Generic filters
رئیس انجمن نفرولوژی ایران:

محلول آلوده دیالیز صفاقی شرکت ثامن جان 10 نفر را گرفت

رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت: آلودگی محلول دیالیز صفاقی تولید شرکت داروسازی ثامن به آلومینیوم بیش از 5 تا 10 برابر حد مجاز بوده و تاکنون حداقل جان 10 نفر را در کشور گرفته است.

دکتر شهرزاد عصاره در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: بیماران دیالیز صفاقی کسانی هستند که به علت نارسایی کلیه به صورت 24 ساعته از طریق شکم، محلول وارد فضای صفاقی آنها می شود و خون را از آلودگی هایی مثل مواد کراتینی، پتاسیم و سایر سموم پاکسازی می کند تا فرد بتواند زندگی طبیعی داشته باشد.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر تعدادی از پزشکان نفرولوژیست علایم التهابی در پرده صفاق بیمارانی که دیالیز صفاقی می شدند مشاهده کردند، ابتدا تصور این بود که این التهاب ناشی از میکروب باشد، اما کشت میکروبی نشان داد که آلودگی میکروبی نیست.

دکتر عصاره گفت: بیماران دیالیز صفاقی دچار ضعف و بی حالی می شدند و به تدریج علائم شدیدتر می شد و این افراد دچار تشنج و مشکلات تنفسی می شدند و مجبور بودند زیر دستگاه تنفس مصنوعی و ونتیلاتور بروند.

وی افزود: سالها مسمومیت با آلومینیوم در بین بیماران دیالیز صفاقی در کشور نداشتیم اما با بررسی های بیشتر مشخص شد که محلول دیالیز صفاقی تولید شرکت ثامن در مشهد آلوده به آلومینیوم است و متاسفانه میزان آلودگی آن بسیار بالا و بین 5 تا بیش از 10 برابر حد مجاز بود.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت: مسئولان شرکت ثامن ابتدا نمی پذیرفتند اما به تدریج پذیرفتند و اعلام کردند که عامل این آلودگی مواد اولیه تولید محلول دیالیز صفاقی بوده است.

وی افزود: ظاهرا آلودگی محلول دیالیز صفاقی شرکت ثامن از چند ماه پیش و از حدود بهمن سال گذشته وجود داشته به همین علت میزان انباشت آن در خون بیماران به صورت تدریجی بالا رفته و باعث عوارض شدید در بیماران شده است.

دکتر عصاره گفت: در کشور حدود 800 بیمار دیالیز صفاقی داریم. همه این افراد باید آزمایش بدهند بنابراین از زمانی که متوجه این آلودگی شدیم به تدریج همه این بیماران آزمایش می شوند. تاکنون در چند 10 بیمار علائم شدید مسمومیت با آلومینیوم دیده شده، حال تعدادی از آنها وخیم است و چند نفر از این بیماران اکنون در بخش‌های  ICU بستری هستند.

وی ادامه داد: احتمالا تعداد افراد دچار مسمومیت با این محلول افزایش پیدا می کند، متاسفانه آزمایشگاه‌های کشور برای آزمایش این بیماران آمادگی نداشتند و مدتی طول کشید تا بتوانند برای تست این آلودگی آماده شوند و هنوز هم نتایج این آزمایش‌ها قابل اتکا نیست.

دکتر عصاره گفت: وزارت بهداشت بعد از اطلاع رسانی انجمن نفرولوژی، اواسط خرداد دستور داد این محلول های تولید داخل که فقط در همین شرکت در ایران تولید می شود جمع آوری شوند. تعدادی از بیماران به دیالیز خونی با دستگاه منتقل شدند و برای تعدادی از بیماران مانند کودکان که این امکان وجود نداشت قرار شد محلول دیالیز صفاقی از خارج وارد شود.

رئیس انجمن نفرلوژی ایران افزود: این مساله یک بحران جدی برای بیماران دیالیز صفاقی است. درمان این بیماران بسیار سخت و طولانی مدت است و همه پزشکان معالج این بیماران در تلاش هستند هر چه سریعتر آزمایش ها و درمان های لازم برای این بیماران انجام شود تا میزان فوتی‌ها بالا نرود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها