Generic filters
در نشست خبری مطرح شد

پاسخ عجیب رئیس نظام پزشکی درباره فوت دکتر بخشی و اعتراض انجمن‌ها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی در نشست خبری اظهار نظر درباره فوت دکتر بخشی و نامه انجمن های پزشکی درباره تعرفه های پزشکی مصوب دولت را به وزارت بهداشت حواله کرد.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر محمد رئیس‌زاده گفت: مصوبه هیات وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است اگر انجمن های پزشکی درباره تعرفه ها نظر داده اند، وزارت بهداشت باید  پاسخ بدهد زیرا انجمن های پزشکی زیر نظر سازمان نظام پزشکی نیستند.

وی درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها گفت: انجمن‌ها تحت پوشش وزارت بهداشت هستند و احکام روسای انجمن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف می‌شود. اگر اظهار نظری درباره تعرفه پزشکی صورت گرفته باشد باید توسط وزارت بهداشت پاسخ داده شود. انجمن‌ها تحت پوشش سازمان نظام پزشکی نیستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حواشی تعرفه‌های پزشکی و همچنین موضوع مرتبط با فوت مرحوم «فرشته بخشی» گفت: مرحوم فرشته بخشی یک پزشک طرحی بود که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی لرستان خدمت می‌کرد. اظهار نظر درباره مرحوم «بخشی» بر عهده وزارت بهداشت است.

رئیس‌زاده ادامه داد: به دلیل اینکه مرحوم «بخشی» جزو سازمان نظام پزشکی به حساب می‌آید سازمان نظام پزشکی وظیفه دارد در ارتباط با این مورد بررسی‌های لازم را انجام دهد. خبر فوت مرحوم بخشی بسیار ناگوار کننده بود و من به دلیل اینکه بررسی بیشتری در ارتباط با این موضوع انجام داده باشم، شخصاً به آنجا رفتم.

وی گفت: بخشی از موضوع که بر عهده سازمان نظام پزشکی بود انجام شده اما اظهار نظر درباره علت فوت بر عهده نهادهای مربوطه مانند سازمان پزشکی قانونی است. سازمان نظام پزشکی به عنوان یک مرجع برای علت فوت مرحوم بخشی به حساب نمی‌آید.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به پرسشی درباره «طرح درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال» گفت: اگر منابع این طرح دیده شود طرح بسیار خوبی است اما اگر فرانشیز از بیمارستان‌ها دریغ شود مراکز درمانی برای مدیریت با مشکل مواجه می‌شوند.

 وی ادامه داد: درمان کودکان در مراکز درمانی تقریباً رایگان بود و فقط ۱۰ درصد فرانشیز توسط بیماران پرداخت می‌شد. اگر خواهان اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال به صورت مطلوب هستیم باید همان منابع مالی که در گذشته در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گرفت، پیش از موعد در اختیار این مراکز قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: اگر فرانشیز به موقع پرداخت نشود بیمارستان‌ها در زمینه مدیریت با مشکل روبرو می‌شوند؛ در چنین شرایطی، ضرر اجرای این طرح از منفعت آن بیشتر است. پرداخت فرانشیز ۱۰ درصدی توسط بیماران حذف شده است اما اگر منابع لازم در اختیار بیمارستان‌ها قرار نگیرد این خطر وجود دارد که کیفیت ارائه خدمات کاهش یابد.

رئیس‌زاده گفت: تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی از دیگر موارد مورد ابلاغ در سیاست‌های کلی سلامت است. این موضوع در بند ۹.۶ آمده و این درحالی است که هیچگونه پیشرفتی در این زمینه محقق نشده است.

وی افزود: تعرفه‌های پزشکی بر اساس ارزش افزوده و شواهد، مصوب نشده است و به شکل دستوری بوده است. اگر پایین نگه داشتن تعرفه‌های پزشکی نفعی داشته این نفع از آن شرکت‌های بیمه‌گر است. افزایش تعرفه‌های پزشکی به این معنا است که بیمه‌ها باید پرداخت هزینه بیشتری را متقبل شوند.

وی ادامه داد: از طرفی اگر نرخ تعرفه‌های پزشکی به صورت واقعی نباشد مردم و جامعه پزشکی متضرر می‌شوند. شورای عالی بیمه بر افزایش ۴۶ درصدی نرخ تعرفه‌های پزشکی برای سال 1403 تاکید کرده است، هنگامی که از این عدد عدول کنیم مشکلاتی برای مردم و پزشکان به وجود می‌آید.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: افزایش سهم سلامت، از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد  در بند ۱۰.۲ سیاستهای ابلاغی حوزه سلامت آمده است اما این موضوع نیز محقق نشده به نحوی که سهم نظام سلامت از تولید ناخالص داخلی مشخص نیست.

رئیس زاده افزود: مراجع رسمی در ارتباط با سهم نظام سلامت از تولید ناخالص داخلی اظهار نظر نکرده‌اند اما بررسی‌ها بیانگر این است که سهم نظام سلامت از تولید ناخالص داخلی طی ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است. به طور قطع، سهم نظام سلامت از تولید ناخالص داخلی نسبت به کشورهای منطقه کمتر است.

وی گفت: «بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران» نیز در سیاست‌های ابلاغی لحاظ شده است اما نه تنها این بند اجرا نشده بلکه خلاف این بند در جامعه رواج یافته است. روش‌های طب سنتی بدون روز آمد شدن و استاندارد بودن در جامعه ترویج یافته است.

رئیس‌زاده افزود: بر اساس آخرین آمار و ارقام منتشر شده، ۹۸ هزار پزشک عمومی در کشور حضور دارند. اگرچه تعداد پزشکان عمومی افزایش یافته است اما بررسی‌ها بیانگر این است که حدود ۷۰ درصد از ظرفیت برخی رشته‌های تخصصی خالی می‌ماند.

به طور مثال، ظرفیت رشته بیهوشی در سال ۳۸۰ هزار نفر است و در چهار سال اخیر زیر ۱۰۰ نفر پر شده است‌ و در این زمینه کمبود داریم. بررسی شرایط به این معنا است که افزایش ظرفیت تربیت دانشجوی پزشکی عمومی به معنای افزایش پزشک تخصصی نیست.

وی درباره اجرای طرح‌های وزارت بهداشت در ارتباط با افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی گفت: برخی از طرح‌ها جدید هستند و در ارتباط با نتیجه بخشی آن باید به انتظار نشست. طرح‌های متعددی مانند ورود مستقیم به دوره فوق تخصص و پذیرش دانشجو رشته تخصصی در برخی از رشته‌ها بدون گذراندن دوره طرح عمومی مطرح شده است. اگر این طرح‌ها بتوانند مشکلات را به طور جامع حل کنند اثربخش هستند اما اگر بتوانند مشکلات را فقط چند درصد کاهش دهند بی‌فایده هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: ۴۲ درصد پزشکان متخصص در ۵ کلان شهر مشغول به کار هستند. تمام مشکلات سلامت مناطق محروم را نمی توان با نیروهای طرحی برطرف کرد. باید به سمت بومی گزینی پیش رویم و نیروهای متخصص تربیت شوند. نیروی کیفی و با رغبت را در این مناطق قرار نمی دهیم و معمولا این افراد به اجبار به این مناطق اعزام می‌شوند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها