Generic filters
رئیس هیئت مدیره شرکت تولید تجهیزات ارتوپدی:

وزارت بهداشت تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را محدود می‌کند

عباس رجبی

رئیس هیئت مدیره شرکت آتا طب گفت: وزارت بهداشت تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را محدود می‌کند تا در سقف معینی تولید کنند و با وجود تورم، از یکسال و نیم پیش قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است. ماهها تولیدکنندگان را برای گرفتن مجوز معطل می‌کند اما واردکنندگان این محدودیت‌ها را ندارند.

عباس رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: در ایران دو شرکت تولیدکننده پروتز لگن و زانو وجود دارد که می‌توانند بخش عمده نیاز کشور را تامین کنند. این شرکتها با محدودیت ارز دولتی برای تهیه مواد تولید پروتز مواجه بوده‌اند.اما فقط یک واردکننده در سال 1400؛ حدود 50 میلیون یورو برای واردات این اقلام ارز دولتی گرفته است.

وارد کنندگان برای هر پروتز زانو 1100 یورو بیشتر ارز دولتی می‌گیرند

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدکننده تجهیزات ارتوپدی ادامه داد: بالغ بر 15 وارد کننده پروتز لگن و زانو در کشور وجود دارد که یکی از واردکنندگان برای هر پروتز زانو 1300 یورو ارز دولتی می‌گیرد. این پروتز در چین تولید شده و تحت لیسانس آمریکا ثبت شده است. اما تولیدکننده داخلی برای واردات مواد اولیه هر پروتز زانو 200 یورو ارز می‌گیرد. بنابراین دولت برای هر پروتز زانو به وارد کننده 1100 یورو بیشتر ارز دولتی می‌دهد.

رجبی افزود: با وجود حمایت بیشتر از وارد کننده، تولیدکننده داخلی را محدود می‌کنند و برای آن سقف تولید تعیین می کنند. در حالی که ظرفیت و پتانسیل بیشتری در کارخانه داخلی وجود دارد اما برای وارد کننده محدودیتی اعمال نمی‌شود.

وی ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت در زمینه تجهیزات پزشکی به زیان تولید کننده است. اما زیان اصلی به بیت‌المال و بیماران تحمیل می‌شود. قیمت پروتز ایرانی زانو حدود 8 میلیون تومان و پروتز خارجی حدود 14 میلیون تومان است در حالی که پروتز خارجی که در توان خرید بسیاری از بیماران نیست 1100 یورو بیشتر ارز دولتی گرفته است. این حمایت ارزی نصیب افراد خاص در مراکز درمانی خصوصی می شود. آیا این رویکرد با عدالت اجتماعی سازگار است که از اقشار ضعیف، کمتر حمایت شود.

رئیس هیئت مدیره کارخانه تجهیزات پزشکی آتا طب گفت: بیماری که پروتز خارجی را در بیمارستان خاص تهیه می‌کند. توان مالی بیشتری دارد. بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند. از تولید داخل و بیماری که توان خرید کمتری دارد، بیشتر حمایت شود.

قیمت تجهیزات ترومای ایرانی از ابتدای سال 1400 ثابت مانده است

رجبی گفت: مسأله دیگر مشکلاتی است که در زمینه قیمت گذاری وجود دارد. از حدود یکسال و نیم گذشته، قیمت تجهیزات ارتوپدی مانند اقلام اسپاین ستون فقرات و تروما ثابت نگه داشته شده است. در حالی که تورم کشور بر کسی پوشیده نیست و هزینه‌ها بالا رفته است.

وی اضافه کرد: 20 درصد هزینه یک محصول، مواد اولیه است. 80 درصد دیگر هزینه تبدیل آن است که شامل هزینه سربار و دستمزد کارگر است. تولیدکننده که برای تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی از کالاها و نیروهای کار داخلی استفاده می‌کند. باید هزینه های زیادی پرداخت کند که مشمول تورم هم می‌شود.

رجبی ادامه داد: میزان اشتغالزایی و تعداد کارکنان شرکتهای تولیدکننده به مراتب بیش از واردکنندگان است. تولیدکننده داخلی از یک طرف چرخه اقتصادی کشور را به گردش در می‌آورد و از طرف دیگر امسال دستمزد کارگر را با 57 درصد افزایش، پرداخت می‌کند. در حالی که قیمت کالای داخلی ثابت مانده است.

مسئول کارگروه تجهیزات ارتوپدی انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، گفت: برای تجهیزات ارتوپدی در سال 1399 حدود 9 درصد افزایش قیمت داشتیم. حدود 25 درصد نیز در اوایل سال 1400 به قیمت تولید پروتزها اضافه شد. اما از ابتدای سال 1400 تا امروز با گذشت حدود یکسال و نیم و با وجود تورم بالایی که در کشور داشتیم. قیمت پروتزهای ارتوپدی از جمله پروتزهای لگن و زانو افزایش قیمت نداشته و ثابت مانده است.

چرا قیمت‌های جدید تجهیزات ارتوپدی را اعلام نمی‌کنند

رجبی گفت: قیمت گذاری‌های جدید کالاهای ارتوپدی از اول امسال کارشناسی شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته، مسئولان اداره کل تجهیزات پزشکی هم قبول کرده‌اند. افزایش قیمت‌هایی که مورد قبول قرار گرفته، متفاوت و بین 50 تا 90 درصد در کالاهای مختلف است. اما هنوز قیمت‌های جدید را اعلام نکرده‌اند.

رجبی افزود: گر چه ایجاد محدودیت برای تولیدکننده و ثابت نگه داشتن قیمت با وجود تورم بالا در کشور، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است اما مسأله اصلی حمایت از واردکنندگان قدرتمند به جای تولید کنندگان است.

حمایت‌ها برای شرکتهای دولتی و واردکنندگان است

رئیس هیئت مدیره شرکت آتا طب گفت: « در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از تولیدکننده حمایت نمی‌شود. شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است. اما تاکنون هیچ حمایتی دریافت نکرده‌ایم. حمایت‌ها برای شرکتهای دولتی و واردکنندگان است. شرکت ما در 10 سال گذشته نوآوری‌های بسیاری داشته و محصولات آن توسط وزرای بهداشت اسبق و معاون علمی رئیس جمهور، بارها رونمایی شده است».

وی اضافه کرد: «محصولی را که 8 سال پیش با تحمل مشکلات زیاد تولید کردیم، اکنون یک شرکت دولتی با مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی تولید می‌کند و به 6 برابر قیمت می‌فروشد».

رجبی تاکید کرد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی شرکت‌های دولتی در جایی که تولید داخل وجود دارد، حق رقابت با شرکتهای خصوصی را ندارند. چرا شرکتهای دولتی کالاهایی را تولید می‌کنند که تولید آن توسط بخش خصوصی از سالهای گذشته وجود داشته است. اگر بخش دولتی در این زمینه نیاز به تولید می‌بیند چرا به دنبال نوآوری و ایجاد محصول جدید نیست. چرا با امکانات دولتی عرصه را بر بخش خصوصی تنگ می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تولید تجهیزات ارتوپدی گفت: یک نمونه آن تولید اسپاین ستون فقرات است. حداقل 15 شرکت تولیدکننده این کالا در کشور وجود دارد. کشور در مورد این کالا بی‌نیاز است. چرا یک شرکت دولتی هم این کالا را تولید می‌کند. چرا اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به شرکت دولتی برای تولید این کالا مجوز داده است؟

6 ماه معطلی برای مجوز واردات مواد اولیه

وی افزود: مسئله دیگر روند طولانی صدور مجوزهای تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت است. ابتدای امسال بنده درخواست مجوز واردات کروم کبالت کرده‌ام. کروم کبالت مواد اولیه تولید تجهیزات ارتوپدی است. با گذشت حدود 6ماه هنوز اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به بهانه اینکه قیمت آن بالاست، مجوز نداده است.

رجبی ادامه داد: کارخانه‌های تولیدی، هفته‌ای یک روز برق ندارند. یعنی یک روز هفته، مثل جمعه تعطیل و تولید، متوقف است. درحالی که باید دستمزد و حقوق کارگر پرداخت شود. مسئولان باید این نکته را درک کنند. هر یک روز تعطیل شدن کارخانه، برای تولید کننده ضرر است.

رجبی تاکید کرد: چرا تولیدکننده را محدود می‌کنند. چرا صدور مجوز مواد اولیه را طول می‌دهند. چرا قیمت گذاری را تصویب و ابلاغ نمی‌کنند. این همه جلسات کارشناسی برای چیست؟ چرا مسئولان به موقع پاسخگو نیستند؟ چرا اصل 44 قانون اساسی در وزارت بهداشت نقض شده است. این رفتار با عدالت اجتماعی سازگار نیست.

اخبار مرتبط

فرایند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها در وزارت بهداشت، تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را کلافه کرده است
تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تا ۲ سال پشت نوبت مجوز وزارت بهداشت می‌مانند
تاخیر وزارت بهداشت، صنعت و موسسه استاندارد در اتصال به درگاه ملی مجوزها
یک میلیارد دلار ارز دولتی تجهیزات پزشکی کجا می‌رود؟

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها