Generic filters

هشدار بحران دارو در نیمه دوم سال/ طرح جدید بیمه‌ها برای فرار از پیامدهای کمبود بودجه

دارو

کمبود 40 هزار میلیارد تومانی بودجه دارو از همان ابتدای سال هشدارها برای بروز بحران دارویی در نیمه دوم سال را نشان می داد، حالا پس از تاخیرهای مکرر در پرداخت همین بودجه اندک، بیمه ها و سازمان هدفمندی یارانه برای فرار از پیامدهای این بحران به دنبال تغییر مسیر یارانه دارو هستند که نتیجه آن درگیری داروخانه ها و بحران جدید در حوزه دارو خواهد بود.

به گزارش ساعت سلامت، سازمان غذا و دارو برای بودجه سال 1402 بودجه 107 هزار میلیارد تومانی را برای اجرای طرح دارویاری و جبران ما به التفاوت ارز دارو پیشنهاد داد که در نهایت 69 هزار میلیارد تومان بودجه برای آن در قانون بودجه تصویب شد.

هادی احمدی، عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران به مهر گفته است: بیمه ها متوجه کمبود 40 هزار میلیارد تومانی یارانه دارو شده اند. به همین علت طرح سازمان هدفمندی یارانه ها مبنی بر پرداخت یارانه دارو از طریق سازمان برنامه و وبودجه را ارائه کرده اند تا داروخانه‌ها را درگیر کنند.

احمدی افزود: انجمن داروسازان ایران از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهد که در این راستا، شفاف سازی کند تا یارانه دارو به موقع پرداخت شود.

بیمه پشت داستان هستند

احمدی اظهار داشت: من فکر می‌کنم پشت این ماجرا، بیمه‌ها باشند که می‌خواهند از مسئولیت پرداخت یارانه دارو به داروخانه‌ها شانه خالی کنند و داروخانه‌ها را با سازمان برنامه و بودجه درگیر کنند.

وی گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای تغییر مسیر پرداخت یارانه دارو، بدون مشورت ارکان دخیل از جمله انجمن داروسازان، چنین تصمیمی را گرفته است.

وی با اشاره به وعده رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه دارو به مصرف‌کننده نهایی از اول مهر ۱۴۰۲، افزود: مگر می‌شود طرح به این مهمی را ظرف مدت ۱۵ روز اجرایی ساخت. در یک بحث مالی، ارتباط دو طرفه مهم است و باید به نظرات طرف مقابل هم احترام گذاشت و طرح موضوع کرد.

احمدی با اشاره به قرارداد بیمه‌ها با داروخانه‌ها برای پرداخت یارانه دارو، گفت: طرحی که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح کرده، روی کاغذ خیلی خوب است و ما استقبال می‌کنیم که یارانه دارو مستقیم به حساب داروخانه‌ها بیاید.

بیمه ها هزینه یارانه دارو را در جای دیگر خرج کردند

وی تاکید کرد: قرار بود بودجه یارانه دارو در بیمه ها نشاندار شود تا بیمه‌ها این بودجه را جای دیگری هزینه نکنند. اما، در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و یارانه دارو برای سایر اولویت‌های بیمه‌ها هزینه شد و در مقابل، سهم داروخانه‌ها از یارانه دارو با تأخیر پرداخت می‌شود.

احمدی گفت: البته سازمان بیمه سلامت در پرداخت به موقع یارانه دارو به داروخانه‌ها همراهی کرد/ مشکل اصلی، بیمه تأمین اجتماعی است که حجم زیادی از بیمه شدگان را تحت پوشش دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، با اشاره مجدد به طرح سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای تغییر مسیر پرداخت یارانه دارو، افزود: فرصت زیادی تا پایان شهریور نمانده و نمی‌دانیم چگونه می‌خواهند این طرح را عملیاتی کنند؛ در حالی که هیچ مشورتی با انجمن داروسازان نداشته اند.

اخبار مرتبط:

کمبود داروی خارجی، کمبود نیست

وزارت بهداشت از مسئولیت کمبود دارو و تجهیزات پزشکی خود را کنار می‌کشد

صدها تن تجهیزات پزشکی در انبارهای گمرک مانده است/ کمبود دارو بیداد می کند

موج جدید کمبود دارو در راه است/داروسازان انگیزه تولید ندارند

مسئولان هشدار کمبود دارو را سیاه نمایی دانستند

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها