Generic filters
سخنگوی سابق وزارت بهداشت:

کرونا حداقل 4 هفته بعد از ورود به ایران شناسایی شد

کیانوش جهانپور

سخنگوی سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: قطعا ویروس کرونا حدود 4 هفته قبل از اعلام رسمی وزارت بهداشت وارد کشور شده بود و شکی نیست که اواخر دی یا اوایل بهمن ویروس کرونا وارد کشور شده بود اما اولین مورد آن 30 بهمن کشف شد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، کیانوش جهانپور افزود: قطعا ما هم معتقد هستیم بر اساس شناسایی قطعی و اطلاعات و مستندات امروز، به نظر می‌رسد اواخر دی یا اوایل بهمن، کرونا وارد ایران شده است.

وی گفت: اینکه می‌بینید ناگهان بعد از اعلام شیوع ویروس، موارد مثبت به یکباره گزارش می‌شود به این علت است که این بیماری دوره کمون خود را طی کرده بود و به لحاظ جغرافیایی سایر شهرها نظیر کاشان،‌ اراک، اصفهان و…. به تدریج و به ترتیب وارد مدار ابتلا و پیک بیماری می‌شدند.

دکتر جهانپور تاکید کرد: اینکه هیچ دستور کاری از بیرون از وزارت بهداشت برای تاخیر در اعلام شناسایی موارد کرونا در ایران وجود نداشت و حتی به فرض محال که چنین باشد، وزارت بهداشت در این زمینه توصیه‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: دقیقا قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی متوجه شدیم شیوع بیماری در کشور وجود دارد. البته همان زمان هم با برخی تحلیل‌ها و بلکه تعبیرها مواجه شدیم که مدعی بودند شیوع بیماری را دیر گزارش کرده‌اند.

سخنگوی سابق وزارت بهاشت اعلام کرد: تحلیل‌هایی که می‌گفتند به دلیل مراسم ۲۲ بهمن یا انتخابات و … شیوع بیماری را دیر اعلام کردیم. این درحالی بود که هر روز ممکن است یک مناسبت خاص وجود داشته باشد؛ بنابراین چنین نگاه و تحلیلی درست نیست.

ملاحظه‌ای نبود، تست نداشتیم

جهانپور ادامه داد: اگر قرار بود ملاحظاتی در زمان اعلام شیوع بیماری وجود داشته باشد، باید برای انتخابات مجلس شورای اسلامی صبر می‌کردیم اما، به هیچ عنوان هیچ ملاحظاتی در وزارت بهداشت در این خصوص وجود نداشت.هیچ دستور کاری از بیرون از وزارت بهداشت برای تاخیر در اعلام شناسایی موارد کرونا در ایران وجود نداشت و حتی به فرض محال که چنین باشد، وزارت بهداشت در این زمینه توصیه‌پذیر نبود.

وی با تاکید بر اینکه منشاء ورود بیماری به ایران مثل هرجای دیگر دنیا است. هیچ کشوری نه توانست و نه می‌توانست و نه می‌تواند در مقابل چنین ویروسی دیوار آهنین ایجاد کند.

جهانپور گفت: در دنیای امروز با توجه به شکل و نوع مراودات و ارتباطات به نظر می‌رسد. در استان گیلان و قم دو مسیر ورود و انتقال جداگانه وجود داشته است.

سخنگوی سابق وزارت بهداشت افزود: نوعی همزمانی نسبی در زمان بروز تظاهرات موارد اولیه بیماری رخ داد و از آنجا عملا ویروس و بیماری به سایر نقاط کشور هم منتقل شد.

برای قرنطینه دیر شده بود

وی گفت: با یک بیماری ویروسی مواجه شدیم که از زمان ابتلا تا بروز علائم فاصله وجود داشت. بر اساس اطلاعات به دست آمده حتی همان روز اول شناسایی قطعی بیماری می‌توانستیم. بگوییم کرونا حتی تا قشم هم رسیده بود. در حالی که برخی فکر می‌کردند همان روز ۳۰ بهمن ۹۸ ویروس وارد قم یا گیلان شده است.

جهانپور افزود: برخی می گفتند اگر این دو شهر قم و رشت را قرنطینه می‌کردیم سایر شهرها آلوده نمی‌شدند. درحالی که اگر امروز شیوع یک بیماری را اعلام کنید. یعنی ۷ تا ۱۴ روز قبل دوره کمون بیماری طی شده است. این یک فاصله زمانی است که حتی اگر این افراد اولین نفرات مبتلا به بیماری می‌بودند. بیماری را از شخص دیگری در کشور نگرفته بودند. حداقل باید زمان ورود بیماری به کشور به ۳ تا ۴ هفته قبل از زمان اعلام رسمی برسد.

خبرنگار: پریسا سیدیان

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها