Generic filters
وزیر اسبق بهداشت:

نمایندگان مجلس به جای امتیازخواهی باید به مشکلات اساسی نظام سلامت توجه کنند

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مشکل اساسی در نظام سلامت ضعف نظارت و مشکلات حوزه اقتصاد سلامت است اما متاسفانه برخی نمایندگان مجلس به جای توجه به این مسائل مهم بیشتر به مطالبات غیر معقول و گاهی امتیازخواهی توجه دارند.

دکتر کامران باقری لنکرانی در گفت و گو با ساعت سلامت افزود: در مجلس اخیر شاهد نوعی جهت گیری‌های دوگانه بودیم. از یک طرف در مقطعی به خصوص زمانی که کرونا به طور آشکار و موضوع اصلی کشور بود به مساله سلامت با نگاه علاج جویانه تری نگاه می‌شد و در حمایت از برنامه‌های بهداشتی و درمانی کشور به خصوص در مبارزه با کرونا همراهی و حمایت مجلس از وزارت بهداشت و نظام سلامت بازر بود.

وی افزود: بعد از این دوران جو نسبتا تندی را شاهد بودیم که خیلی وقت‌ها تصمیمات احساسی و بدون مستندات قوی و با نگاه محدود به موضوعات سلامت توجه می‌شد.

دکتر باقری لنکرانی گفت:‌ نیازهای کشور در حوزه سلامت و مسائل مرتبط با سیاستگذاری نظام سلامت مسائل پیچیده‌ای هستند وقتی به این پیچیدگی‌ها توجه نشود، راه حل‌های ساده برای موضوعات پیچیده پیش بینی می‌شود  و این امر باعث می‌شود مشکلات افزایش پیدا کند.

وی گفت: یک نمونه آن ورود مجلس به موضوع ظرفیت دانشجویان پزشکی است که به نوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دنبال و باعث شد در زمینه فرسودگی شغلی شاهد نا امیدی و تمایل به مهاجرت باشیم. همچنین این رویکرد باعث شد در مورد ورود به دوره‌های دستیاری نیز شاهد جهش منفی باشیم. این نوع تصمیمات تاثیری در روند بهبود خدمات سلامت به مردم ندارد.

وزیر اسبق بهداشت افزود: مطالعات مختلف نشان داده که افزایش تعداد فارغ التحصیلان پزشکی اگر در نظام سلامت نگهداشت درستی نداشته باشند، تاثیری در بهبود شاخص‌های سلامت نخواهد داشت. بلکه کشور را به جایگاهی تبدیل می‌کند که افرادی را تربیت کنیم و این افراد از کشور خارج شوند.

وی ادامه داد: این اتفاق اکنون در کشور ما رخ داده است و دلیل مهم آن هم نا امیدی از آینده و جایگاه شغلی است. تلاش‌های کمیسیون بهداشت برای اصلاح این مساله ارزشمند است اما مجلس خیلی برای رفع این مشکل همراهی نداشت.

باقری لنکرانی گفت: یک نمونه آن طرح مهمی بود که به نام طرح «دارویار» در کشور اجرا شد. اکنون بسیاری از کارشناسان می‌گویند این طرح اشکال دارد. بعضی می‌گویند در طراحی و برخی می‌گویند در تامین منابع اشکال دارد. به هر حال هر چه هست وضعیت دارویی کشور از وضعیت با ثبات و رضایت بخشی برخوردار نیست.

وزیر اسبق بهداشت افزود: به نظر من یکی از مهمترین گلوگاه‌های نظام سلامت که نیازمند اصلاح است، اصلاح نظام پرداخت است. یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند مشکلات نظام سلامت کشور را تا حدی حل کند اجرای برنامه پزشک خانواده است.

وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده به شرطی معنا پیدا می‌کند که در سطوح مختلف تا آخرین حلقه دریافت خدمات تعریف شود. از طرف دیگر در مواجهه اولیه افراد با نظام سلامت ساری و جاری باشد و خدمات آن برای افراد سالم که موضوع ارتقای سطح سلامت است تا پیچیده‌ترین خدمات فوق تخصصی را پوشش دهد و به نحوی این کار را انجام دهند که ارائه دهنده خدمات سلامت انگیزه خدمت با کیفیت را داشته باشد تا دریافت کننده خدمت راضی باشد.

وی گفت: در حوزه نیروی انسانی نیز باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که دولت تا کجا و در کجا می‌خواهد ارائه کننده خدمات سلامت باشد.

دکتر باقری لنکرانی افزود: بخش غیر دولتی اعم از غیر دولتی عمومی یا بخش خصوصی باید جایگاه تعریف شده‌ای در نظام سلامت داشته باشد و شیوه نظارت بر خدمات این مراکز نیز به درستی تعریف شود.

وی گفت: اینکه دولت بخواهد در همه جا حضور داشته باشد و خودش متولی ارائه خدمات سلامت به مردم در همه جا باشد، با شرایط فعلی کشور شدنی نیست اما می‌تواند خرید خدمت آگاهانه و همراه با نظارت داشته باشد. این راه حلی است که می‌توانیم برای اجرای آن برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر باقری لنکرانی افزود: اکنون در دو سیستم کاملا متفاوت کار می‌کنیم و افرادی هم در سیستم دانشگاهی و دولتی و هم در بخش خصوصی کار می‌کنند. گاهی می‌بینیم که رفتار آنها در این دو سیستم با مردم متفاوت است. این وضعیت خوبی نیست باید یکپارچگی در سیستم سلامت کشور داشته باشیم. سیستم دولتی و غیر دولتی باید مکمل هم باشند و نظارت ها و جایگاه‌ها به درستی تعریف شود تا از این حالت خارج شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها