Generic filters
رئیس انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی:

واردات 1800 یونیت دندانپزشکی از چین غیر قانونی است

مجید روحی

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی گفت: واردات  1800 یونیت دندانپزشکی از چین غیر قانونی است و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت برای صدور این مجوز غیر قانونی باید پاسخگو باشد.

به گزارش ساعت سلامت، مجید روحی در گفت و گو با رادیو سلامت افزود: در حالی که 6 تولید کننده یونیت دندانپزشکی سالهاست در ایران فعالیت می کنند و تولیدات آنها هم از نظر کمی و کیفی نیاز کشور را تامین می کند، صدور مجوز واردات و ترخیص 1800 یونیت دندانپزشکی این صنعت پیشرو را در ایران نابود می کند.

وی ادامه داد:‌ تولید یونیت های دندانپزشکی در ایران از سال 69 شروع شده و اکنون حتی بیش از ظرفیت نیاز کشور توان تولید دارد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: یونیت های دندانپزشکی بر اساس تقسیم بندی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو جزو گروه تجهیزات T1 دسته بندی می‌شود. این گروه شامل کالاهایی است که تولید داخلی آنها هم از نظر کمی و هم کیفی نیاز کشور را برآورده می‌کنند و نیازی به واردات آنها نداریم.

روحی ادامه داد: یونیت‌های دندانپزشکی جزو گروه T1 بوده و واردات آن ممنوع است. اگر بخواهند وارد کننده در شرایط خاص می‌توانند حداکثر به میزان 10 درصد نیاز کشور آن هم از برندهای برتر دنیا و گروه کشورهای  G1 از آمریکا و اروپا وارد کنند. که در زمینه انتقال تکنولوژی هم مفید باشد و از تکنولوژی روز دنیا اطلاع داشته باشیم. اما به طور کلی ورود این کالاها به کشور غیر قانونی است.

واردات، تولیدکنندگان یونیت دندانپزشکی را ورشکست می‌کند

وی افزود: از نظر انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی واردات یونیت های دندانپزشکی از کشور چین کاملا غیر قانونی است. زیرا جدا از دستورالعمل‌های اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، قوانین دست بالا مثل قانون حمایت حداکثری از تولید و کسب و کارهای داخلی هم هست که دستگاههای اجرایی ملزم به اجرای ‌آن هستند.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: کل نیاز کشور به یونیت دندانپزشکی دو هزار تا دو هزار و 500 دستگاه است. هنگامی که کل این نیاز را از طریق واردات تامین کنیم، تولید کننده داخلی نابود می شود.

وی ادامه داد: واردات این دستگاه فقط این 1800 دستگاه نبوده و 400 یونیت دیگر دندانپزشکی هم از طریق وارد کننده دیگری از چین وارد شده و این تجهیزات نیز از گمرک بندرعباس ترخیص شده است و مجوز همه این دستگاهها را اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بر خلاف قانون صادر کرده است.

روحی گفت: واردات 2200 دستگاه یونیت دندانپزشکی، فعالیت 6 تولید کننده یونیت دندانپزشکی کشور را تخریب کرده است و این تولید کنندگان را رو به نابودی می برد.

وی افزود: بر خلاف ادعاها،همه این یونیت‌ها، یونیت دندانپزشکی بزرگسالان است که اسناد آن موجود است اما متاسفانه به نام یونیت دندانپزشکی اطفال وارد کشور شده است. کارشناس اداره کل تجهیزات پزشکی نیز این موضوع را تایید کرده است. ضمن اینکه امکان طراحی و تولید یونیت دندانپزشکی اطفال هم در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ادامه داد: مجوز واردات و ترخیص این یونیت‌های دندانپزشکی در سال 1400 داده شده است و انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی بعد از صدور مجوز از این موضوع با خبر شد.

اعتراض کتبی به وزارت بهداشت و مجلس

وی گفت: زمانی که متوجه این موضوع شدیم بخشی از این یونیت‌ها وارد کشور شده بود و بلافاصله اعتراض کتبی انجمن تولید کنندگان تجهیزات را به اداره کل تجهیزات پزشکی، سازمان غذا و دارو،‌ وزیر بهداشت، کمیسیون اصل 90، کمیسیون بهداشت و بازرسی کل کشور اعلام کردیم.

روحی گفت: شینده ها حاکی است بعد از این اعتراض بقیه یونیت‌های دندانپزشکی هم ترخیص شده است. درخواست ما این است که کارشناسان و مسئولانی که این مجوز را داده اند پاسخگوی این تصمیم غیر قانونی باشند. اما متاسفانه نفوذ برخی افراد در وزارت بهداشت باعث ترخیص این کالاها شده است.

خطر بیکاری 400 نفر

محمد رضا ضیایی، عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی نیز گفت: 3 تا 4 میلیون یورو برای واردات 1800 یونیت دندانپزشکی هزینه شده است. در حالی که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تولید کنندگان یونیت دندانپزشکی به 20 کشور دنیا صادرات داشته اند

وی افزود: در 6 شرکت تولید این تجهیزات در کشور حدود 400 نفر اشتغال دارند و فعالیت آنها ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارند اما این تصمیم وزارت بهداشت همه این دستاوردها را نابود می‌کند.

ضیایی گفت: مدارکی داریم که یکی از دانشگاههای علوم پزشکی نیز بر خلاف قانون از این یونیت‌های وارداتی به عنوان کالای اهدایی استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها