Generic filters
رئیس هیئت مدیره انجمن بیمارستانهای خصوصی کشور:

گرانی و افت کیفیت تجهیزات پزشکی، بیمارستانها را گرفتار کرده است

رئیس هیئت مدیره انجمن بیمارستانهای خصوصی کشور گفت: گرانی افسارگسیخته و کمبود بسیاری از تجهیزات پزشکی، کار تشخیص و درمان بیماران را در بیمارستانها دچار گرفتاری و مشکلات جدی کرده است. ادامه فعالیت این مراکز با وضع موجود امکانپذیر نیست.

دکتر کوروش شمیمی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: بیمارستانها از نظر کیفیت تجهیزات پزشکی با مشکلات زیادی مواجه هستند. کیفیت بسیاری از کیت های تشخیصی پایین آمده است و نمونه های تقلبی این کیت ها به بازار آمده است.

وی افزود: بسیاری از تجهیزات پزشکی تولید داخل شده که کیفیت آنها پایین‌تر از نمونه‌های خارجی است. قیمت بسیاری از لوازم پزشکی هم به صورت خود جوش در حال افزایش است روز به روز گرانتر می شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن بیمارستانهای خصوصی گفت: در شرایط فعلی در تهیه اقلام پزشکی حتی دستکش و لوازم مصرفی نیز گرفتاری های زیادی داریم. دستگاههای بزرگ که اگر خراب بشنود به هیچ وجه توان جایگزینی آنها را نداریم. گاهی قیمت برخی قطعات این دستگاهها دو برابر قیمت خود دستگاه است که در گذشته خریداری می کردیم.

وی ادامه داد: در عمل هیچ کنترلی بر بازار تجهیزات پزشکی وجود ندارد و بیمارستانها نیز برای رفع این مشکلات کاری نمی توانند انجام دهند. مسئولان می گویند بسیاری از کالاها تامین شده، کیفیت آنها بالاست و قیمت ها کنترل می شود اما عملا این نظارتها و کنترل ها در بازار تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

شمیمی گفت: بسیاری از لوازم پزشکی یا در بازار کمبود دارد یا گران است. شاید در جایی دپو شده باشند تا اگر در دسترس قرار بگیرد با قیمت بالاتر فروخته شود. اغلب بیمارستانهای خصوصی با این مشکلات درگیر هستند.

تامین دستکش‌های مصرفی بیمارستانها هم مشکل شده است

وی افزود: در چند ماه گذشته مهمترین مشکل مراکز پزشکی کمبود سرم بود که اکنون بهتر شده است اما اکنون در تامین دستکش های مصرفی هم مشکل داریم. برخی دستکش‌های وارداتی از کشورهای مختلف در بازار هست اما کیفیت آنها قابل قبول نیست و قیمت‌های اغلب آنها بسیار گران شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن بیمارستانهای خصوصی گفت: بازار لوازم پزشکی به قدری به هم ریخته است که بیمارستانها مجبورند کالاهای مورد نیازشان را با هر قیمتی که فروشندگان بدهند، بخرند تا دچار مشکل نشوند.

وی افزود: یک نمونه مشکلات، تامین تروکارهای یک بار مصرف برای جراحی های لاپاراسکوپی است که بسیار گران شده است. قیمت چند عدد تروکار به چند میلیون تومان افزایش یافته است، گاهی تعرفه کل عمل جراحی لاپاراسکوپی یک سوم یا یک دوم قیمت تروکارهایی است که برای آن عمل خریداری شده است. این مشکلات برای مردم و بیمارستانها مشکلات و گرفتاری‌ها زیادی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: کیفیت و کمیت در بسیاری از تجهیزات پزشکی دچار مشکل است. واقعا نمی دانیم با این وضعیت عاقبت بیمارستانها و وضعیت مردم و بیماران چه می شود.

کمبود ملزومات پزشکی مصرفی جدی است

شمیمی گفت: فعلا بیشترین کمبودها در حوزه تجهیزات مصرفی بیمارستانی است. در مورد دستگاههای بزرگ سرمایه ای در بیمارستانها که واقعا خدا نکند، خراب شوند. چون اگر بخواهیم دستگاه جدیدی سفارش بدهیم تا وارد شود. به قدری قیمت بالاست که واقعا بیمارستانها توان خرید آن را ندارند.

افزایش 10 برابری قیمت دستگاههای سرمایه ای بیمارستانی

وی افزود: دستگاه تشخیصی که قیمت آن 800 میلیون تومان بوده، اکنون با 10 میلیارد تومان هم قابل خریداری نیست. قیمت اکثر این دستگاه حداقل 10 برابر شده است.

توان بیمارستانها برای ادامه فعالیت محدود است

وی گفت: فعلا بیمارستانها برای اینکه عمل های جراحی و خدمات رسانی به بیماران به تعویق نیفتد با هر قیمتی و با هر سختی که هست. تجهیزات پزشکی مورد نیاز را تهیه می کنند. ولی توان بیمارستانها هم محدود است و تا یک جایی می توانیم با هزینه های گران خدمات رسانی به بیماران را ادامه دهیم.

بیمارستانها چوب مدیریت ناکارآمد را می‌خورند

شمیمی افزود: این مشکلات فقط برای بیمارستانهای خصوصی نیست. بیمارستانهای دولتی نیز گرفتار این مشکلات وحشتناک هستند. تجهیزاتی که بیمارستانها برای عمل های جراحی قلب، مغز، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی نیاز دارند از جمله کاتترها همگی با مشکل تهیه می شوند. همه بیمارستانهای دولتی و خصوصی در این وضعیت چوب مدیریت ناکارآمد حوزه بهداشت و درمان کشور را می‌خورند.

رئیس هیئت مدیره انجمن بیمارستانهای خصوصی گفت: در مجموع تامین تجهیزات و لوازم بیمارستانی روند نزولی را طی می‌کند و هر روز کار مشکل تر می شود. بیمارستانها مجبورند مثلا برای تهیه یک دستکش هم قید کیفیت را بزنند و دستکشی که ارزانتر یا در دسترس تر هست را تهیه کنند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: در این وضعیت با روش های معمول و پارتی بازی گاهی می توانیم لوازم پزشکی مورد نیاز بیمارستانها را تهیه کنیم اما این اقدامات موقتی است و تا یک جایی جواب می دهد. نمی توانیم در زمان طولانی این وضعیت را ادامه دهیم.

بیماران توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند

شمیمی گفت: بسیاری از بیماران توان خرید داروهای مورد نیازشان را ندارند. به همان ویزیت پزشک بسنده می کند. بسیاری از بیماران توان پرداخت ویزیت پزشک را هم ندارند.

وی افزود: پایین آمدن کیفیت کیت‌های تشخیصی بسیار خطرناک است. بسیاری از کیت‌های تشخیصی تقلبی شده است. به همین علت بسیاری از آزمایشگاهها به علت خطای تشخیصی گرفتار می شوند و این مسئله در ارائه خدمات تشخیصی و درمان بیماران مشکلات و گرفتاری‌های جدی ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

شهریاری: بازار تجهیزات پزشکی بدون مدیریت ارز بدتر از دارو می‌شود/مردم را اذیت نکنیم

بازار لاکچری تولید سرنگ در دست کیست؟ ضایعات پلاستیک در آوا پزشک

دسترسی به تجهیزات پزشکی درمان بیماران کلیوی سخت شده است

تجهیزات پزشکی جراحی زنان به سختی تهیه می‌شود

کمبود و گرانی دارو و تجهیزات پزشکی راه را برای فساد باز می‌کند

سوء مدیریت، کمبود تجهیزات پزشکی را افزایش داده است/ اختلال در تامین لوازم جراحی

کمبود قطره بینی و وسایل جراحی با کیفیت در ایران/ واکسن آنفلوانزا بزنید

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها