل برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت است، کاری که وزرای بهداشت مختلفی آمدند و نتوانستند اجرا کنند.

به گزارش ساعت سلامتسلسله گفت‌وگوهای سلامت بدون سانسور در استودیوی خبری و رسانه‌ای همایش‌های مشترک هپاتیت، آندوسکوپی گوارشی و جامع گوارش و کبد، در جهت ارائه راهکارها و پیشنهاد به دولت و وزیر بهداشت آینده در حوزه سلامت شکل گرفت.

در این قسمت با دکتر امیرپاشا طبائیان معاون آموزشی نظام پزشکی تهران بزرگ و دبیر انجمن‌های علمی مطالعات کبدی و آندوسکوپی‌های گوارشی، که سمت‌هایی هم در وزارت بهداشت برعهده داشته و دارد گفت‌وگو می‌کنیم.

به عنوان یک کارشناس نظام سلامت اگر بخواهید به رئیس دولت جدید پیشنهادهایی در حوزه سلامت ارائه بدهید چه پیشنهادهایی دارید؟

بحث سلامت بحث بسیار مهمی است که همه دولت‌ها با آن درگیر بودند، نکته‌ای که وجود دارد این است. هر کسی که ریاست دولت را عهده دار شود باید سیاست‌های کلی سلامت که از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شده را سرلوحه کار خود قرار بدهد.

اگر بتوانیم این سیاست‌ها را اجرا بکنیم قطعاً خیلی از مشکلات‌ برطرف می‌شود. کارهای خیلی خوبی در این دولت انجام شد. من خودم شاهد این زحمات بودم، اما هر کاری که انجام می‌شود یکسری هم نقص و ایراد وجود دارد که امیدواریم دولت بعدی بتوانند سیاست‌های خوبی که اجرا شده را ادامه بدهند و آن جاهایی که نقص وجود داشته و اشکال وجود داشته را برطرف کنند.

از مواردی که بسیار مهم است بحث نظام ارجاع، پزشک خانواده یا در این دولت به اسم سلامت خانواده و همچنین پرونده الکترونیک است که کارهای خوبی انجام شد، به هر حال نسخه الکترونیک کار خوبی بود که اجرایی شد و پرونده الکترونیک هم کارهایی برایش انجام شده ولی می‌دانیم هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

نظام ارجاع و پزشک خانواده هم  بحث مهمی است که سال‌ها در همه دولت‌ها مطرح بوده، خیلی از وزرا خواستند آن را اجرا کنند ولی متاسفانه به صورت قطعی اجرایی نشد. امیدواریم نفر بعد بتواند این بحث را اجرایی کند.

نکته مهم بعدی بحث پیشگیری است. درست است که باید کارهایی برای درمان انجام بدهیم ولی پیشگیری مهمتر  است پیشگیری در بیماری‌ها را باید حتماً در اولویت کار قرار بدهیم. چه بهتر اینکه با فرهنگ‌سازی بتوانیم جلوی فشار خون و دیابت را بگیریم یا در رشته من بتوانیم جلوی کبد چرب را بگیریم. با کار برنامه‌ریزی شده و پیشگیری خیلی از مشکلات حل شده و بار مالی سنگینی که به بخش درمان و کلیت نظام سلامت وارد می‌شود را می شود کمتر کرد.

بحث انضباط مالی هم بسیار مهم است. وزارت بهداشت از نظر بودجه یکی از بزرگترین وزارتخانه‌هایی است که بودجه دریافت می‌کند حتماً انضباط مالی در این وزارتخانه باید به طور کامل برقرار باشد. حوزه‌های مختلفی در وزارت بهداشت داریم و شاید یک نفر اشراف کامل روی همه حوزه‌ها نداشته باشد.

معاونت آموزشی، معاونت درمان، معاونت بهداشت، معاونت غذا و دارو، تجهیزات پزشکی و سایر قسمت‌ها این‌ها هر کدام نیاز به کارشناسی دارد که در آن حوزه کار کرده باشد، استفاده از افرادی که در آن حوزه مسلط باشند نکته مهمی است و باید حتماً مورد تاکید قرار بگیرد،از افرادی استفاده بکنیم که در آن حوزه مشخص کار کرده باشند.

وزیر جدید از کدام نهاد یا افراد می‌تواند بهترین مشورت‌ها را بگیرد؟

می‌شود یک شورای مشورتی یا یک شورای سیاستگذاری در حوزه سلامت ایجاد کرد که بتواند به وزیر آینده مشورت بدهد. اگر شورای سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف در وزارت بهداشت تشکیل بشود، اینکه چه افرادی در چه حوزه‌هایی صاحب‌نظر هستند کاملاً مشخص است و خیلی راحت می‌توانند با این افراد مشورت کنند.  به شرط اینکه وزارت بهداشت وارد سیاست نشود.

حوزه سلامت حوزه‌ای است مجزا از سیاست و هیچ زمان حوزه سلامت نباید با سیاست درگیر باشد به این علت که حوزه سلامت یک حوزه تخصصی است. اینکه پرونده الکترونیک داشته باشیم واقعاً با سیاست خیلی ارتباطی ندارد یا اینکه ما در حوزه سلامت به تمرکز بر حوزه پیشگیری از بیماری ها نیاز داریم با سیاست ارتباطی ندارد.

در این دولت در بعضی از حوزه‌ها اتفاقات خوبی افتاد یکی در بحث پرستاری برای اولین بار بعد از چندین سال مصوبه تعرفه پرستاری اجرا شد ولی اشکالاتی هم داشت بالاخره هر مصوبه‌ای که در ابتدا اجرا می‌شود دچار اشکالاتی هست.

حتماً باید در دولت بعد اصلاح تعرفه پرستاری را داشته باشیم ضمن اینکه برای پرستارها بحث اضافه کار اجباری را داریم با عدد ناچیز 20 تا 25 تومان برای هر ساعت، حتماً باید اصلاح شود.

درخصوص سایر موارد مثالی بزنم مثلاً با گروه تغذیه صحبت کردیم، با متخصصین زنان، با متخصصین بیهوشی، با فوق‌ تخصص‌های ICU، با متخصصین گوارش با همه این‌ها صحبت کردیم واقعاً اکثر بحث‌هایشان بحث کارشناسی است و حرف‌های درستی است.

حرف درست باید شنیده شود، صحبت‌های کارشناسی باید شنیده شوند. درخصوص سایر مسائل مشکلات رزیدنت‌ها بحث مهمی است که به هر حال در این دولت خیلی به آنها رسیدگی شد.

حقوق‌شان خیلی بیشتر شد و به عدد 12 تا 14 میلیون تومان و برای متأهلین به عدد بیشتری رسید ولی باز هم جبران زحمات آنان نمی‌شود و باید فکری کنیم که شرایط برایشان بهتر کنیم.

واقعا مشکلی نداریم که بگوییم این‌ها را نمی‌شود حل کرد ولی آن چیزی که باید داشته باشیم این است که بخواهیم، وقت بگذاریم، کار کارشناسی کنیم، برایمان اهمیت داشته باشد می‌توانیم مشکل گروه‌های مختلف پزشکی را حل کنیم.

هدف اصلی‌ این است که آلام مردم کم بشود و همان طور که رهبر بزرگمان گفتند دردی به غیر از درد بیماری نداشته باشند.

 باید سعی کنیم این شرایط را برای بیماران فراهم کنیم. خوشبختانه در این دولت 5 دهک اول به صورت رایگان بیمه شدند، باز هم باید پوشش همگانی بیمه‌مان را بیشتر کنیم، دسترسی افراد به بیمه را بیشتر کنیم، از طرفی باید با اصلاح تعرفه‌های پزشکان را انجام دهیم، باید شرایطی را فراهم کنیم که پزشک در بیمارستان‌های دولتی‌مان بمانند

مهمترین چالش اجرای پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت است که باید حتما اجرایی شود.

البته که کار سختی است و قطعا می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ آینده حوزه سلامت باشد، چون همه دولت‌ها وارد آن شدند ولی نتوانستند آن را به سرانجام برسانند. معتقدم این کار واقعاً شدنی است. واقعاً اگر بخواهید کاری انجام بدهید و تمام و کمال بر آن متمرکز شوید آن کار انجام می‌شود ولی باید همه موارد در طراحی و اجرا در نظر گرفته بشود. استفاده از نظر کارشناسان مختلف، انضباط مالی در کار و اراده و عزم جدی برای پایان دادن به مشکلات طرح مهم است.

گفتگو از:  دکتر امیر صدری

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها