Generic filters
دکتر زالی اعلام کرد

۳۰ درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند؛ ۱۵ هزار مرگ بر اثر نارسایی کبد

زالی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: حداقل ۳۰ درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند. این میزان در کلانشهرها  به ۴۳ درصد می رسد و 15 هزار  نفر سالانه بر اثر نارسایی کبد در ایران از بین می روند.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از مهر، علیرضا زالی، در گردهمایی صدمین پیوند کبد در بیمارستان طالقانی در دوران کرونا، افزود: در بحران کرونا انجام بسیاری از اعمال مداخله‌ای و الکتیو با کاهش چشمگیر روبه رو بود. اما در این دوران سخت انجام بالغ بر 100 پیوند کبد علاوه بر توانایی پیچیده، مبتنی بر کار تیمی نشان از توفیق مضاعف همکاران در این بیمارستان دارد.

وی ادامه داد: امروزه در مجموعه نظام سلامت کشور با چیره دستی جراحان و با پشتیبانی ارزنده متخصصان گوارش شاهد تحقق یکی از پیچیده ترین اعمال جراحی هستیم که نیازمند مهارت‌ها و تکنیک‌های برجسته است و این موفقیت خوداتکایی و اعتماد به نفسی ملی را با خود به همراه داشته است. در واقع شاهد به ثمر نشستن یک افتخار ملی هستیم.

زالی از افزایش تعداد بیماران کبدی در کشور خبر داد و گفت: سندرم متابولیک، چاقی، تغییرات در الگوی زندگی، تغییرات در میزان شیوع بیماری‌های غیرقابل واگیر و افزایش ابتلا به کبد چرب در میان ایرانیان از نگرانی‌های نظام سلامت محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد الگوی بیماری نیاز به پیوند کبد با تغییرات متعددی همراه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: چالش ابتلا به کبد چرب متابولیک که سیروز متابولیک ایجاد می‌کند در ایران نگران کننده است. پیش بینی می‌شود حداقل ۳۰ درصد از مردم ایران کبد چرب داشته باشند. بر اساس نتایج برخی مطالعات این عدد در کلانشهرها به ۴۳ درصد می‌رسد که رو به افزایش است.

مرگ زودرس زیر 50 ساله‌ها بر اثر کبد چرب

وی گفت: به علت ضعف در زیرساخت‌های پژوهشی انتساب مرگ و میر به برخی بیماری‌ها، ممکن است با چالش آماری در کشور رو به رو باشیم. اما به طور کلی پیش بینی می‌شود سالانه ۱۵ هزار نفر بر اثر نارسایی پیشرفته کبدی فوت می‌کنند، بیماری که می‌تواند به روش‌های مختلف درمان شود.

زالی افزود: در ایران بالای ۷۰ درصد افرادی که به علت نارسایی کبدی فوت می‌کنند. می‌توانستند با پیوند کبد درمان شوند اما دچار مرگ زودرس می‌شوند. اغلب این افراد زیر ۵۰ سال هستند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد باید اقدامات برجسته ای در راستای آموزش مردم. تغییر در الگوی زندگی و خطر بالقوه کبد چرب صورت گیرد.

زالی تصریح کرد: مراقبت‌های پس از پیوند نیز بسیار اهمیت دارد. طوفان‌های متابولیک، رد پیوند و ایمنی بدن، تجویز داروهای مناسب از جمله این موارد مهم است.

وی با بیان اینکه بین ۹ تا ۱۱ مرکز در کشور پیوند کبد انجام می‌دهند. اظهار کرد: با چنین ظرفیت برجسته ای که در ایران و به طور ویژه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد. باید آمار و عملکرد را بیش از گذشته منتشر و مستند کنیم.

وی گفت: آمار سالانه پیوند کبد در کشور آمریکا بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار مورد است. مجموع پیوند کبدی که در ایران انجام می‌شود، حدود 7  هزار مورد گزارش می‌شود. در نتیجه با توجه به آمار ابتلا به کبد چرب در ایران. آمار خدمت رسانی در این حوزه باید ارتقا یابد.

یک میلیون و 400 هزار بیمار هپاتیت  B در ایران

زالی گفت: مرحوم نادری یکی از شهدای مدافع سلامت متخصص پیوند کلیه بود. در حین انجام عمل پیوند به کرونا مبتلا و شهید شد. این نوع جراحی در شرایط کرونا اقدامی جسورانه محسوب می‌شود. بنابراین هرچه سریعتر این دستاوردها باید در قالب مقاله به عنوان افتخاری بین المللی منتشر شود. به خصوص اینکه بیمارستان طالقانی، یکی از مراکز فعال در زمینه پذیرش بیماران کرونایی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور وجود دارد. در نتیجه گسترش و تعالی و افزایش کیفیت زندگی بیماران کبدی در ایران موضوع مهمی است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها