Generic filters
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مرگ سالانه 5 هزار معتاد در ایران

مومنی

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود دو میلیون مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور داریم. میانگین سن اعتیاد در ایران حدود 24 سال است و سالانه 4 تا 5 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد در کشور جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ساعت سلامت، اسکندر مومنی در برنامه صف اول سیما افزود: وضعیت ایران از نظر سوء مصرف مواد مخدر مناسب نیست. اما از نظر آماری نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا وضعیت بهتری داریم. به عنوان مثال میانگین سن اعتیاد در دنیا 19 سال و در ایران 24 و سال خرده ای است.

وی ادامه داد:‌ حدود 5 درصد جمعیت فعال کشور سوء مصرف مواد اعتیاد آور دارند. این میزان در دنیا حدود 7 درصد جمعیت فعال است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ بیشترین میزان مرگ ناشی اعتیاد در آمریکا با 107 هزار مرگ درسال است. این میزان در ایران بین 4 تا 5 هزار نفر است.

وی افزود: با وجود افزایش نسبی و نگران کننده مصرف مواد اعتیاد آور صنعتی از جمله متاآمفتامین ها هنوز بیشترین میزان مصرف مواد اعتیاد آور در ایران مواد مخدر سنتی مانند تریاک است و 85 درصد مواد مصرفی اعتیاد آور در ایران از این دسته است.

مومنی ادامه داد: برخی کشورها برای جلوگیری از افزایش مصرف مواد مخدر، مصرف برخی مواد مثل گل، ماری جوانا و خانواده حشیش را قانونی کردند. اما نتیجه آن افزایش دو برابری مصرف این ماده شد. زیرا بسیاری از مردم تصور کردند. حتما این مواد کم ضرر است که قانونی شده است.

اشکالات قانون مبارزه با مواد مخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: این قانون اشکالات زیادی دارد. از سال 99 منتظر اصلاح این قانون هستیم. لایحه اصلاح آن مراحل نهایی را طی می کند. اما متاسفانه فرآیند اصلاح قانون در ایران بسیار پیچیده و طولانی است.

وی افزود: یکی ازاشکالات قانون فعلی این است که مدت زمان اقامت معتادان برای ترک را در مراکز اقامتی بین یک تا 3 ماه تعیین کرده و در موارد خاص می تواند تا 6 ماه تمدید شود. در حالی که امکان ندارد یک معتاد که سالها مواد مصرف کرده در مدت یک تا سه ماه ترک کند.

مومنی ادامه داد: در حوزه پیشگیری نیز متاسفانه کم کاری و عقب ماندگی زیادی داریم. تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر مزایای زیادی برای هم افزایی دستگاههای اجرایی و هماهنگی آنها داشت. اما یکی از مشکلات آن این است که نهادهای فرهنگی و مسئول در حوزه پیشگیری برای انجام وظایف خود از ستاد مبارزه با مواد مخدر پول می خواهند.

وی همچنین از تشکیل کمیته فضای مجازی مبارزه با مواد مخدر برای فعالیت در فضای مجازی به منظور پیشگیری و آموزش همگانی خبر داد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات زیادی با همکاری آموزش و پروش و برخی نهادهای فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد شروع شده است. یکی از این برنامه ها طرح یاری گران زندگی در مدارس است. امیدواریم این طرح تا پایان امسال در 80 هزار مدرسه اجرا شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره توزیع داروهای ترک اعتیاد در داروخانه یا مراکز ترک اعتیاد گفت:‌ این یک مسئله فنی و کارشناسی است. وزارت بهداشت مامور شده نظر کارشناسی نهایی را به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کند تا در لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر لحاظ شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها